Jag är ute efter en heltäckande dammask som man kan ha på sig länge och som filtrerar bort allt damm. Det ska allstå vara en mask, som täcker hela ansiktet, dvs mun näsa och ögon. Jag vill att man ska kunna ha den på sig länge utan att det blir obekvämt, och att den filtrerar bort i stort sett allt damm, även fint damm. Sen gör det inget om filtrerna inte är svindyra.
ska snart beställa från axminter och kollade på denna http://www.axminster.co.uk/3m-6000-full-face-respirators-prod839417/ kan det vara något tro. Andra tips på vad man ska välja. Vore bra om den inte kostar för mycket.
ska snart beställa från axminter och kollade på denna http://www.axminster.co.uk/3m-6000-full-face-respirators-prod839417/ kan det vara något tro. Andra tips på vad man ska välja. Vore bra om den inte kostar för mycket.
Jag rekommenderar Sundströms skyddsmasker. De fungerar suveränt och är lätta att hitta filter och reservdelar till. Sundströms masker går även att koppla in till deras friskluftsfläktar vilket gör det både svalare att arbeta såväl som lättare att andas.
Jag har testat Sundströms helmask en gång. Såhär skrev jag då om masken:
"Idag var jag inne i en sintringsugn med Sundströms helmask på. Masken var skön, men jag kan inte rekommendera den. glaset framför ögonen förvränger något otroligt, och det går inte att bedöma avstånd. Konstigt att det inte hade satsat på den optiska kvaliteten. Det går ju knappt att arbeta med masken på. Dessutom tror jag att masken är rejält dyr. Passa er för den. Jag brukar använda MSA:s halvmask i kombination med skyddsglasögon. Det fungerat inget vidare, eftersom glasögonen inte kan sitta ordentligt. Därför hade jag hoppats på Sundströmmasken. Skall det verkligen vara så svårt att få till något som fungerar?"
Det är mycket som skall stämma med en helmask. Inget man skall köpa på postorder om det går att undvika.
"Idag var jag inne i en sintringsugn med Sundströms helmask på. Masken var skön, men jag kan inte rekommendera den. glaset framför ögonen förvränger något otroligt, och det går inte att bedöma avstånd. Konstigt att det inte hade satsat på den optiska kvaliteten. Det går ju knappt att arbeta med masken på. Dessutom tror jag att masken är rejält dyr. Passa er för den. Jag brukar använda MSA:s halvmask i kombination med skyddsglasögon. Det fungerat inget vidare, eftersom glasögonen inte kan sitta ordentligt. Därför hade jag hoppats på Sundströmmasken. Skall det verkligen vara så svårt att få till något som fungerar?"
Det är mycket som skall stämma med en helmask. Inget man skall köpa på postorder om det går att undvika.
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Sundströms helmasker finns med två olika sorters visir (PC-visir och glas), jag har dock inte testat den andra sorten med glas.
Ett annat alternativ även om det blir betydligt dyrare än en hel- eller halvmask är att skaffa en av Sundströms huvor/hjälmar.
Sikten är bättre i dem och filtren sitter då istället på friskluftsfläkten.
Ett annat alternativ även om det blir betydligt dyrare än en hel- eller halvmask är att skaffa en av Sundströms huvor/hjälmar.
Sikten är bättre i dem och filtren sitter då istället på friskluftsfläkten.
Om det är så att man måste ha helmask för att dammet är farligt eller man är allergisk eller dyligt. Så är en mask med fläkt det ända som fungerar efter som den skapar ett övertryck så då kan damm omöjligt komma in. Jämfört med en mask som som Ts länkar till. Och har man skägg eller orakad så sluter inte sådana masker tätt.
Och det är som mattias säger man måste prova så att dom känns sköna.
Själv så använder jag Sundströms vanliga halvmask i silikon och den tycker jag personligen är väldigt skön kombinerat med ett par smidiga skyddsglasögon vid behov.
Pär
Och det är som mattias säger man måste prova så att dom känns sköna.
Själv så använder jag Sundströms vanliga halvmask i silikon och den tycker jag personligen är väldigt skön kombinerat med ett par smidiga skyddsglasögon vid behov.
Pär
De där sundströmsmaskerna verkar dyra. Den jag länkade till kostar ju hälften så mycket, vilket verkar mer lockande.
Sen är dammet i så farligt, utan mest jävligt äckligt. Det är sand i mitt vindsbjälklag med 100 år av damm på, så vill skydda mina kroppsöppningar så mycket som möjligt från det. Så kommer det in 0.1% av dammet i masken, är det inte så farligt, så får jag väll till att raka mig bara så det blir tätare.
den jag länkade till om jag nu väljer den, finns ju i tre storlekar, om man är en lagom tjockskallig karl, är det L man ska välja då kanske?
