Ett av mina största lyft och en grej jag inte klarar mig utan numera är laseravståndsmätare. Oj vad tid den sparar. Och den har nog sparat in sig själv på att jag numera sällan mäter fel på lister och dyl.

Annars släpkärra, sänksåg, kapoger, multimaskin och flera skruvdragare. Och bra snabbtvingar. Inte snåla med kvalitet.

Mitt absolut mest använda verktyg förutom skruvdragaren om man ser till alla projekt är nog faktiskt min talmeter så den skulle jag verkligen rekommendera. I övrigt tycker jag att du har fått bra och kloka tips.

• Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
Håller med om laseravståndsmätare, perfekt när man renoverar själv och ska mäta i tex tak.

Redigerat:
Jag vill tacka stort för alla tips och råd som har inkommit. Jag har inte svarat särskilt aktivt utan har istället sökt runt som en tok här på forumet och kollat upp alla tips på modeller och maskiner som ni har gett.

Jag har även gjort en lista på stora projekt som komma skall, men inte inom 12-månadersperioden.
Då omfattar det även altandäck, panelbyte, badrum mm....

Min verktygslista är nu i stort sett fullständig och beställning kommer att ske till helgen (från toolstop)!

Det blev:

HANDVERKTYG

Hammare - Stanley FatMax XL 16oz
Rakbladskniv från Stanley med extra knivar
Kabelskalare
Mejslar - Stanley 10-pack med isolerade handtag (mot ström)
Skiffnyckel Bahco 30mm
Färgskrapa och fönsterskrapa med extra blad
Kofot - Roughneck Gorilla Bar 120cm (en rejäl bjässe)

ELEKTRISKA VERKTYG

Sticksåg - Makita 4351FCT

Gersåg m stativ - Bosch GCM8SJ m stativ (GTA2600)
(Även att jag fritt får låna en i stort sett ny DeWalt gersåg så insåg jag när jag skrev ner alla kommande projekt att det vore skönt att äga en egen)

Multitool - Bosch GOP 250

Makita Grästrimmer

Slipmaskin - Bosch GSS 23AE

Makita BHP456 (m 2 batterier)
(som sagt har jag redan en skruvdragare men priset är inte mycket högre än att köpa 2 batterier)

Cirkelsåg saknas på listan men de har bara C7BU2 i UK och inte 6an vilka de flesta här på forumet föredrar... Så jag väntar helt enkelt med att beställa den!
Totalt hamnar vi på en bra bit över budgeterade 10 000kr och då måste jag ändå komplettera med många verktyg, men jag hoppas att jag ändå köpt kvalitet och bara åker på en rejäl käftsmäll en gång nu när jag betalar och inte ytterligare flera när maskinerna måste uppgraderas...

Återigen. Stort tack till alla som bidragit med kunskap och erfarenhet!

Kofot: köp ett 60-70cm från Tove och komplettera med en billig stor fot från biltema. När man river är en liten fot Som kan hanteras med en hand mycket mer värdefullt än ett bautajärn. Ett stort och dyrt är en tokig investering på begränsad budget. Kobenen från Tove är fantastiskt bra, finns tex på hornbash.

• Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Kofot: köp ett 60-70cm från Tove och komplettera med en billig stor fot från biltema. När man river är en liten fot Som kan hanteras med en hand mycket mer värdefullt än ett bautajärn. Ett stort och dyrt är en tokig investering på begränsad budget. Kobenen från Tove är fantastiskt bra, finns tex på hornbash.
Jag har delvis nu bytt och följt dina råd.
Eftersom jag personligen har testat ett sjukt effektivt verktyg från Roughneck som kostar löjligt låga 180 spänn så får de fortsatt förtroende...
Verktyget jag brutit massa läkt på tak är:
http://www.toolstop.co.uk/roughneck-64-640-demolition-and-lifting-bar-94cm-p12535
Så jag kör på ett 3-pack för dryga 300kr (35cm, 60cm, 90cm)
http://www.toolstop.co.uk/roughneck-64401-3-piece-gorilla-bar-set-p1679

Dessutom har jag lagt till munskydd (mask), vattenpass, måttband och yxa i mitt redan kladdiga anteckningsblock.

