Hej,

ska konvertera gräsmatta till grusplan och tänkte hyra en maskin till hjälp. Jag hade tänkt mig en kompaktlastare (klassisk Bobcat) men har aldrig kört sådan förut. Jag räknar med att det funkar fint att flytta massor med den. Det som jag är lite osäker på är ifall den också går att gräva lite med. Det enda som behövs är att skala bort gräsmattan. Funkar detta med en kompaktlastare, eller måste jag ha ett grävaggregat till den, alternativt hyra en minigrävare istället?

Ska du ha grusplan får du gräva ur 300-500mm lägga markduk och på med 0-150 sedan toppa med 0-18 eller 8-18 så slipper du dra med dig smågrus in i huset

Nä, jag tänker bara ta bort 50-100 mm och ersätta med grus (fiberduk mellan). Har gjort det förr med lyckat resultat. Frågan kvarstår; är en kompaktlastare lämplig att skala bort dessa 50-100 mm med?

Redigerat:
När jag gjorde om kanske en 60-70m2 gräsmatteplätt till grusplan för några år sedan använde jag minigävare. Gick ner 10-20cm. Tvivlar starkt på att en liten frontlastare skulle fixa detta.

Hittade just lite amerikanska anläggare på nätet som både skalade bort gräsmattor och grävde hål för pool med sina små kompaktlastare, så jag tror jag kör på det jag med. Tack för input,

praame skrev:
Hittade just lite amerikanska anläggare på nätet som både skalade bort gräsmattor och grävde hål för pool med sina små kompaktlastare, så jag tror jag kör på det jag med. Tack för input,
Låter häftigt, har du några länkar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.