Tja

Kan låna en Makita 6843 av min bror nu när altanen skall byggas (110 kvm)

Han menar att det går utmärkt men jag har hört från annat håll att det inte går så bra då den varvar 6000 v/m.

Kan man sänka varvtalet tro? Går det ändå? Vill inte handla en massa bandad skruv om det inte går att använda!

Tips?

6000 rpm - det är väl tio gånger så snabbt som det brukar gå? Låter som om man inte får mycket känsla i skruvdragningen.

Är det verkligen lönt att kladda med en skruvautomat för ett enda däck? Du kommer att lägga mer tid på att plocka med maskinen än vad det tar att dra i skruvarna med en vanlig dragare.

Nja, min dewalt dragare varvar 1900 v/m så det är ca 3 gånger så fort.

Strular verkligen skruvautomater så pass mycket att dom är meningslösa?

• Gilla
Mugmaz
  • Laddar…
Det går alldeles utmärkt att skruva trall med automat. Makita har en variant som varvar lite mindre som också klarar längre skruv, upptill 70mm.

OK, men denna varvar som sagt 6000, och det skulle enligt vissa göra så att trallskruvandet inte skulle gå, jag kan inte förstå varfrö bara

Man behöver inte hålla full gas.

Är det PH2 eller Torx på bandad trallskruv?

Matti_75 skrev:
Man behöver inte hålla full gas.

Så det är variabel hastighet på dessa, det visste jag inte, då ska det väl vara lugnt

Ph 2 på i stort sett all bandad skruv.

Jag skruvade min altan (70 m2) med en Makita BFR750, en batteri modell. Den varvar 4000 rpm och det var inga problem, varken med skruvandet eller skruvautomaten i sig. Det gällde bara att lära sig att dra på max varv och trycka ner skruven efter det.

Visst funkar det med automat. Varvtalet har ingen betydelse för resultatet man kör alltid järnet och biten hoppar ur skruven vid ett fast djup. 110 m2 blir hyfsat med skruv, så är virket bra halverar du lätt tiden.

hantverkare1 skrev:
Nja, min dewalt dragare varvar 1900 v/m så det är ca 3 gånger så fort.

Strular verkligen skruvautomater så pass mycket att dom är meningslösa?
Inte för att de strular, men tänk efter: hur lång tid går det åt att faktiskt skruva trallskruven? Säg tre timmar för ditt däck (eller snarare två, eftersom du kör på högväxeln). Så hur snabbt du än drar med automaten så kan du inte spara mer än tre timmar. Om vi räknar generöst kanske du i praktiken sparar två timmar.

Du ska hämta och lämna automaten, du ska ställa in den, du ska skaffa bandad skruv, ibland går skruvarna fel och måste göras om för hand, ibland hakar sig faktiskt maskinen. Så i praktiken kan det vara så att det går åt mer tid med automaten än utan.

Men OK, en skruvautomat är mycket tuffare än en skruvdragare. Den ser ju lite ut som en kulspruta.

Vaughan Bowjak och skruvautomat gör trallskruvandet till en fröjd. :)

Nu går det kanske inte att jämföra rakt av, men jag kollade tiden när jag pappade tak. Det gick ca 15 gånger så fort med spikpicka som att spika för hand. Jag har kört en del med skruvautomat också men inte lekt tidsstudieman där, men jag kan mycket väl tänka mig att det går betydligt mer än dubbelt så fort, särskilt om man har så att man kan dra ett gäng skruv åt gången.

Redigerat:
andersmc skrev:
Inte för att de strular, men tänk efter: hur lång tid går det åt att faktiskt skruva trallskruven? Säg tre timmar för ditt däck (eller snarare två, eftersom du kör på högväxeln). Så hur snabbt du än drar med automaten så kan du inte spara mer än tre timmar. Om vi räknar generöst kanske du i praktiken sparar två timmar.

Du ska hämta och lämna automaten, du ska ställa in den, du ska skaffa bandad skruv, ibland går skruvarna fel och måste göras om för hand, ibland hakar sig faktiskt maskinen. Så i praktiken kan det vara så att det går åt mer tid med automaten än utan.

Men OK, en skruvautomat är mycket tuffare än en skruvdragare. Den ser ju lite ut som en kulspruta.

Hej

Om jag ska vara ärlig tror jag att det tar betydligt mer tid än 3 timmar att skruva trallen, eller jag kanske har fel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.