Hej!
Jag är i behov av att låna en nogrann våg. Jag har en obalans i kuttern på min rikthyvel, vilken försvann efter att jag monterade bort pinnbultar, klaffar och stål (ja, det är en gammal kutter). Eftersom obalansen försvann så är min tanke att den kommer att fortsätta att lysa med sin frånvaro om jag monterar tillbaka klaffar, bultar och stål med exakt samma vikt på alla tre sidor (vilket jag inte tror att det är idag). Med anledning av detta skulle jag behöva låna en våg med hög nogrannhet och upplösning. Jag skulle vara mycket tacksam om någon hade haft något sådant till utlåning?
Jag är i behov av att låna en nogrann våg. Jag har en obalans i kuttern på min rikthyvel, vilken försvann efter att jag monterade bort pinnbultar, klaffar och stål (ja, det är en gammal kutter). Eftersom obalansen försvann så är min tanke att den kommer att fortsätta att lysa med sin frånvaro om jag monterar tillbaka klaffar, bultar och stål med exakt samma vikt på alla tre sidor (vilket jag inte tror att det är idag). Med anledning av detta skulle jag behöva låna en våg med hög nogrannhet och upplösning. Jag skulle vara mycket tacksam om någon hade haft något sådant till utlåning?
Vanlig elektronisk köksvåg finnes men den är antagligen inte tillräckligt noggrann (jag gissar någonstans 1-5g)?
Hade du frågat för ett år sedan så hade jag haft en våg här på skrivbordet som jag tror kostar mer än hyveln som ny. Tyvärr var den bara lånad för ett projekt och är nu returnerad. Företaget där jag hade bra kontakter m.a.p. bl.a. vågar är inte heller kvar i skåne. Jag kan förstås kolla om det finns någon brevvåg i närheten som skulle duga. Har du någon uppfattnig om ungefär hur mycket minsta respektive största delen väger?
Hade du frågat för ett år sedan så hade jag haft en våg här på skrivbordet som jag tror kostar mer än hyveln som ny. Tyvärr var den bara lånad för ett projekt och är nu returnerad. Företaget där jag hade bra kontakter m.a.p. bl.a. vågar är inte heller kvar i skåne. Jag kan förstås kolla om det finns någon brevvåg i närheten som skulle duga. Har du någon uppfattnig om ungefär hur mycket minsta respektive största delen väger?
Eller köpa:
http://www.dealextreme.com/p/portable-digital-pocket-scale-100g-0-01g-1-cr2032-52763
Jag använder löpande en annan $10-våg vid modellbygge. Kan inte säga något om dess absoluta precision, men repeterbarheten är så god att den fungerar bra till att tex välja rätt balsaflak.
Om du inte känner till DX kan jag rekommendera dem - klart kul sida.
http://www.dealextreme.com/p/portable-digital-pocket-scale-100g-0-01g-1-cr2032-52763
Jag använder löpande en annan $10-våg vid modellbygge. Kan inte säga något om dess absoluta precision, men repeterbarheten är så god att den fungerar bra till att tex välja rätt balsaflak.
Om du inte känner till DX kan jag rekommendera dem - klart kul sida.
Gillar också DX, tyvärr är min erfarenhet att man inte ska vara så petig med kvaliteten om man köper därifrån. Enklare grejer kostar däremot ingenting.Ellagård skrev:
Det kanske fungerar att använda den vågen till att väga hyveldelar, dock tror jag att de flesta som köpt den använt den till att väga betydligt olagligare saker...
Gå till din lokala Ica eller var du nu handlar. Deras vågar för tex frukt/lösvikts godis etc är vällganska noga tror jag.
Annars byggvaruhus där man kan köpa skruv på lösvikt. Kanske någon guldsmeds affär fast dom kanske inte tycker det är så kul med massor av fina järnskruvar .
Pär
Annars byggvaruhus där man kan köpa skruv på lösvikt. Kanske någon guldsmeds affär fast dom kanske inte tycker det är så kul med massor av fina järnskruvar .
Pär
DX är ett roligt ställe att plocka upp småprylar från. Vill man inte vänta några veckor kan du nog hitta något på Tradera:
http://www.tradera.com/digitalvagar-c3_340197
http://www.tradera.com/digitalvagar-c3_340197
Nu handlar ju det här om ett (o)balansproblem. Därför föreslår jag att man konstruerar en balansvåg på enklaste sätt. Det viktiga är ju att jämföra olika massor, snarare än att få reda på det exakta värdet. Beväpna dig med fiskelina, lite tejp, två engångsmuggar och lite träspill. Engångsmuggarna är vågskålarna. Tejpen skall du ha till att tarera (nollställa) vågen när den är tom. Tillverka själva balansbalken (ungefär) enligt figuren nedan, så minimerar du friktionen mellan fiskelina och balken:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men det kan man väl lösa genom att flytta delarna efter ett visst mönster (som jag inte orkar tänka ut just nu).
Under förutsättning att alla delarna ser identiska ut så är min gissning att det är ett av stålen som har blivit slipat mer (eller mindre) än de övriga och därmed är lättare (eller tyngre). Detta skall inte vara några problem att identifiera med blansvågen ovan. Sedan är det "bara" till att slipa/väga/slipa/väga tills allt är i balans.
Under förutsättning att alla delarna ser identiska ut så är min gissning att det är ett av stålen som har blivit slipat mer (eller mindre) än de övriga och därmed är lättare (eller tyngre). Detta skall inte vara några problem att identifiera med blansvågen ovan. Sedan är det "bara" till att slipa/väga/slipa/väga tills allt är i balans.
Tycker det verkar skitmeckigt att hålla på och lägga avlånga stora prylar på en balansvåg. "Kilarna" på en rikthyvel är ju oftast stora järnklumpar i hyvelns bredd. Att hålla på och flytta runt saker enligt mönster (och därmed riskera att ändra tyngdpunkten beroende på hur man placerar de långa prylarna) känns inte så repeterbart.
Tyngdpunkten kommer alltid att hamna i lod under snöret, vilket gör att precisionen inte påverkas alls. Det är ju lite av finessen mad balansvågar. När det gäller lite enklare elektroniska vågar är det viktigare att få tungpunkten i mitten på plattan. Bara de dyrare analysvågarna i 20 000 kr-klassen är kompenserade så att man kan placera sitt prov hur som helst. Nu har den här tråden fått mig att börja leta efter en anständig analysvåg. Damn you!