Är det inte bara att ta en gammal skåpsida och såga ut en remsa innehållandes hålen?

jonmo skrev:
Är det inte bara att ta en gammal skåpsida och såga ut en remsa innehållandes hålen?
Jovisst, men jag tycker inte att det ser ut som det på bilden. Därav min undran...

bygga_bo skrev:
Jovisst, men jag tycker inte att det ser ut som det på bilden. Därav min undran...
Borrat genom skåpsidan in i remsan? Annars är det helt klart en smal sak med en pelarborr och ett bra koordinatobord.

Vilken tolerans behöver man eg ha i hålavstånden för att slutresultatet ska bli fullt acceptabelt?

Nimajneb skrev:
Vilken tolerans behöver man eg ha i hålavstånden för att slutresultatet ska bli fullt acceptabelt?
Det beror väl helt på vad man ska göra. Om man bara vill göra hyllplan och använder samma mall till alla hål (och använder samma sidas som referens hela tiden) så att hyllorna åtminstone hamnar i plan borde det inte vara speciellt noga. Jag skaffade mitt för att bygga arbetsbänk typ MFT där jag tänkte använda hålen i skivan som referens. Då känns det känsligare.

bygga_bo skrev:
Välkommen hit stefanhej!?
Tack!
bygga_bo skrev:
Välkommen hit stefanhej!
Finurlig lösning, men hur kringgick du moment 22? Eller annorlunda uttryckt, hur fick du till 32 mm delningen i listen?

Jag gjorde en första hålrad i en skiva med hjälp av måttband.
Lista med mått från första hålet skrev jag ut från Excel (3,2 - 6,4 - 9,6 - osv.)
Bilden visar läget då jag gör ett hål 22,4 cm från start
Till sist sågade jag ut hålraden.

forsta_halraden.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för beskrivningen stefanhej. Det finns många - mer eller mindre komplicerade - sätt att lösa detta och var därför nyfiken på hur du hade gjort. Din lösning är enkel och rättfram, och enkelt brukar vara bra!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.