Redigerat:
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Inte för att dissa Roughneck totalt, men Tove och Hultafors breda klöv slår alla andra jag provat.
Nästintill inga märken och dom är så välslipade och stabila att den tunna klöven ofast går bra att få grepp med utan att behöva hammra ned den.

JAg köpte Tove för något år sedan efter tips här, jag trodde nästan det var ett skämt att det kunde skilja mellan olika fabrikat och ska jag vara ärlig så la jag dom extra hundralapparna nästan föra att sätta några kaxiga forummedlemmar i skamvrån.
Men oj vad fel jag hade, tillsammans med tigersåg med pendling är Tove Koben troligtvis dom mest oväntade positiva överraskningarna jag upplevt på verktygssidan.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Jag har Hultafors kofot och kan bara hålla med om att den fungerar hur bra som helst. Man kommer åt på ett bra sätt utan att man skadar materialet runt omkring.

Har själv renoverat ett par år och vissa saker ångrar man att man köpte, vissa har betalt sig flera gånger om och vissa saker ångrar man att man inte köpte direkt, nu känns det "för sent".

Jag tänkte också passa på att fråga om vilken typ av hus det handlar om, jag renoverade först vår sommarstuga, en 70-tals kåk helt i trä med direktverkande elvärme, köpte sen vårt nuvarande hus, en 1.5 plans stenkåk med källare från början av 1900-talet och vattenburen värme. Det är en hel del verktyg man kan undvika/eller "måste ha" beroende på hustyp...

Mina grundverktyg som jag alltid måste ha på mig är de enkla sakerna:

* Ett Hultafors BT5 (eller Solas Big T tror jag det heter), 5 m måttband med "talmeter-flärp" på baksidan för invändiga mått. Bra fäste för bältet och ett rakt igenom bra måttband, inte så dyrt
* Stiftpenna, 2mm (kan köpa fancy snickarversion, eller vanlig 2mm penna i välsorterad pappersaffär). Hästlängder bättre än klassiska "snickarpennor" i 90% av fallen
* Brytbladskniv, i mitt tycke bättre än klassiska "mattknivar" (rakbladsknivar), har en i min verktygsväska men har alltid brytbladskniven i fickan. Kör en Olfa (tror jag den heter) japanskt märke tror jag som finns på Hornbach

Sen är det väl samma saker som nämnts, tidigare. När det gäller skruvdragare använder jag min blå Bosch 10.8v i 90% av tiden, den räcker gott och väl och är smidig att använda. När det gäller kofotsdiskussionen så är ett brytjärn/bräckjärn (dvs lite kortare variant i platt stål) också guld. Jag har ett i verktygsväskan och använder det till allt möjligt, jag har använt det 10 gånger oftare än en större kofot.

Det jag köpte direkt vi fick huset som jag verkligen inte ångrar är:

* En liten kompressor + dyckertpicka (50mm), bara i jobbet med att spika lister, panel, foder etc. har den betalt sig, och som husägare har man alltid nytta av en liten kompressor (pumpa bildäck om inte annat)
* En handhållen blandarmaskin för att blanda cement/puts etc. köpte en ganska billig på Harald Nyborg för 600:- och den har varit guld värd

Ångrar:

* Att jag inte köpte ett släp direkt (billigt begagnat som man kanske säljer när de "värsta" åren är över), bara det att kunna lasta skräpet direkt på ett släp under tiden man river istället för att spara i högar på tomten i väntan på att man skall hyra ett släp är ju guld.
* Långt vattenpass (180-200 cm) - Jag gick extremt länge med mitt 100cm Hultafors och vid längre jobb la jag det på en 200cm rätbräda, men så fort jag köpte mitt 180cm pass (för bara någon månad sen) så undrade jag varför jag inte köpt det tidigare.

Sen skall man, om man har nära till en uthyrare, inte förakta det faktum att man kan hyra väldigt mycket verktyg och specialutrustning.

Har du vattenburen värme och framförallt gamla stålrör och gängade kopplingar överallt så köp en rörtång, för eller senare behövs den.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.