3 491 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Elmotorsåg
Medlem
· Stockholms län
· 186 inlägg
Min Husqvarna elmotorsåg har tappat orken. Den låter som en bensinmotor som inte går rent.
Får kedjan smörjning?
Det går att köra utan smörjning ett tag, men sen börjar det gå tungt.
Ett sätt att testa är att hälla lite olja direkt på kedjan och svärdet och sedan köra några sekunder.
Glapp i anslutningssladden?
Det går att köra utan smörjning ett tag, men sen börjar det gå tungt.
Ett sätt att testa är att hälla lite olja direkt på kedjan och svärdet och sedan köra några sekunder.
Glapp i anslutningssladden?
Medlem
· Stockholms län
· 186 inlägg
Tack för svaren.
Om jag skruvar isär sågen ser det ut som den delas på mitten.Hoppar det ut några prylar som är svåra att få på plats igen?
Om jag skruvar isär sågen ser det ut som den delas på mitten.Hoppar det ut några prylar som är svåra att få på plats igen?
Jag körde slut på en Bosch såg för ett par år sen. Efter att låtit den jobba på ganska hårt med ved och en del trädjobb så gav den slutligen upp på en stor lönngren. Det började ryka om den och lukta bränt. Den lät som ett tröskverk men kedjan rörde sig i snigelfart. Alltså ungefär samma symtom som för TS. Vågade inte köra den något mer. Har haft en del andra elverktyg som gett upp på liknande sätt med rök och bränd doft. Jag har trott att dessa varit finito eller kan det rent av vara kolen även vid dessa rätt bistra symtom?
Ja, jo. Tanken slår mig, där kanske är så mycket sågspån och annan skit runt drevet att det går tungt pga det.phl skrev:
På min Husqvarna elsåg sitter det en 10mm mutter som håller kåpan för kedjebromsen och svärdet.
Det ska inte trilla ut något om du lossar den och tar bort kåpan, annat än skit. sen går det att rengöra.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Dra i kedjan med (proppen urdragen) går den jämntunget så är det en möjlighet att motorkolen har tagit slut och gör dålig kontakt mot kollektorn.
Protte
Protte
Medlem
· Stockholms län
· 186 inlägg
Motorn var brunnen, sågen nu förpassad till återvinningen. Ny skall införskaffas. Tips?
Ska du ha elkedjesåg igen så rekommenderar jag Stihl MSE 180 eller 200. Jag själv kör med 200 och är supernöjd. Perfekta reglage så att allt går att göra med handskarna på, smart att påfyllningslocket till kedjeoljan sitter fast med kedja så man slipper tappa skiten konstant. Ett bra överbelastningsskydd som inte löser ut konstant och återställer sig själv inom några sekunder. Ett smidigt verktygslöst sätt att spänna kedja eller byta kedja och svärd.
Den känns alltid kraftfull och med en bra balans i kompromiss.
Jag testade även den starkare MSE 220 men den blev lite för tung och otymplig för min smak.
Har testat Jonsereds elkedjesåg och Makitas variant i samma prisklass (ca 2-2500 kr) men gillade Stihlen bäst just pga reglagen för kedjespänning och påfyllning av kedjeolja
Den känns alltid kraftfull och med en bra balans i kompromiss.
Jag testade även den starkare MSE 220 men den blev lite för tung och otymplig för min smak.
Har testat Jonsereds elkedjesåg och Makitas variant i samma prisklass (ca 2-2500 kr) men gillade Stihlen bäst just pga reglagen för kedjespänning och påfyllning av kedjeolja
Medlem
· Stockholms län
· 186 inlägg
Tack. En Stihl får det bli
Jag köpte den här förra året. Delade stora kubbar av asp till fyrkantiga stödstubbar i somras med den och hade inga problem. Mycket långt svärd som var perfekt till det.
http://www.jula.se/elkedjesag-promac-2200-726058
Var en Partner då men har tydligen köpts av McGulloch nu.
Lägger in en länk till eftersom Jula-länkar brukar gå sönder rätt fort.
http://www.amazon.co.uk/McCulloch-Promac-2200-2200w-Chainsaw/dp/B000VD65QY
http://www.jula.se/elkedjesag-promac-2200-726058
Var en Partner då men har tydligen köpts av McGulloch nu.
Lägger in en länk till eftersom Jula-länkar brukar gå sönder rätt fort.
http://www.amazon.co.uk/McCulloch-Promac-2200-2200w-Chainsaw/dp/B000VD65QY
Klicka här för att svara