Sen är dammet i så farligt, utan mest jävligt äckligt. Det är sand i mitt vindsbjälklag med 100 år av damm på, så vill skydda mina kroppsöppningar så mycket som möjligt från det. Så kommer det in 0.1% av dammet i masken, är det inte så farligt, så får jag väll till att raka mig bara så det blir tätare.
den jag länkade till om jag nu väljer den, finns ju i tre storlekar, om man är en lagom tjockskallig karl, är det L man ska välja då kanske?
Tänk inte bara på priset vad masken kostar utan kolla även runt på tillgången på filter och reservdelar. Filter är förbrukningsvaror och sådana ska bytas regelbundet, så att du inte sitter där med en dyr mask utan fungerande filter. 3M har jag aldrig haft eller köpt in till någon arbetsplats, utan jag har valt Sundström då de är lätta att få tag i, fungerar bra och tillgången på filter och reservdelar är bra. Sedan är det individuellt om man föredrar hel-, halvmask eller en huva. Personligen så föredrar jag helmasken inkopplad till friskluftsfläkten.Octavianus skrev:De där sundströmsmaskerna verkar dyra. Den jag länkade till kostar ju hälften så mycket, vilket verkar mer lockande.
Är det inget farligare damm så finns det mängder av engångsmasker och de är betydligt billigare än en hel- eller halvmask. Dock så skulle du behöva pröva dem och av de som jag har använt är det bara ett par modeller som har suttit komfortabelt på mig.
Jag kan rekommendera Sundströms halvmask, sitter skönt och är lättandad. Smidigt att sätta på/ta av filter beroende på vad man jobbar med.
hittar inga ställen som jag kan köpa masken på på ett enkelt sätt, utan beställa från någon udda sida. Verkar inte att lättare att köpa de än några andra.
Med stor sannolikhet finns den på din lokala järnaffär om du har nån i närheten.
I Uppsala så hittar du dem t ex hos Maskin & Verktyg, Ahlsell och Swedol. På nätet så hittar du deras sortiment t ex på Verktygsladan.Octavianus skrev:
Bauhaus har bara halvmask, likaså swedol. Ahlsell hittade jag inget på via deras hemsida. Verktgsladan hade inte heller.
Maskin och verktyg verkar vara de ända av de du räknade upp. Räcker dock med en återförsäljare för att kunna köpa, men argumentet att man ska välja de för att de är lätthandla köper jag inte då verkar tex 3M vara mer tillgängliga. Däremot kanske det är en djävligt bra mask och värt köp ändå. Sen behöver det inte vara så lättillgängligt, eftersom att så ofta ska jag inte springa och köpa ny mask.
Ska ringa till maskin och verktyg och se om de har en inne imorgon.
Maskin och verktyg verkar vara de ända av de du räknade upp. Räcker dock med en återförsäljare för att kunna köpa, men argumentet att man ska välja de för att de är lätthandla köper jag inte då verkar tex 3M vara mer tillgängliga. Däremot kanske det är en djävligt bra mask och värt köp ändå. Sen behöver det inte vara så lättillgängligt, eftersom att så ofta ska jag inte springa och köpa ny mask.
Ska ringa till maskin och verktyg och se om de har en inne imorgon.
Den finns på fler liknande butiker i Uppsala med, men jag har tyvärr glömt bort namnen. Det var några år sedan jag jobbade med inköp.
På Ahlsell så kan du kolla i deras webb-butik som gäst, det kan vara lite krångligt att hitta, men om du letar runt lite på deras sida så hittar du säkert.
På en mask ifrån Sundström så passar filtren oavsett om det är hel- eller halvmask. På andra tillverkare så har jag ingen aning, men tillgängligheten på t ex filter kan vara värd att kolla upp då de är en förbrukningsvara som måste bytas.
Sitter inte vid datorn nu, men har för mig att jag såg Sundströms helmask för cirka 1800kr på någon sida, men jag kan återkomma med det imorgon om du inte har hittat den för lägre innan dess.
På Ahlsell så kan du kolla i deras webb-butik som gäst, det kan vara lite krångligt att hitta, men om du letar runt lite på deras sida så hittar du säkert.
På en mask ifrån Sundström så passar filtren oavsett om det är hel- eller halvmask. På andra tillverkare så har jag ingen aning, men tillgängligheten på t ex filter kan vara värd att kolla upp då de är en förbrukningsvara som måste bytas.
Sitter inte vid datorn nu, men har för mig att jag såg Sundströms helmask för cirka 1800kr på någon sida, men jag kan återkomma med det imorgon om du inte har hittat den för lägre innan dess.