Verktyg & Maskiner
FredrikR: Sänksågen skräpar ner mindre, med dammsugare påkopplad, samt har högre precision.
magnus07: [citat] Tyvärr måste jag säga att jag hade lite väl bråttom så jag såg inte att det var utan moms, och genast blev det betydligt dyrare :(
1457g: Ja det är ett bra pris om man har deras butik i närheten, har aldrig kollat på deras sida eftersom dom inte har något varuhus inom rimligt avstånd. Sent from my SK17i using Byggahus
Dede77: [citat] Har du möjlighet att ta något foto och slänga upp var på sidolämmarna du satt dom? Eller lite mått så man har något att utgå från.
Amrich: 45mm i 45 grader är iallafall inga problem! Jag tror att specifikationerna är snålt tilltagna. Sent from my GT-S5570 using Byggahus
Demmpa: Jag misstänker att 365 är sågbordets djup, 435 är det fasta sågbordets bredd och 830 är stödbyglar som man monterar ut åt sidorna på sågbordet.
bjomape: Det ser ut som att bräckjärnen i bild 5 är vridna ett kvarts varv relativt hur de brukar se ut i Sverige. När jag tänker närmare på det borde det göra att man bättre kan använda den krökta ändan som handtag när man arbetar med den rakare ändan.
snickarboden: Grattis till en rätt trevlig såg Hobb! De är lite ovanliga idag men riktigt trevliga att jobba med. /Kent
TryBran: När jag scannade marknaden för att hitta en bordsåg såg jag många ex av sådana där vändbara grejer. Jag tror begagnatmarknaden är rätt stor då många tycks köpa en sådan såg för ett större projekt och sen gör sig av med den.
Alfredo: [citat] Jag skulle nog kalla den en "dödsfälla" även med rättvänd klinga... :x
Alfredo: [citat] Fattar jag rätt att den där kostar 2720. Lägg på knappt 1300 kronor så kan du just nu köpa en blå Bosch GSM8SJ med sågbänk på Beijers för 3995. Jag skulle inte tveka!
mexitegel: Eller också ropar man in den begagnad på auktion, för minst 400 kr, plus inropsavgift 100 kr. Plus moms. Jag har sett det förut, bara för att det är budgivning så tror folk att det är billigt. Suck!
corre: [citat] Det är bredden på tänderna som styr, så vissa går bra, vissa inte. Det är å andra sidan rätt små mått med, tiondelar... schimsa har jag gjort med alutejp, vet att vissa kört med utklipptölburk, men den är nog mekkigare att montera (och stanna kvar). Tejpen sitter kvar, eftersom jag till 95% kör med en 24t biltema på sågen, så slits inte tejpen nämnvärt heller
1337: Mellan DeWalt och Bosch är det nog hugget som stucket. Boschen har högre lastkapacitet (250kg vs DeWalt 227kg) om man nu behöver lasta så enorma grejor. DeWalten är längre. Boschen verkar ha betydligt färre tillbehör. Jag föredrar dock DeWalten pga hur man plockar av monteringsbyglarna från bordet. Känns mycket smidigare och snabbare med två "handtag" som kläms ihop än flertalet
Klicka: Jag fick min Festool TS 55 REBQ idag. Jag märkte nu när jag packade upp den att det fabriksinställda stoppet för skärvinkel 0 grader inte stämmer (den går förbi 0 grader). Hur ställer jag det?
Kilensnickare: Spridningsvinkeln är inte 90gr, närmare 180. Nix köpte inte golv/tak-stativ, hittills har jag klarat mig med ett 3-punkts stativ. Minns inte hur mycket jag betalade.
jac: Det stämmer nog som sagts ovan. Om jag minns rätt från tidig ungdom och en BM 400 som borde vara likartad så var skyddkåpan/hylsan en ganska grov sak som gängades in i hålet runt axeln. Den kunde gängas av med handkraft men har den suttit ett tag så kanske det krävs lite mer. Något hål minns jag inte men det kan nog vara som du säger, till för att sticka in något att dra runt med.
f91jsw: AEG tillverkas av Hongkongbaserade Techtronic Industries (TTI) precis som Ryobi och Milwaukee. Märket Ridgid ägs av Emerson Electric som har avtal med TTI att tillverka vissa av sina handverktyg hos TTI. Så det är korrekt att AEG och Ridgid är (delvis) samma produkter.
13th Marine: Jänkarna specar laddningsspänningen (eller nått liknande) på sina batterier och inte den nominella batterispänningen, allt för att få det att låta kraftigare.
martinradbo: [citat] Ja det är breda modellen av klammer jag vill skjuta, men Jula kanske har ngn modell för det också. Fler förslag?
fsn: [citat] Stämmer inte, det finns 7,8mm blindnit i stål så det är inget problem. Problemet är hur man drar en sån utan rätt verktyg och eventuellt hur man får tag i några stycken utan rätt kontakter. Har aldrig sett sådant i detaljhandeln. Awromaterial har en förzinkad 7,8 som heter OFFT och finns i draglängd 7-22mm (tror det är Rivit som tillverkar niten). Finns antagligen hos alla
Elkludde: [citat] Det vill till en ordentlig tång för att slita av en 6,4 mm popnit ,vem har sådan?
oobum: För det första har vi risken med att köpa krockade och vattenskadade bilar. Dvs att bilarna kommer strula längre fram. Men sedan går de flesta bilarna turen USA -> Lettland -> Sverige. Där bilarna lagas med stulna delar. Och dessa delar kommer från sverige, där det stjäls massvis med lampor, airbags, rattar osv osv. Sedan Carfax kom till sverige använder jag alltid den när jag är
Stehpan: Städset med 36mm slang i systainer finns för 112 euro så det är ju inte så jätteblodigt (i Festools värld). Det blir dock en del pengar om man räknar ihop totalsumman för nyköp i tex Tyskland, med några extrapåsar blir det nästan 7000kr...puh Och då har jag inte valt till automatisk filterrengöring.
mabcar: Det blev en Bosch GTA 3800 till min Kapex. Den passar utmärkt. Jag behövde dock borra upp hålen i Kapexen för att kunna skruva fast den i Boschfästet. Ingen S vinkel behövs vad jag ser. Det är bara fästerna från GTA 3800 som passar. De från 3700 är för korta.
sdrlnd: Allt ser ok ut, fundrar på om det är gummit som torkat... Rullarna når inte ner till trät, det stoppar på anhållet innan.