3 975 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Vinkelslip 125mm
Jag är arbetsledare på en svetsavdelning och vi har 3st Hitachi G13SB3 på som behöver bytas ut....
Vi har även en Flex LE14-7Inox, som ingen gillar för den blåser slipdammet uppåt o inte framåt
Jag vill ha maskiner som håller, är hyffsat lätta/smidiga och vibrerar så lite som möjligt....
Bosch, Metabo...eller kanske köra på Hitachi igen...förslag synpunkter????
////Remne
Vi har även en Flex LE14-7Inox, som ingen gillar för den blåser slipdammet uppåt o inte framåt
Jag vill ha maskiner som håller, är hyffsat lätta/smidiga och vibrerar så lite som möjligt....
Bosch, Metabo...eller kanske köra på Hitachi igen...förslag synpunkter????
////Remne
Ska det bara kapas eller slipas? Eller både och? Rostfritt eller andra metaller?
Jobbar ni mycket med rostfritt så sikta på en med reglerbart varvtal.
Enbart rostfritt, lågt varvtal mer moment:
http://www.bosch-professional.com/se/sv/gws-14-125-inox-16828-ocs-p/
Allround:
http://www.bosch-professional.com/se/sv/gws-15-125-ci-28147-ocs-p/
Denna är annars min favorit, enda nackdelen är att den saknar nollspänningsutlösare:
http://www.makita.se/tool/18699/9565CV01.html
Jobbar ni mycket med rostfritt så sikta på en med reglerbart varvtal.
Enbart rostfritt, lågt varvtal mer moment:
http://www.bosch-professional.com/se/sv/gws-14-125-inox-16828-ocs-p/
Allround:
http://www.bosch-professional.com/se/sv/gws-15-125-ci-28147-ocs-p/
Denna är annars min favorit, enda nackdelen är att den saknar nollspänningsutlösare:
http://www.makita.se/tool/18699/9565CV01.html
End skrev:Ska det bara kapas eller slipas? Eller både och? Rostfritt eller andra metaller?
Jobbar ni mycket med rostfritt så sikta på en med reglerbart varvtal.
Enbart rostfritt, lågt varvtal mer moment:
[länk]
Allround:
[länk]
Denna är annars min favorit, enda nackdelen är att den saknar nollspänningsutlösare:
[länk]
Inget rostfritt...och mestadels slipning i järntråd, plåt och rörprofiler...
vi har ju Flex:en med variabel hastighet om det skulle behövas....
Har kikat mycket på Bosch sortimentet, dom verkar ligga i framkant gällande säkerhet och ergonomi...
Makitan verkade lite tung..eller?
Du har ju skrivit att lite vibrationen är ett plus, och min spontana tanke är just att det är viktigt vid mycket arbete med vinkelslip. Värdena på pappret bör väl ge en bra indikation. Frågan är varför de gamla behöver bytas ut? Hur gamla är det, hur mycket går dem?
Farsan har en större Metabo som han har sågat sten med i 15 år, och den fungerar bra ännu. Lite glapp i sladden dock. Personligen skulle jag nog därför kika på Metabo, och gjorde just detta angåande vibrationer. Hittade denna:
http://www.elektroverkstaden.se/pdf/Autobalancer_vslip.pdf
Angående vibrationer kan det ju vara värt att titta på arbetsmiljöverkets tabell:
http://www.av.se/teman/vibration/poangmetoden/handvibrationer/
Farsan har en större Metabo som han har sågat sten med i 15 år, och den fungerar bra ännu. Lite glapp i sladden dock. Personligen skulle jag nog därför kika på Metabo, och gjorde just detta angåande vibrationer. Hittade denna:
http://www.elektroverkstaden.se/pdf/Autobalancer_vslip.pdf
Angående vibrationer kan det ju vara värt att titta på arbetsmiljöverkets tabell:
http://www.av.se/teman/vibration/poangmetoden/handvibrationer/
Jag har en förkärlek till Metabo.
Har detta i både 125 maskin och toppslip, stor kör jag med ELU (fast den e väl en Dewalt nu).
Har haft flera Metabomaskiner och det köper jag igen när dom går sönder.
Du säger att du är arbetsledare och då kommer en självklar fråga.
Vad tycker dom som använder maskinerna om detta vad vill dom ha?
Dom bestämmer väl inte vad du skall ha för kontorstol
Har detta i både 125 maskin och toppslip, stor kör jag med ELU (fast den e väl en Dewalt nu).
Har haft flera Metabomaskiner och det köper jag igen när dom går sönder.
Du säger att du är arbetsledare och då kommer en självklar fråga.
Vad tycker dom som använder maskinerna om detta vad vill dom ha?
Dom bestämmer väl inte vad du skall ha för kontorstol
Jag har jobbat som svetsare och skulle lägga en röst på bosch, speciellt om det är 125 mm ni ska ha. Vi hade ett par Metabo och Hitachi och de var inte alls samma kvalitet. Det var ju dock för ca 20 år sedan. Har själv även privat en blå bosch som fått slita hund i ca 20 år och den bara går och går.
det är ju jag som är verktygsnörden.....skruffse skrev:Jag har en förkärlek till Metabo.
Har detta i både 125 maskin och toppslip, stor kör jag med ELU (fast den e väl en Dewalt nu).
Har haft flera Metabomaskiner och det köper jag igen när dom går sönder.
Du säger att du är arbetsledare och då kommer en självklar fråga.
Vad tycker dom som använder maskinerna om detta vad vill dom ha?
Dom bestämmer väl inte vad du skall ha för kontorstol![]()
Om du är nörd kanske du ska testa Protool, Festools systerföretag med verktyg för bygg och industri. http://www.protool.net/PRODUCTS/Pages/Product-Overview.aspx
Inte så stort i Sverige ännu, men det kommer kanske. Kan köpas via Motek:http://www.motek.se/cgi/frontend.cgi?template=productlist&nodeid=54288&nodetype=section
Varför alla av samma märke? Köpa tre olika: Protool, Bosch och Metabo. Tror inte på Makita, deras maskiner vibrerar för mycket (har bara testa batteridriven men det står att de nätanslutna har samma höga vibrationsvärden.
Inte så stort i Sverige ännu, men det kommer kanske. Kan köpas via Motek:http://www.motek.se/cgi/frontend.cgi?template=productlist&nodeid=54288&nodetype=section
Varför alla av samma märke? Köpa tre olika: Protool, Bosch och Metabo. Tror inte på Makita, deras maskiner vibrerar för mycket (har bara testa batteridriven men det står att de nätanslutna har samma höga vibrationsvärden.
Fein gör också bra vinkelslipar.
Citerar ifrån deras reklamblad.
"Tack vare olika konstruktionsåtgärder, så har FEIN:s Compact-vinkelslipar
utan vibrationsdampade handtag värden på mellan 2,5 och 5m/s2
Konkurrenterna i samma effektklass klarar bara de här värdena med hjälp av vibrationsdämpande handtag.
Citerar ifrån deras reklamblad.
"Tack vare olika konstruktionsåtgärder, så har FEIN:s Compact-vinkelslipar
utan vibrationsdampade handtag värden på mellan 2,5 och 5m/s2
Konkurrenterna i samma effektklass klarar bara de här värdena med hjälp av vibrationsdämpande handtag.
Klicka här för att svara