Verktyg & Maskiner
FredrikR: [citat] Hehe inte alls omöjligt om man hade passat på att gnöla lite om vad en 'ny såg' kostat och spelat dum ang. korta av sladden.. :P
phl: Boven är nog ändå asfalten. Testa lacknafta och kör sedan lite i trä eller liknande mjukt material.
iSnobben: Den där känns riktigt onödig... Känns lite som att man hittade en gyro och bara var tvungen att göra ett verktyg med den implementerad för att mobiltelefoner har ju det... En skruvdragare med multitouch kanske vore något... :S Vad skulle bli bättre av att vrida? Hur blir det där det är trångt osv...? Nej tack säger jag!
Slasher2: Jag köpte den här förra året. Delade stora kubbar av asp till fyrkantiga stödstubbar i somras med den och hade inga problem. Mycket långt svärd som var perfekt till det. http://www.jula.se/elkedjesag-promac-2200-726058 Var en Partner då men har tydligen köpts av McGulloch nu. Lägger in en länk till eftersom Jula-länkar brukar gå sönder rätt fort.
frav: Hittade denna Metabo KSE 55 Vario Plus som de kallar "kombinerad sänk- och handcirkelsåg". http://www.metabo.com/Versions-KSE-55-Vario-Plus.31209.0.html Någon som sett &/eller testat?
bonnen: Köp Harald Nyborgs batterier, dom fungerar ok hade ett 74ah till min major.
phl: Inte som jag kan se det. Smidig är ju dock ett starkt argument.
frimson: [citat] Jag förstår ... jag provar nästa gång att koppla dammsugaren.
OverAndOut: Det jag mer funderade på var om det är så att huvudenheten inte "ser" att stödbenen är nere så kanske den inte går att höja. Kankse finns någon form av förbikoppling som aktiveras då. Men jag är som sagt ingen expert.
End: Ringde dem idag, det enda killen i luren sa var att det lät som nåt elektronikfel. Så den ska skickas dit nu.
Klicka: Vilken tur, jag har både 5-56 och t-röd. :-)
Masses: Hittade för 29€ på tyska ebay. Dock inväntar jag med mina Festool inköp ett liiiiitet tag till...
Johan Jatko: Det jag mestadels använt sticksågen är när jag t.ex. har jackat i regeln för att få en styrning, eller dom gånger som det inte har gått att ta hela biten med cirkelsågen eller gersågen. Men det är ju ändå trevligt om snitten blir någorlunda raka, men jag ska iaf prova med det där bosch-bladet vid tillfälle! Kan iaf konstatera att det är rätt stor skillnad att använda den här
magnu: Här är en bild på den arbetsbänk som jag använder när jag ska tillverka lite större saker. Den består av 3st 45x220 som lagts på ett par bockar. Jag drar ihop plankorna med två limknektar. Den skivan blir stabilare än man tror. Arbetsstyckena brukar jag fixera i bänkskivan med tving eller skruva fast stycket direkt.
frav: Det blev en order på denna GTS 10 J + GTA 600. Har bara fått hem den & packat upp. Har dock ej hunnit starta upp den & testa. Men den ser trevlig & gedigen ut. Jag gillar även att man kan stuva undan alla medföljande tillbehör inne under bordet. Så den kommer passa mig perfekt, en flexibel & transportabel maskin.
mycke_nu: [citat] Jag köpte en Boschklinga, men hittar som sagt inte något spår av transaktionen i min dator..
TeroM: http://pro-filters.com/en_US/index Polen, har beställt till min metabo dammsugare. Snabb leverans och hyfsade priser. Kolla bara minimifrakten, lönar sig att beställa 3 5-pack.
hyggabus: För trall ovan jord och utan kontakt med saltvatten så tycker jag rostfritt (A2) duger gott. De "rostfria" ( A2 och A4) är inte härdade till skillnad från "vanlig" trallskruv , vilket jag upplever både bättre och sämre, Avsaknaden av härdning ger problemet med skruvskallarna som jag noterat ovan, medan de härdade skruvarna ibland går tvärt av efter en tid då virket rör sig. Kanske
Alko: [citat] "Klyva" resp. "kapa" är snickeritermer, att klyva är att göra ett snitt längs med arbetsstyckets träfibrer, vid kapning görs det tvärs över fibrerna. OnT: hade själv samma problem - skaffade 12-tandsklingan och det 'är verkligen natt och dag vid klyvning :) /A
MathiasS: [citat] Ja, har man otur behöver man 4 olika läsare till 4 olika bilar men sånt är ju livet, inget att göra något åt. Vi lär aldrig få se någon heltäckande standard på detta område. Jag har haft många skitfel på trimmade turbobilar men ärligt talat aldrig känt behovet av att felsöka på vägkanten när problemet uppstått. Och med just VCDS så behövs det ju bara en pc vilken
muppaduppa: Sådär ja. Idag var man och hämtade sitt "lilla" paket. 5 arbetsdagar för att få paket från england tycker jag är helt ok. Har bara börjat packa upp grejorna men det verkar fint hittills. Ska testköra lite i eftermiddag/kväll och se ifall verktygen funkar fint.
phl: Visst har jag varit på Grolls. De har några modeller upp till storlek 50. Tyvärr är det modeller som jag upplever som lite klumpiga. Dessutom vill de precis som många andra att man måste köpa skorna om de tar hem sådant de inte har på lager. Hur ska man veta att de passar innan man provat dem?
verktygsgurun: http://www.arnesandersson.se/prod.htm Den klassiska dosfräsen finns i större storlekar än "kopplinsdosa" storlek.
bygga_bo: Tack för beskrivningen stefanhej. Det finns många - mer eller mindre komplicerade - sätt att lösa detta och var därför nyfiken på hur du hade gjort. Din lösning är enkel och rättfram, och enkelt brukar vara bra!