Funderar på att köpa mej en läsare för OBD II koder. Någon som har förslag på prisvärda/bra modeller?

Till Vilken bil?Tex VAG är speciella och man kan inte ha vilken läsare som helst

Ingen VAG skrev jag nästan, men vi har ju faktiskt en Golf Variant -97. Fast den är det aldrig några problem med den så den dyker aldrig upp på felsökningsradarn.

Tänkte närmast på Mercedes, Ford, Jeep och Land Rover.

Har en från Biltema och vad jag förstår funkar den som den skall

Ett litet råd är att välja en handburen (som inte behöver dator), eftersom den "alltid" kan ligga i bilen när man är ute och kör.
Om du vill ha en prisvärd maskin som funkar med de flesta bilarna så kan du kolla på tradera efter en GS500, kostar runt 500ing

På eBay finns ju såna som man använder till smartphones, t.ex iphone.

Kan ju vara ganska smidigt.

Den här vart jag rekommenderad, enl ett par andra Jeepers så ska den funka på Jeep.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ment-och-Elektronik/Felkodslasare-PRO-151363/

Men säljarna på Mekonomen och Meca samt kundmottagaren på Hedins säger att dom funkar dåligt på Jeep, ok på Volvo, SAAB men inte på jänkebilar och speciellt inte på Jeep.
Jag vet inte vad som är sant förstås och Biltema har just den här modellen restad till vecka 35 :(

fgo skrev:
Ett litet råd är att välja en handburen (som inte behöver dator), eftersom den "alltid" kan ligga i bilen när man är ute och kör.
Om du vill ha en prisvärd maskin som funkar med de flesta bilarna så kan du kolla på tradera efter en GS500, kostar runt 500ing
Skulle vilja ge det precis motsatta rådet. Har i flera år när jag kört Audi/Skoda kört VCDS (fd VAG-COM) och den funktionaliteten gå inte att få i en handburen enhet. Ska man bara läsa ur en kryptisk felkod så visst fungerar då en handburen, men ska man felsöka ordenligt behöver man ofta titta på utsignaler från sensorer etc och då ger en PC överskådlighet.

Även om TS frågar efter just en OBD2 läsare så är det ju väldigt mycket modellspecifikt man missar om man inte har en läsare som tar "allt" för just den bilmodell man har.

För att köpa: Googla på kina-sidorna, alibaba etc, där finns Volvos Dice, Saabs tech-2 osv.

Jan-Å skrev:
Den här vart jag rekommenderad, enl ett par andra Jeepers så ska den funka på Jeep.
[länk]

Men säljarna på Mekonomen och Meca samt kundmottagaren på Hedins säger att dom funkar dåligt på Jeep, ok på Volvo, SAAB men inte på jänkebilar och speciellt inte på Jeep.
Jag vet inte vad som är sant förstås och Biltema har just den här modellen restad till vecka 35 :(
Letade som tusan till Jeep ett tag, men även i Kina verkar bra läsare kosta rätt mycket. Trist...

Hmm, märklig standard..

Finns det inget som dumpar ut allt till USB för vidare analys i dator?

MathiasS skrev:
Skulle vilja ge det precis motsatta rådet. Har i flera år när jag kört Audi/Skoda kört VCDS (fd VAG-COM) och den funktionaliteten gå inte att få i en handburen enhet. Ska man bara läsa ur en kryptisk felkod så visst fungerar då en handburen, men ska man felsöka ordenligt behöver man ofta titta på utsignaler från sensorer etc och då ger en PC överskådlighet.

Även om TS frågar efter just en OBD2 läsare så är det ju väldigt mycket modellspecifikt man missar om man inte har en läsare som tar "allt" för just den bilmodell man har.

För att köpa: Googla på kina-sidorna, alibaba etc, där finns Volvos Dice, Saabs tech-2 osv.
Men för att det skall täcka in 4 olika märken så skulle du i vissa fall behöva 4 olika läsare, vilket blir en hel del $$$

Jag vidhåller att det är bättre att köpa en som alltid kan ligga i bilen, och som man inte behöver dator till. För händer det nåt med bilen så kan man direkt koppla in den och få en fingervisning ifall man vågar köra vidare.

Vcds är perfekt ifall man har VAG, men inte lika användbart om man har en Land Rover.
Själv har jag en VAG405 läsare, den har jag kunnat felsöka de flesta problem med, ac, abs, ändra serviceintervall etc.
Sen kan den även läsa standardfelkoder ur övriga bilmärken också.

Skulle vcds fungera med iOS eller android så skulle det vara den perfekta läsaren för VAG.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.