En switchad nätdel tål ofta några procents överspänning men en strömspik kan paja likriktarbryggan/dioderna och mata nätdelen med halvvåg vilket den inte gillar.
En fyrkantvåg har ofta övertoner på 100/150hz och vidare vilket nätdelen inte tycker om.
Ups'er för hemmabruk använder oftast modifierad fyrkantsvåg, dessa går naturligtvis att koppla till datorer men det är inte alltid det funkar, likaså är en del hemelektronik känslig och klarar inte alltid av fyrkantsvåg (Symptom som störningar i ljud/bild, startar ej/stänger av sig, störande högfrekvent ljud ifrån nätdel osv).
Tittar du på ups:er för servers eller en lite högre prisklass så lämnar de nästan alltid sinusvåg och "tvättar" ingående spänning.
En fyrkantvåg har ofta övertoner på 100/150hz och vidare vilket nätdelen inte tycker om.
Ups'er för hemmabruk använder oftast modifierad fyrkantsvåg, dessa går naturligtvis att koppla till datorer men det är inte alltid det funkar, likaså är en del hemelektronik känslig och klarar inte alltid av fyrkantsvåg (Symptom som störningar i ljud/bild, startar ej/stänger av sig, störande högfrekvent ljud ifrån nätdel osv).
Tittar du på ups:er för servers eller en lite högre prisklass så lämnar de nästan alltid sinusvåg och "tvättar" ingående spänning.
Jag är med på att en strömspik inte är bra för nätdelen, men det är väl inte generatorn som skapar strömspikar? Farliga strömspikar borde uppstå exempelvis om en liten nätdel är ansluten samtidigt som en varmluftspistol eller liknande. När varmluftspistolen stängs av levereras tack vare induktansen i generatorn samma momentanvärde på strömmen som innan den stängdes av. Eftersom ingenting annat finns anslutet får likriktaren i nätdelen kortvarigt ta hela strömmen som varmluftspistolen tog. Det kan knäcka den. Skall man slippa strömspikar behövs en generator utan induktans vilket mig veterligen inte är så vanligt. Alternativet är en varistor som får svälja topparna på strömspikarna.
Att fyrkantvåg och modifierad sinusvåg ger missljud och störningar är jag med på, men vad är det som nätdelen inte tycker om med övertonerna? För övrigt ger väl en generator alltid sinusvåg. Det som kan ändra vågformen är de prylar man kopplar in på den.
Tombe691 säg till om jag svamlar iväg för långt.
Erik
Att fyrkantvåg och modifierad sinusvåg ger missljud och störningar är jag med på, men vad är det som nätdelen inte tycker om med övertonerna? För övrigt ger väl en generator alltid sinusvåg. Det som kan ändra vågformen är de prylar man kopplar in på den.
Tombe691 säg till om jag svamlar iväg för långt.
Erik
Jag har inte sagt att generatorn skapar strömspikar, bara att bärbara datorer numera också har switchade nätdelar och också är känsliga.
Nu är det några år sedan jag läste elektronik och byggde en massa, men rent praktiskt så har jag sett många nätdelar i både bärbara och stationära datorer som inte gillat fyrkantvåg.
Och som du skriver lämnar normalt alla elverk "ren" sinusvåg även om det även där kan finnas skillnad på kvaliten som den lämnar.
Nu är det några år sedan jag läste elektronik och byggde en massa, men rent praktiskt så har jag sett många nätdelar i både bärbara och stationära datorer som inte gillat fyrkantvåg.
Och som du skriver lämnar normalt alla elverk "ren" sinusvåg även om det även där kan finnas skillnad på kvaliten som den lämnar.
Netnut, vi säger nog inte emot varandra. Tombe691 efterlyste ett elverk som lämnar ren spänning som passar att driva datorer och känslig utrustning. Jag inbillar mig att både strömspikar och övertoner är något som skapas av det man kopplar in på elverket och inte elverket självt. Elverk med inverter vet jag inte så mycket om, men det verkar i och för sig troligt att de skapar en renare sinusvåg även vid elaka laster.
Erik
Erik
jag förstår bara hälften men lyssnar nyfiket på allt som sägs, så fortsätt gärna 
Vad jag hör från "fackfolk" är att känsliga maskiner mår bättre av sinusvåg än fyrkantsvåg. Billiga elverk ger fyrkantsvåg eller modifierad sinusvåg enligt vad jag förstått. Problemet med elverk som ger "fin" ström verkar vara att de inte är gjorda för kontinuerlig drift om man inte köper ett monster för ca 50000. Samtidigt verkar ändå modifierad sinusvåg fixa det mesta. Till och med honda hade i någon tabell jag läste tv och dator förbockat på ett av de enklare verken. Jag har kört allt på enkla verk under 5-6 år utan några problem fram tills mitt gamla verk började ge för mycket ström, då gick det mesta åt skogen.
Med ett 6 kw och dubbla 10 ampere skulle jag kunna skapa mig ett "tvåfas"-system. Där jag i princip kan fördubbla prestandan och halvera belastningen om jag delar upp huset i två faser och ser till att jag inte kör allt samtidigt på samma fas.
Till min solpanel har jag ett bilbatteri där jag i nödfall kan omvandla till 230 med en omvandlare. Kör jag med den ger inte tv:n något missljud så att använda någon typ av ups mellan elverket och huset vore ju ett alternativ. Om någon har några länkar till lämpliga maskiner tittar jag gärna på dem.
Vad jag hör från "fackfolk" är att känsliga maskiner mår bättre av sinusvåg än fyrkantsvåg. Billiga elverk ger fyrkantsvåg eller modifierad sinusvåg enligt vad jag förstått. Problemet med elverk som ger "fin" ström verkar vara att de inte är gjorda för kontinuerlig drift om man inte köper ett monster för ca 50000. Samtidigt verkar ändå modifierad sinusvåg fixa det mesta. Till och med honda hade i någon tabell jag läste tv och dator förbockat på ett av de enklare verken. Jag har kört allt på enkla verk under 5-6 år utan några problem fram tills mitt gamla verk började ge för mycket ström, då gick det mesta åt skogen.
Med ett 6 kw och dubbla 10 ampere skulle jag kunna skapa mig ett "tvåfas"-system. Där jag i princip kan fördubbla prestandan och halvera belastningen om jag delar upp huset i två faser och ser till att jag inte kör allt samtidigt på samma fas.
Till min solpanel har jag ett bilbatteri där jag i nödfall kan omvandla till 230 med en omvandlare. Kör jag med den ger inte tv:n något missljud så att använda någon typ av ups mellan elverket och huset vore ju ett alternativ. Om någon har några länkar till lämpliga maskiner tittar jag gärna på dem.
Billiga omvandlare från 12 till 230 volt ger modifierad sinusvåg. Likaså billiga UPS:er. Fyrkantvåg tror jag knappast att några prylar ger idag. Däremot är skillnaden inte så stor mellan fyrkantvåg och modifierad sinusvåg.
En generator ger aldrig vare sig fyrkantvåg eller modifierad sinusvåg. Däremot kan vågformen förvrängas av de laster man kopplar på. Om motorns varvtalsreglering inte fungerar som den skall kan dessutom spänningen variera en del.
Erik
En generator ger aldrig vare sig fyrkantvåg eller modifierad sinusvåg. Däremot kan vågformen förvrängas av de laster man kopplar på. Om motorns varvtalsreglering inte fungerar som den skall kan dessutom spänningen variera en del.
Erik
Klicka här för att svara
