Verktyg & Maskiner
Masses: Tjoo Någon som kan tipsa om ett träborrset (1-20mm i 0.5mm steg) i bra kvalité ? Har ett Dewalt set nu som är fruktansvärt aggressiva och drar med sig materialet man borrar i, så nu letar jag efter ett nytt set efter att ha skadat mig för sista gången!! Tack på förhud
Stefan N: Vad gav du och vart? Sitter och kollar efter en hyffsad dammsugare och har fastnat lite för Bosch GAS25. Vad finns det för bra erbjudanden ute på marknaden idag på grovdammsugare?
sagan1: Inte använd på länge men läcker ej så inte uppenbart sönderfrusen,motorn går hela tiden men trycket varierar från högt till endast genomspolning,vad kan vara fel,värt att lämna in eller skrota?
phl: Att lossa skruvarna som håller ihop kapslingen kring mekaniken kan mycket väl vara tillräckligt för att någon detalj hoppar snett eller lossnar. Om jag minns rätt brukar det på de flesta "limpformade" Boschmaskiner räcka att lossa någon skruv bak på maskinen för att komma åt anslutningskabeln. Man skjuter sedan bak hela kåpan. Fast det har du nog redan insett vid det här laget :)
tompas11: Om du, mot förmodan, tröttnar på elproblemen så köper jag gärna hojen.:)
Nimajneb: En bra huggkubbe är viktigare än en märkesyxa. Väldigt ofta som vi sällanklyvare har en sådan.
FredrikR: Har en Hitachi NR90GR och tycker mig känna igen beteendet. Inget att oroa sig över.
DjAlbert: Har själv nån Hitec historia från snickers (nej inte choklad :P) som ja hitta på Ahlsell och dom funkar ihop med både fristads fas2 o fas 235 (den helsvarta piratbyxan) samt Björnkläders "hantverkarbyxa" Det är blandat skumplast o gele tror ja, sitter bra i fickan och ger skydd åt både knäskålen o en dec neråt samt några cm åt sidorna. Helt klart det bästa knäskyddet jag hittills
GSM-Peter: Avslutande inlägg. Fann ingen lämplig remskiva. Egensinnig som jag var så slipade jag ner axeln med smärgelduk och motorn i eluttaget trots alla råd (ajabja mig) Det gick enligt min mening utmärkt. Kunde få till axeln på någon 1/20 del när (det visade sig bara vara ca 5 tiondelar på diametern som skulle bort). Motorn monterades och ett extra slavuttag monterades till spånsugen
nipa03: Kan meddela att jag köpte detta bord hos Classe. Med en rabattkupong på 50:- (Wrapp) så köpte jag det för 650:- vilket jag tycker är ett väldigt bra pris för bordet. Stabilt och rejält bord med bra snabbfästen till sågen. Jag skulle rekommendera det om någon undrade.
gnuttisch: De kostar ungefär lika mycket fast makitan hade lite större kapmått vid 0grader.
Stefan N: Skulle behöva ha tag i den gamla typen av box, främst till en GST90. Nån som vet om det går att köpa dom?
oskar1: Snyggt! Mitt bästa loppisfynd är en Tormek som jag hittade på Motala återvinning för 250:-.
LilleNo: Jag har lånat en Elu MH151 av min far och den är riktigt smidig att jobba med, skulle också önska ngn form av skena till den (permittas bilder saknas tyvärr).
