Var och köpte mig en sån här idag:
http://www.milwaukeetool.se/int/sv/...6AE8C7EC12579E600496527?OpenDocument&nav1=pro

Den var ju fin att jobba med, men har märkt när jag sågar i 45mm trä att den sågar inte rakt så att säga. Dvs när jag kollar snittet med vinkel så skiljer det 1mm på snittytan. Det verkar inte heller gå att justera annat än att man provar sig fram och låser på den vinkel som ger raka snitt, men jag hade velat kunna justera så att just 0 grader lutning ger rak snittyta.
Är det här någonting att hetsa upp sig över, eller är det vanligt att det är så?

1mm är väl inte så tokigt.

Det är rätt svårt att få vinkelräta skär med en sticksåg. Hur rakt det blir beror rätt mycket på den som sågar.
Men jag vet inte hur man sågar perfekt.
Med de kraven du har skulle jag nog valt något annat av mina verktyg.

Jag skulle vilja påstå att det är vanligt att det är så. En sticksåg är inget precisionsinstrument, framför allt inte i 45mm massivt trä.

Det du kan laborera med är bladen. Stöddigare märkesblad kan vara lättare att såga rakt med även om det inte är en garanti.

45 mm är rätt mycket, redan vid 30 blir det svårt att få vinkelräta snitt men prova med att köra löjligt sakta och låta bladet äta ordentligt. Pendling hjälper också till att få lite rakare snitt.

Vet inte riktigt hur den sågen är konstruerad. Men den ser ändå ut att vara en en kvalitets såg. Och jag tycker man skall begära att snittet är bättre än det du fick till i alla fall på vanlig fura om det nu var det. Det står "Exakt sågbladsstyrning med extremt lågt placerad, nållagrad stödrulle." och det borde betyda något. Skaffa ett bra blad och kolla med det. Mins min gamla blåa bosch vad den nu hette, den sågade i alla fall rakt i 45 reglar. Och även min nuvarande festool.

Pär

Hmm. Köpte ju en milwaukee för att jag fick den till rätt kurs där jag brukar köpa dom flesta verktygen, och hade fått uppfattningen att milwaukee gör bra verktyg. Saknar möjligheten som jag har i geringssågen (hitachi) att kunna justera in 0-läget så att man vet att det blir rakt. Men jag ska prova med ett annat blad, så får jag se. Tack för alla svar!

Men eftersom TS väljer en sticksåg speciellt för sågningen kan vi även misstänka att han väljer att såga kurvor.... Och då är det inte lätt att samtidigt få räta snitt.

Jag tycker att alla sticksågar av rang skall såga rakt i 45 mm trä.

pär h skrev:
Jag tycker att alla sticksågar av rang skall såga rakt i 45 mm trä.
Då lär du få leta om du inte godkänner 1 mm lutning.

Behöver inte se inlägg 5
Ni som har bosch 135 (heter den så) klarar den inte av att såga rakt det måste den väll göra
Och maffels klarar det utan problem

Pär

Har använt sticksågen lite då och då nu under altanbyggets gång, och det verkar skilja litegrann beroende på hastighet, om man vrider mycket och dyligt. Den verkar såga ganska rakt för det mesta, men någon skillnad på vissa ställen. Men det duger åt mig iaf, vill man ha rakt finns ju alltid cirkelsåg och såna grejer...

Hmmm - var kanske inte riktigt vaken och därför inte riktigt tydlig när jag skrev mitt tidigare inlägg.

Vad jag menade var att ska man klyva/kapa 45mm reglar så finns det åtskilligt mycket bättre verktyg än sticksåg. Visst kan man kapa vinkelrätt med en sticksåg men det ställer höga krav på samtliga inblandade variabler (sticksåg, blad, bladstyrning, fiberriktning, kvistar, erfarenhet och säkert några till).

Själv använder jag sällan sticksåg på material tjockare än 22 mm just pga att snittet inte blir 100% vinkelrätt. Ibland finns inga alternativ.

Har en Bosch 135:a och en Makita BJV180 (Batteri). Har även provat Carvex:en men anser inte att den är så mycket bättre att det motiverar ett inköp.

För övrigt så slår Corre här ovan huvudet på spiken; bladet är av högsta betydelse!

Det jag mestadels använt sticksågen är när jag t.ex. har jackat i regeln för att få en styrning, eller dom gånger som det inte har gått att ta hela biten med cirkelsågen eller gersågen. Men det är ju ändå trevligt om snitten blir någorlunda raka, men jag ska iaf prova med det där bosch-bladet vid tillfälle!
Kan iaf konstatera att det är rätt stor skillnad att använda den här sticksågens mot farsans gamla hitachi. Inget fel på den, men nog märks det att utvecklingen går framåt. Mindre vibrationer, tystare och framförallt så håller den ju bort sågspånet från den utmärkta såglinjen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.