Verktyg & Maskiner
olofanders: Hej! Jag skaffade en TREND Trend Airshield Pro. Köpte den från Axminster Tool Centre Ltd. De hade bra pris och bra service. Är du MOMS-registrerad så köper du den utan engelsk moms om du meddelar företaget ditt VAT-nr. Jag är nöjd med masken. Enda problemet är att den "åker omkring" när jag rör mig lite häftigt.
frimson: Jag kommer skaffa en bra sticksåg inom kort. En blå Bosch, jerre, kommer jag nog också satsa på.
MMR: Har själv renoverat ett par år och vissa saker ångrar man att man köpte, vissa har betalt sig flera gånger om och vissa saker ångrar man att man inte köpte direkt, nu känns det "för sent". Jag tänkte också passa på att fråga om vilken typ av hus det handlar om, jag renoverade först vår sommarstuga, en 70-tals kåk helt i trä med direktverkande elvärme, köpte sen vårt nuvarande
1337: [citat] Jag har kört ett 14,4V-batteri (1,5ah) i en 18V-maskin och ett 18V-batteri (3,0ah) i en 14,4V-maskin och det fungerar utmärkt. Maskinerna i fråga var bhp443 och bdf450.
LucasA: Vi har köpt en 500 bars högtryckstvätt av SGA Försäljning i Bromma. 08-293000. www.sga-ab.se Detta för att rengöra olika typer av tak då vi jobbar med takmålning. Kontakta dem de har funnits länge i branschen och bygger även kundanpassade lösningar från 100-800 bar!
phl: Kolla så att det inte är något skit med justerrattarna som ställer hur tight den är på skenan. Det hade jag problem med på min såg när jag köpte den. Var typ gjutskägg på plasten som trycker mot skenan. Annars reklamera!
Nilsson2: Kan tillägga att jag har samma problem med min makita. Mycket irriterande.
fgo: vågar man mata en 12v dewalt med 14,8v? Eller kommer den att tacka för sig? Blev lite sugen på att bygga om det ena batteriet.
snickarboden: Vete tusan om jag rekommenderar någon att använda fyrkantskuttrar, de är livsfarliga! Sen så kan en del visserligen använda dem men för gemene man/kvinna så är de tokfarliga. Jag vägrar, riskerna är för stora. /Kent
jackt: Även om du fått svar redan, så länkar jag till en bra sida som hjälpt mig mycket. http://mdmetric.com/tech/cvtcht.htm
obo: Det är inte ovanligt att bearbeta marmor med vinkelslip, t ex vid skulptering. Vi har en "marmorvinkelslip" i familjen. Dammet har bildat en fast pasta som satt sig överallt i skrymslen på och i maskinen. Jag har inte sett något fritt damm i maskinen. Den blir inte onormalt varm. Jag hade ändå inte valt att använda en bättre sänksåg till sådan bearbetning. Inte för klingans skull,
thorfinn: Jeg ankom til dette forum, fordi jeg søgte på AEG dele, i dette tilfælde priser på et nyt og større batteri til min 18 Volt boremaskine. Jeg så en del indlæg vedrørende lovligheden af import fra Danmark, blandt andet via fa. "Prishammeren.dk". Som jævnlig gæst, - fri bus fra København - til "JULA"/Jägersro-center i Malmø har jeg konstateret at priser på værktøj er meget høje i
jac: [citat] Den gamla tråden hade jag glömt, då var det alltså Loctite 542 som jag och phl använde den gången och den var bra. Men som sagt, det bör gå att finna en billigare variant.
frav: [citat] Ja, det bruka kunna fungera att löda direkt på polerna. Men cellerna blir varma & man behöver en löd-/penna/kolv/station med bra sprutt. Undrar om den värmen är skadlig för cellen? Jag har dock inte haft några problem, som jag upplevt. Lödöron är dock att föredra.
ER: Till gammlingen(630MS) med inbyggd tank körde jag på allt från original RM555, T-Racer+, Powerwash+, Carwash+ mm ända till Nilfisks olika för plast, metall, trä mfl. resp. biltemas och vad som fanns att testa och vad behovet var på för område men gemensamma nämnaren var att alla medel givetvis var/är anpassade för just högtryckstvättar och det gick utan bekymmer under alla år men
End: [citat] Ja för den oinvigde kan det se ut så, poängen är ju att man inte ser dessa finesser förrän man äger en ;)
PlutonB: Aha, det förklarar saken! Bygg och lyft kunde mycket riktigt slipa klingor! Nu hann jag ge mig på det själv och det gick faktiskt över förväntan. Inser att jag inte sågat av bitarna på sistone utan snarare hackat/slagit av dom... Prövar så här ett tag och ser, annars lämnar jag in den till dom. Klingan skulle nog behövts skränkas, men jag tror risken är större att det blir sämre
Nyfniken: Jag har en 43li (tror jag), dock med bara ett batteri. 1. Vi skulle satsat på en med multiklipp. Det är omöjligt att lämna gräsklippet på gräsmattan. Dessutom har jag en känsla av att man berövar gräsmattan på ganska mycket näring när man slänger gräsklippet. Dåligt, 2. Batteriet räcker bara till lite drygt en klippning, och då skulle jag uppskatta att vi har max 200 m2 gräs.
catwalkqueen: Vi har dem båda och vi är mycket nöjda =)
Daniel_N: Hittade skruv! Lans Mekaniska verkstad i Teckomatorp hade ett mycket bra utbud av UNC-skruv.
frav: [citat] Det finns en tråd, men det har inte blivit "klistrad" http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/186564-samlingstrad-med-tips-om-verktyg-till-bra-pris.html
barrmarr: Flinks ska ha bra utbud av Wibe. Köp en 77P med extra stegfot så står du stabilt som på marken. edit: fanns visst en film om den också http://www.youtube.com/watch?v=fC0KEMR7Ppo Dessutom made in sweden ;) http://www.youtube.com/watch?v=iQg1TD2Sg5c
vojma: [citat] OK - här kommer en recension: FAIL!!! Makita har för första gången svikit mig! Funderar på att gå över till Black&Decker men tvekar och inser att jag kanske skulle börja om på Meec eller CoTech. 1 - Sadeln kan inte hissas tillräckligt högt för att jag (186cm) ska få en bra cykelställning. 2 - Cykeln har inga växlar samt små (typ 20") hjul. Detta innebär att man får
linusc: Jag hittade den här gamla tråden när jag letade efter råd för samma fråga. Jag håller på och sätter in friskluftsventiler, och behövde borra igenom våra väggar på cirka 25 cm, varav 15 cm timmer. Första försöket var med en lite rejälare hålsåg, av märket Pro Fit. Smart att man enkelt kan få ur borrkärnan, men skall man borra djupare så måste man ju likförbannat mejsla ut
Stehpan: Tackar för bilderna. Jag ser vad det är som skiljer, jämfört med mitt kontaktdon. Om man utgår från att den bruna ledaren sitter på pinne:1 så hade jag följande konfiguration: Pinne 1 oanvänd Pinne 2 blå kabel Pinne 3 oanvänd Pinne 4 brun kabel Pinne 5 oanvänd (saknas på dammsugaren) Pinne 6 Jord Vad jag gjorde var att flytta brun kabel från pinne 4 till pinne 3. Men jag flyttade
woodchuck: OK. Den jag fick har härdade tänder, men det kanske inte är orginalbladet (skruvarna i handtaget är i alla fall inte orginal - åtminstne en av dem är en vanlig M6 el dyl). TS kan ju lätt avgöra om det är härdade tänder genom att titta efter. Najs om det inte är härdade tänder. /woodchuck