13th Marine: Tror du kineserna tillverkar samma skit till sig själva? Betvivlar jag starkt =)
Alfredo: [citat] Ja denna metod är förvånansvärt effektiv! Hittar ganska lätt minsta skruv men man måste verkligen ha ögat nära golvet. Funkar till allt utom för linstapparen möjligen.;)
whork: Jaa, just det, dom har nån sån där speciell nöjd-kundgaranti.. Sorry, du har helt rätt! Annars är det ett vanligt problem på min arbetsplats att kunder kommer in och vill just reklamera en produkt som dom inte är nöjd med, eller har gått sönder. När det då visar sig att produkten i fråga ska skickas till en servicetekniker eller tillbaka till leverantören för reparation vill
arvid0: Om det inte är ett specialborr så brukar slagborr för betong inte vara ultimata i sten. När jag ska borra i sten har jag använt mej av stenborr och de har hållt bra länge utan att behöva slipas.
mattiasp: Om man trampar på bandet så att man för ett veck är bandet kört. Gör till vana att veva in bandet efter varje användning. Jag hade nämligen ett band som jag faktiskt hade ärvt efter min morfar. Det gick just det ödet till mötes.
pr95: Vill man ha "osynlig" trall förskruvning är en bräda lika bred som regel -skruvad i trallbräda - på så vis kan man göra lös trall som fästes i hörn tex fördelen är att den går att lyfta /ta lös tvätta, om det görs i lagom stora bitar, delar som slits är utbytbara,behöver inte platsbyggas Enda nackdel är att om decket är stort kan det "klappra" stegen hörs, tar lite längre
FredrikR: Inte testat men kollar du över utlandsmarknaden bör du kunna komma ner i pris på Milwaukees, Bosch eller andra fabrikat. Har du eller har tänkt handla några andra 10,8v maskiner kan det ju vara smidigt att handla samma märke så du kan nyttja samma laddare och batterier till alla maskiner.
dannan: Tack för tipsen! :) [citat] Det blir nog nått sånt. Håller med att det känns lite läskigt med helt öppna hjul. [citat] Menar du en med större diameter så den täcker klingan bakåt? Och bara köra på en? Men det blir svårt att hitta, jag har ju ingen metallverkstad...:thumbdown: [citat] Denna ser ut att vara massiv. 3mm tjocklek måste väll vara ok. Hoppas bara att bomberingen sitter
corre: Den stora plattan blir klocken på dörrarna, jag slipar mina släta innerdörrar hemma före målning med 125mm. 20min per dörr, 80->120->180 och lite expoispackel på de djupaste skadorna. Målas med roller, ett lager spärrfärg (olje med nafabas) och sen två ytlager med standard snickerifärg. Blir inte spegelblankt och jämnt, utan lite "apelsin"yta, vilker jag tycker passar bra
FredrikR: Bosch har bra bladstyrning på GST135CE. Med det sagt menar jag inte att Festoolen inte har det. Dock verkar många som använt båda föredra Boschen, om det beror på pris eller prestanda vet jag inte. Men få klagar på resultatet med GST135.
mrVoodoo: [citat] Till en 90 picka är det kanske i klenaste laget om du vill spika i någorlunda takt. Endast 8l kändes som lite väl liten tank. Det GÅR säkert, men du får nog spika långsamt. Man kan ju komma undan med tämligen små medel eftersom en spikpistol inte kräver kontinerligt flöde, man får helt enkelt bara vänta tills trycket kommer upp igen. Själv kör jag med en 3hk med 25l (tror
naresjo: Tack för alla svar! Jag hittade en svensk leverantör av sågklingor, som hade en klinga med 4 mm bredd och där även axeldiametern stämde. Dock var den inte gratis, men det är bara att bita ihop. Tyvärr kan jag inte prova klingan förrän nästa vecka.
pelpet: Hade jag "köpt om" så hade jag övervägt att skaffa ett större blå bosch 10.8v kit. För 3000-4000 brukar man kunna få ett paket med någon mix av borrskruvdragare/slagskruvdragare/vinkelskruvdragare/multicutter/tigersåg mm. Exempelvis detta. Jag skulle tro att dessa verktyg klarar de allra flesta arbetsuppgifter som en normal husägare tar sig för och lätta verktyg är bekväma att
Elkludde: Min heter CWL20RV på den tiden Klasse sålde den den uppges till 500 W blir väl ca 3/4 HK,den borde orka mer o inte blir så varm ,tror jag skall kolla med klasse igen