Hade isär det nu och tror nog de är helt utslitna. Nedre styrningen glappade ännu mer än den övre. Har sammanlagt 4 olika typer av diskar så det blir till att fundera på vilket som är bästa lösningen.
 
JerreEssberg skrev:
Så du tycker inte "diskstyrningarna" på Hammern funkar bra?
De på´sidorna skall ställas så det finns "minsta möjliga glapp". Med relativt grova rörelser från en skruv med motskruv. Om de rör vid, så slits de snabbt. Om de inte rör vid, så uppstår ett glapp. Jag skulle hellre ha ett par som roterade som vanliga kullager från sidan (kunde röra vid utan större friktion). I annat fall ett par keramiska som tål att slitas. Hur väl den nuvarande modellen hanterar vidrörning beror på hur brett bandsågsblad man har på.

--- Mats ---
 
Jag har diskstyrning på min scheppach och jag är inte imponerad trots att den är som ny hela maskinen. Fast det måste ju inte nödvändigtvis bero på just konceptet med diskstyrning...
Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Lyssna med EJCA dom kanske har något som passar. tillverkar ju egna bandsågar.

Bengt.
 
Diskarna bör inte vara mjukare än bladet för då slits dom speciellt den bakom bladet. Om bandsågs bladet sliter fel på det så det blir en skåra i disken är inte så bra. Så var den bakre disken på min ejca. Jag slipade mina rena och fina sedan härdade jag dom själv själv. Och efter det så vart dom mycket bättre. Sedan så måste hjulen vara helt perfekt runda får inte slå något för då blir avståndet mellan sidodiskarna onödigt stort. Är allt som det ska så funkar diskar utomordentligt bra. Men keramik eller kullager kanske är bättre om inte så ser det ut som om det skulle funka bättre.

Pär
 
  • Gilla
Oskiss
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.