Må hända en korkad fråga men jag står redo med dumstruten...

Tidigare har jag bara kört golvspånskivor och hyllplan med min ts55 och det har aldrig varit några problem men det började när jag skulle kapa en 45x45-regel i 45 grader, jag delade upp det på 2 gånger och det gick bra en bit men sedan så är det som att den slirar och man måste dra till skruven för klingan så funkar det bra att såga en bit till innan den "löser ut" igen. Skruven är inte lös men det är som att den har hamnat i något "utlöst-läge" så man får dra åt ett par mm för att klingan ska kännas stabil igen.

Idag skulle jag kapa 28mm-trall på längden och det gick bra om jag delade upp det på 2 ggr men om jag tog allt på samma gång så "löste den ut". Ska den inte klara av kapa trall i den dimensionen?

Är det något typ av överbelastningsskydd som löser ut eller är det något fel på den?

Vilken typ av klinga använder du? De operationer du beskriver skall göras med Panterklinga, Festool nr. 439685

Kan du utveckla för en Festooloskuld? Krävs en speciell klinga för att kapa 28 mm trall???

Då tolkade jag din text fel. Jag trodde att du skulle klyva trallen. Kapning skall gå med standardklinga. Kan det bara så att klingan är slö? Golvspån sliter klingor. Normalt sett lossnar inte klingan av att det går tungt, snarare tvärt om. Däremot kan överlastskyddet lösa ut.

• Gilla
jeeens84
  • Laddar…
Kanske var jag som tolkade fel. "kapa 28mm-trall på längden" är inte helt glasklart.

Jag använder standardklingan som följer med när man köper den. Får alltså köpa en Panterklinga då oxå.

Klargörande; jag kapade/klöv trallen på längden så att det var ett långt kap på 4,5m per planka.

Vågar inte uttala mig om klingan är slö eller inte, har inte varit påtagligt iaf, men med tanke på alla golvspåskivor så lär den inte vara som ny iaf.

Men det finns alltså ett "överlastskydd" som agerar på det här sättet?

Japp, det finns ett överlastskydd. Allt kommer att lösa sig med rätt klinga för uppgiften. Att klyvsåga med 48- taggaren är dömt att misslyckas. Inget konstigt med det.

När du skriver kapa 45 regel menar du då kapa eller klyva?
Att kapa reglar med an TS55 är nog inte bästa verktyget, vidare... klarar den verkligen 45 djup i 45 grader?
När det gäller klyvning så är det som tidigare påpekats ett måste med en klyvklinga.

mattiasp: Ok, tack för svaren, då har jag blivit lite klokare iaf.

Nimajneb: Jag "klöv" den på längden i 45 grader men nej, den kom inte hela vägen igenom men tillräckligt långt för det jag skulle ha den till. Givetvis så finns det bättre maskiner för sådana här långa och djupa kap men då jag har begränsad maskinpark så får man ta vad man har, jag ska dock köpa en klyvklinga vid tillfälle.

Köp klingan via tyska ebay.

Nimajneb skrev:
Köp klingan via tyska ebay.
Jo, jag har redan spanat in en säljare där då jag även behöver ha ett rälsanslag till handöverfräsen. Slänger iväg beställningen senare idag.

Det går utmärkt att klyva några enstaka brädor och reglar med standardklingan bara den är vass. Skall du klyva mycket är panterklingan en bra investering.

Passa på att investera i en standardklinga till så står du inte still medan den andra är på slipning samt att du alltid har en vass tillgänglig vid finlir.

pbengtsson skrev:
Det går utmärkt att klyva några enstaka brädor och reglar med standardklingan bara den är vass. Skall du klyva mycket är panterklingan en bra investering.

Passa på att investera i en standardklinga till så står du inte still medan den andra är på slipning samt att du alltid har en vass tillgänglig vid finlir.
Jag vet inte hur mycket det blir i fortsättningen men det är lika bra att ha en hemma ifall det behövs.

De hade ett paket med pw12, w28 och w48 som det lutar åt.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Grimjaur skrev:
den slirar och man måste dra till skruven för klingan så funkar det bra att såga en bit till innan den "löser ut" igen. Skruven är inte lös men det är som att den har hamnat i något "utlöst-läge" så man får dra åt ett par mm för att klingan ska kännas stabil igen.
mattiasp skrev:
Normalt sett lossnar inte klingan av att det går tungt, snarare tvärt om. Däremot kan överlastskyddet lösa ut.
Jag kan inget om TS55 eller hur dess överlastskydd fungerar men när jag läser ovanstående får jag det inte till att det skulle vara överlastskyddet som löst ut. Är det verkligen överlast pga olämplig klinga som är TS problem eller är det något annat?

Festools överlastskydd är ganska raffinerade. Motorn går, men med reducerad hastighet/vridmoment för att fläkten skall kunna kyla ned maskinen. Med reservation för att jag aldrig löst överlastskyddet på just TS55. Däremot har det hänt med RO125. Fler än en gång faktiskt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.