Håller på att modifiera ett kök med falsade luckor. Köket är från 70-talet (typ) och ägaren vill ha kvar det men det måste byggas om lite för att det ska in en bredare spis och fläkt samt en diskmaskin. Detta medför att några luckor måste smalas av.

Såg för någon månad sen en video på Youtube (kan förstås inte hitta den nu) där killen använde en SYS-VAC när han fräste spår i trästycken som skulle bli en låda och det såg ju snabbt och enkelt ut att fästa trästyckena i vacuumsugen.

Prislappen på SYS-VAC:n ligger hos min lokala återförsäljare på 13.000 och några hundralappar (inkl moms). Frågade lite på skoj vad jag skulle få köpa den för och räknade väl inte med mer än 5-10% men fick det glädjande beskedet 7.000:-.

Även om 7000 är ett bra pris i förhållande till ursprungspriset så är det fortfarande våldsamt mycket pengar. Och visst, jag skulle gott och väl kunna fixa ombyggnaden av dörrarna utan denna men det vore kul att testa den.

Finns det någon efterfrågan på SYS-VAC eller är den bara ett "show-off"-verktyg som vissa har bara för att visa att dom har ett?

Det finns nog inget som du inte kan göra utan VAC-SYS, men det är ett klart kul system att jobba med och väldigt smidigt.

Jag har ett set med två spännelement, och det kan ju hålla i nästan vad som helst. Mycket praktiskt om man snabbt vill kunna flytta runt ett arbetsstycke för att fräsa i det eller liknande. Förra året spände jag fast en tröskel som jag höll på att hyvla till i den ena och hyvlade så att mitt MFT-bord flyttade på sig, givetvis utan att arbetsstycket släppte...

Det krävs inte speciellt stor vacum pump för att göra fastspännings anordning. Tro nog att tex julas vacum pump skulle räcka förträffligt. Och frågan är då vad kostar tex festools hållare. Om jag inte mins fel så har swedendro någon form av vacum sug platta. visserligen inte ledbar. Och det är extremt lätt att bygga egna och inte dyrt finns kit att köpa.
Så summa sumarum så tycker jag inte det är värt varken 13,000 eller 7000.
Man skall ha i minnet att mdf inte sitter så speciellt hårt fast på festools sys vac och det beror på två saker. Mdf är inte över huvud taget luft tät och då i kombination med liten luft mängd som festool pumpen suger så blir det inte så bra. Men om mdf är målat på sug sidan då sitter det som berget.

Pär

Du har helt rätt Pär, det går inte åt mycket undertryck alls, så det är inte överdrivet svårt att snickra ihop något själv om man vill.

Dock undrar jag om det blir lika smidigt då. Festool har ju som vanligt en massa smarta finesser (som man gärna betalar dyrt för!) och dessa tror jag gör stor skillnad.

Vilka är dessa smarta finesser (förutom pump i Systainer)?

De suger fast mot underlaget, man kan vinkla sugplattan samt att den är utbytbar.

Sedan har de ju även fotventil för att man enkelt ska kunna släppa loss arbetsstycket, men det är ju ganska lätt att fixa på vilket system som helst.

Suger fast mot underlaget är ju bara ytterligare en "sugplatta", alternativt en dubbelsidig platta. Mao är det en stabil kulled som gör den lite mer användbar än rena "sugplattor"?

Ja, det är en stor finess. Men även att man kan byta ut sugplattan är bra. När jag jobbade med min tröskel så behövdes ju en lång och smal sugkopp istället för den stora, runda, som sitter på som standard. De tredjepartsvarianter som jag har sett, har bara en stor sugkopp, vilket gör att de inte är användbara för behandling av mindre detaljer.

Som jag skrev innan det är bus enkelt och går sjukt fort att tillverka egna sugplattor om man har lite delar hemma.
Det finns tredjepartsvarianter som har variabel sugyta men dom kostar en slant vill jag minnas när jag kollade upp det för några år sedan.
Festools enda fördel är den stabila kulleden och den är definitivt inte värt pengarna då man sällan vill ha ett vinklat arbetsstycke utan plant eller vertikalt. Min åsikt.

Pär

Men om man tillverkar dem själv, så står det ju inte "Festool" på dem... Hur ska man då tillfredsställa sitt knarkbehov? ;)

Visst går det att fixa billigare alternativ. Själv har jag köpt mina prylar via blocket/tradera, så jag har betalat typ 7000:- för två spännelement och en pump, vilket jag tycker är ett helt OK pris. Visst hade det säkert varit billigare att bygga något, men det hade aldrig blivit lika bra och jag hade bara stört mig på det.

Jag tror att man utan problem kan leva utan VAC-SYS (eller andra, liknande lösningar), men det är ett behändigt system att jobba med och har man råd så tycker iaf jag att det är värt investeringen.

Du får väll köpa festool grå & grön målarfärg min vän. Vips så har du massor av coola festool prylar som ingen annan har och kan impa på din okunnige granne :D

Pär

pär h skrev:
Du får väll köpa festool grå & grön målarfärg min vän. Vips så har du massor av coola festool prylar som ingen annan har och kan impa på din okunnige granne :D

Pär
Lär vara patentskyddat och du får ett elakt brev hem om att du använt deras färger på din vägg! ;) :D

Och det är inte samma sak! Jag kommer ju alltid att veta att det inte är äkta vara.

Om det vore så enkelt med placebo, så skulle vi ju kunna bota alla som är beroende av knark genom att bara ge dem ett ofarligt vitt pulver och säga åt dem att det är samma sak. Tror inte det skulle funka så bra...

Man skall inte förakta placebo det har hjälpt många mänskor. Spontan tillbaka gång av långt gående cancer osv

Såg på nån discoveryserie hur en vanlig dammsugaren kunde bära en fullvuxen person, borde man inte kunna bygga en sys-vac själv?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.