Kan tillägga att OBDII läsaren ifrån Autel MaxiDiag[SUP]®[/SUP] EU702 klarar av att läsa ut även felkoder ifrån abs,airbag,automallåda. Den går även att koppla till dator via USB porten. Sen har den funktion som heter live data där man kan se en del info i realtid. Tyckte jag var användbart när jag hade fel på min ena lambdasond.

fgo skrev:
Men för att det skall täcka in 4 olika märken så skulle du i vissa fall behöva 4 olika läsare, vilket blir en hel del $$$

Jag vidhåller att det är bättre att köpa en som alltid kan ligga i bilen, och som man inte behöver dator till. För händer det nåt med bilen så kan man direkt koppla in den och få en fingervisning ifall man vågar köra vidare.

Vcds är perfekt ifall man har VAG, men inte lika användbart om man har en Land Rover.
Själv har jag en VAG405 läsare, den har jag kunnat felsöka de flesta problem med, ac, abs, ändra serviceintervall etc.
Sen kan den även läsa standardfelkoder ur övriga bilmärken också.

Skulle vcds fungera med iOS eller android så skulle det vara den perfekta läsaren för VAG.
Ja, har man otur behöver man 4 olika läsare till 4 olika bilar men sånt är ju livet, inget att göra något åt. Vi lär aldrig få se någon heltäckande standard på detta område.

Jag har haft många skitfel på trimmade turbobilar men ärligt talat aldrig känt behovet av att felsöka på vägkanten när problemet uppstått. Och med just VCDS så behövs det ju bara en pc vilken som helst eftersom licensen ligger i kabel/interface. Men visst, att istället kunna koppla mot Ipaddan vore ju skitbra, det håller jag med om. Här kan du se vad dom har på gång om du inte sett det tidigare: http://www.ross-tech.com/vcds-mobile/index.html

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.