hantverkare1 skrev:
Hej

Om jag ska vara ärlig tror jag att det tar betydligt mer tid än 3 timmar att skruva trallen, eller jag kanske har fel?
110 kvm var det väl, på 3h, det blir ca 3 sekunder/skruv, är man riktigt slipad kan man kanske ordna det med en automatare, vill till att all trall ligger rätt, å man hinner nog knappt byta några band ;)

Ungefär så jag tänkte, med vanlig skruvdragare skulle jag nog kunna tänka mig att det tar en hel dag, med skruvautomat kanske en halv

Osså en förlängningsarm till skruvautomaten så man kan stå upp o skruva....

verktygsgurun skrev:
Osså en förlängningsarm till skruvautomaten så man kan stå upp o skruva....

Brorsan har en förlängningsarm till den också, eller i alla fall en till taket, men det bör väl vara samma tycker jag.

Frågan är om man får precision i skruvandet med förlängningsarmen, skruvar man gips/golvspån mm så är det ju inte hela världen om man missar lite men på trall vill man ju gärna att det ska bli raka och snygga rader

hantverkare1 skrev:
Brorsan har en förlängningsarm till den också, eller i alla fall en till taket, men det bör väl vara samma tycker jag.

Frågan är om man får precision i skruvandet med förlängningsarmen, skruvar man gips/golvspån mm så är det ju inte hela världen om man missar lite men på trall vill man ju gärna att det ska bli raka och snygga rader
Det är nog inga problem med precisionen...man stödskruvar ju trallen först, snörslår skruvraderna för att sedan stå upp och skruva trallen. Men i ärlighetens namn hade jag nog skruvat trallen manuellt om jag bara skulle bygga ett tralldäck. Hade jag däremot levt på att bygga proffsiga tralldäck hade jag utvecklat arbetsmetoderna för att få effektivitet i arbetet tex med en variant av en Bowjak man kan använda stående tillsammans med en skruvautomat.

Ska man stå upp och skruva raka rader hade jag fäst en linjal som stöd för dragaren, då vet man att det blir rakt, och det går än fortare också eftersom det är mycket lättare att pricka rätt direkt :)

andersmc
Den inte bara ser ut som en kulspruta utan fungerar också som en "skruvspruta" medan manuell skruvdragning är som en frontladdad musköt.

Och 110 m2 på 2-3 timmar "You're hired"!

Redigerat:
thomasx skrev:
Ska man stå upp och skruva raka rader hade jag fäst en linjal som stöd för dragaren, då vet man att det blir rakt, och det går än fortare också eftersom det är mycket lättare att pricka rätt direkt :)
Kan du utveckla det lite. Är inte riktigt med på hur man fäster en linjal som stöd?

Ta en lång bräda och lägg x cm från linjen där du ska sätta skruvarna, fäst med t.ex. tvingar i ändarna.
Sätt ner skruvdragaren mot trallen, med överkanten mot brädan, skruva, upprepa med nästa skruv, och nästa osv.
x = avståndet från centrum på skruvspetsen i skruvdragaren och överkanten på skruvdragaren, sedd framifrån. Dvs avståndet från kanten på skruvdragaren som vilar mot brädan till den punkt där skruven hamnar.

Nu kommer alla skruvar att hamna på spikrakt (om uttryckte tillåts ;) ) och det går dessutom snabbt.

Ett litet inlägg mot skruvautomaten,. I min åsikt skall trallskruv vara rostfri, och då inte med annat än torx-grepp. De rostfria trallskruv med Ph2 grepp jag använt var för svaga i mejselgreppet och blev ofta vassa i kanterna, träffade man en kvist var risken stor att greppet slets sönder i skruven.

hyggabus skrev:
Ett litet inlägg mot skruvautomaten,. I min åsikt skall trallskruv vara rostfri, och då inte med annat än torx-grepp. De rostfria trallskruv med Ph2 grepp jag använt var för svaga i mejselgreppet och blev ofta vassa i kanterna, träffade man en kvist var risken stor att greppet slets sönder i skruven.
Du har en poäng där. Senaste altanen var >80 m2 lärk med förborrning och rostfri torxskruv, men rackarns vilken tid det tog jämfört med automaten och vanlig trallskruv.

• Gilla
daniel76
  • Laddar…
Nja, ska man vara petig, å det kan det ju vara bra att vara i ett sånt här fall ;) så duger inte rostfritt heller, det ska vara syrafast om det ska sitta i tryckt virke. Å andra sidan så tror ju jag att vanlig trallskruv av kvalitetsmärke håller bra också.

För trall ovan jord och utan kontakt med saltvatten så tycker jag rostfritt (A2) duger gott. De "rostfria" ( A2 och A4) är inte härdade till skillnad från "vanlig" trallskruv , vilket jag upplever både bättre och sämre, Avsaknaden av härdning ger problemet med skruvskallarna som jag noterat ovan, medan de härdade skruvarna ibland går tvärt av efter en tid då virket rör sig. Kanske de nyare varianterna av korrosionskyddade skuvar håller bättre , det har jag ännu ingen erfarenhet av.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.