Har ringt runt här och där, men inte hittat nån som slipar sågklingor till vedkap. Har en 70cm klinga som behöver slipas. Någon som känner till och kan tipsa om ett bra ställe i trakterna kring Kristianstad/Bromölla/Sölvesborg?

Kanske OP maskiner? De där som jag inte kommer ihåg vad de heter som säljer åkklippare ute på Långebro?

Tack för svar och förslag! Har ringt både OP Maskiner och Park & Trädgårdsmaskiner (som jag gissar du menade?), men inte heller någon av dom slipar klingor. Fick en lead på Park & Trädgård dock, dom lämnar via omvägar till ett företag i Hässleholm. Känns onödigt långt att behöva köra ända dit (bor utanför Bromölla), men om det inte finns något annat får det nog bli så.

Fler förslag någon? :)

Det finns företag på nätet dit du kan skicka klingan, googla o kolla.
Jag fick för några år sedan ett pris på att slipa en vanlig 8" klinga och att den skickades iväg till vad jag tror Hässleholm men det var billigare med att köpa ny.
Det kan ha varit Harry's på Listerlandet som jag frågade men är inte säker. Ring o kolla med dom, det är ju ändå en av få riktiga järnhandlare vi har kvar i Sverige.

Jag slipade faktiskt klingan till "familjekapen" själv. Den har iofs inte hårdmetalltänder, och precisionen behöver ju inte vara i toppklass när det gäller en vedkap. Jag spände fast den i arbetsbänken och körde på frihand med en handfil. Resultatet? -Jo, veden gick av snabbt och smidigt ungefär där jag ville:-)
Balansen i klingan var väl inte tiptop efter ~40 år och 3 generationers handslipande och jag tror inte att jag gjorde det mycket bättre, men kapen är tung och hoppade iaf inte iväg för mig.

Sent from my ST17i using Byggahus

Nimajneb: Ja, det kanske får bli nåt sånt om man ska få det gjort av någon annan. Har hittat nåt ställe i Stockholm dit man kan skicka, men då vete tusan om man inte bara ska beställa en ny klinga istället. Ska kolla med Harrys!

Lostmoose: Man kanske skulle ge sig på den själv ändå, att veden ska gå av snabbt och smidigt är ju just vad jag också vill... :) Filningen kan jag nog få till med lite god vilja, men hur gjorde du med skränkningen?

Jag gjorde den väldigt lekmannamässiga bedömningen att vår klinga inte behövde skränkas den här gången. Hade jag skränkt den så hade jag använt 2 skiftnycklar och kört på känsla och syftat lite hjälpligt med en linjal, allt enligt tidigare brukare:-)
Jag vet att det finns särskilda skränkningstänger, men har aldrig sett någon i verkligheten.

Sent from my ST17i using Byggahus

Om jag inte minns helt fel så har min far lämnat in vedkapsklingan på ett sågverk i närheten någon gång. Nu bor ju han i Småland och det finns ju ganska många halvstora sågverk men det kan ju vara en tanke.
Men att gå över klingan med en fil är som jag upplevt det oftast tillräckligt och det är inte så svårt. Det brukar gå väldigt bra att följa den tidigare slipningen och bara vässa till klingan.

Tack för alla svar! Sågverket som låg närmast lade ner förra året tror jag, men det är ju annars nåt att prova med, får göra en koll på sågverk i närheten.

Men jag tror jag ska ta och prova fila själv först då. Är dock komplett novis på området, är det platt fil som gäller? Någon speciell riktning man ska fila beroende på skränkningens riktning tex?

Jag föreslår att du tar bort Cr-V-klingan och istället beställer en klinga med hårdmetalltänder. De räcker åtskilliga hundra kubik ved innan du behöver fundera på slipning igen.

Kolla med uthyrningsfirmorna (typ Hyrhöjden) är det nåt dom gör är det att jaga kostnader för att få ut mesta möjliga... Kanske mer vanligt att dom skickar iväg större klingor men man kan ju alltid fråga.

Sågverket vid Gualöv kör väl fortfarande.
Kollade du med Harrys? kan vara bra att veta för ev framtida behov.
Grabbarna på Backmans kan ju kanske veta något åxå.

När jag filar för hand brukar jag använda en liten diamantfil.

Gualövssågen la ner för något år sedan tyvärr. Ringde Harrys, mycket trevlig och tillmötesgående, han kunde visst skicka den, men det skulle bli så dyrt att det inte var värt det. Beckmans ringde jag bland dom första och dom visste tyvärr inget, slipar röjsågsklingor själva men inte större.

Hyrhöjden är mailade, vi får se vad dom svarar.

Ska införskaffa en diamantfil och testa lite. Går det åt pipan blir det en ny klinga. Win-win... :D

Då var det säkert Harry som jag pratade med när jag insåg att det var dyrt o slipa sågklingor:(

Knepigt med Gualövssågen, men någon verksamhet har dom ju kvar, jag brukar alltid köpa täckbark där och för kanske en månad sedan köpte jag mitt senaste släp.

Lycka till med slipandet i solskenet. :)

Bygg och Lyftmaskiner i Kristianstad slipar eventuellt, alt har kontakt med slipare.
Iaf för byggsåg och motsv.

Vångasågen kanske gör det själva med

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.