mattiasp
mattiasp: Ni som inte är intresserade av materialtekniska utläggningar kan hoppa till andra stycket direkt. Materialet i dammsugarslangar är i regel EVA, poly(eten-vinylacetat) Materialet är termoplastiskt och har en relativt liten kristallinitet, för att vara en plast som används ovanför dess glastransitionstemperatur, Tg. Det gör att materialet kryper och spänningsrelaxerar i relativt hög grad,
23 svar · 20,1k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Jo de e klart med den korta modellen på bil får man ju inte in skivor ändå. Detta är dock min andra modell av denna bil då jag först hade en Primastar men för snart två år sedan bytte till Trafic då jag fick ett större urval på tillvalssidan samt bättre pris på Renault i alla avseenden. En sak har jag dock sagt och det är att det lilla extra den långa kostar mig ska jag alltid
5 svar · 10,5k läst
·
B
badtastex: Har också kikat på Bosch GTS 10 XC och som jag ser det saknar väl Metabon åtminstone det rörliga bordet som ju är lite trevligt. Metabon hade ju dock lite högre max (87mm mot 79mm) sågdjup vilket ju väger över. För egen del så hade jag väl tänkt använda sågen mer stationärt så jag bryr mig inte lika mycket om mobilitet men metabon ingår väl själva mobiliteten på så det
1 svar · 6,0k läst
V
vanpire: I artikeln jämför man cyklon med Thien baffle och det är jämnt skägg. Men kan du inte bygga om din spånsug med en Thien baffle så är det ju svårt. Enklaste lösningen är enligt FW ett "trash-can cyclone lid" som finns att köpa för 33 dollar på www.woodcraft.com Då behöver du bara en lämplig tunna att montera det på. På Woodcraft finns även ritningar på hur man bygger sin egen
3 svar · 6,9k läst
pär h
pär h: Tror inte att att "hörnen" är något problem. Jag har i alla fall inte märkt något. Å ena sidan så har jag aldrig använt dominon i någon konstruktion som kräver extrem hålfastighet typ en stol. Väldigt bra pryl. Känns väldigt bra att man kan göra vilken bred man vill på dom lösa tapparna.
3 svar · 2,1k läst
oobum
oobum: [citat] Hon kan väl sova i soffan? :p
2 svar · 1,4k läst
T
thomasx: [citat] Jag har en skottkärra med 155/13, den lastar ett och ett halvt ton :) För övrigt en väldigt vanlig dimension på miljöbilar..... ;)
45 svar · 37,9k läst
·
K
Kentisoft: Byter inte ut min favorit: Festool 1010 Bra pris i tyskland: http://www.rubart.de/Festool---Oberfr%C3%A4se-OF-1010-EBQ-Plus-p10017052.html?refID=112&cpkey=dyujpq_KiAu84rMbfp1BR08-0DWgqss7uhNtcITZcvw~ Vid kraftigare arbeten så fungerar 2200 suveränt bra. 12 mm fräs i handen är för riktiga män! ;)
39 svar · 16,8k läst
S
stomneby: Det borde väl funka men flödet genom slangen minskar rejält med längden på slangen.
16 svar · 5,6k läst
phl
phl: [citat] Glöm inte att det är fulkontakt på maskinuttaget om den plockas hem från Storbritannien. Tråkigt nu när pundet dalar :(
4 svar · 1,4k läst
Nimajneb
Nimajneb: [citat] Massor, men inget jag direkt saknar just nu.:)
9 svar · 8,1k läst
Nimajneb
Nimajneb: För mig är det en skänk från ovan vid avmantling oberoende om det är i trång dosa eller inte. Hittade min i ett byggvaruhus i Tyskland för något år sedan i en fyndlåda, tror jag gav 4 eller 5 Euro. Kände igen den eftersom den hyllats här på forumet tidigare. Om man inte pysslar med sådant dagligen och får till rätta snitsen med en kniv för 500kr så är det ett optimalt verktyg,
22 svar · 7,9k läst
·
Snailman
Snailman: ja, jag fick använda munstycket från hitachi till de nya patronerna, det som följde med passade ej
6 svar · 2,4k läst
Skånelängan
Skånelängan: Tänkte uppdatera den då jag har löst problemet med att koppla ihop två tvingar och kan lika bra visa resultatet här [bild] Det är alltså ett vanligt plattjärn med två fastsvetsade bultar. Dessa går igenom tvingarna och sedan genom ett L-järn och sedan slutligen en mutter på detta.
1 svar · 1,1k läst
·
C
corre: Ah, MOF var det! Förklarar bristen på bilder när jag googlade :D
6 svar · 2,1k läst
·
N
Ninjamastur: Läs inte den här sidan jag har lagt upp, jag har kollat lite närmre och har fått reda på att det var rätt.
2 svar · 30,4k läst
·
Ramnemark
Ramnemark: Ska såklart vara Bosch GTM12, felskrivet av mig
1 svar · 4,2k läst
A
Alko: GSB 19-2 RE ser intressant ut, finns ju med sugmodul också (REA). Priset är ok, runt 2000 kan den få kosta. Makita HP2071F är aningen billigare och kraftigare, men det står inget om den har 43mm hals och funkar i stativ, dessutom kanske den blir onödigt stor. Jag hade annars funderat på den rena borrmaskinen GBM 13-2 RE, men kanske är den för vek för 20mm tappborrar, och att kunna
52 svar · 11,0k läst
Jajjan
Jajjan: Ögonmått, synvinkel, ståfräs och blåstång.
95 svar · 18,8k läst
·
Nimajneb
Nimajneb: http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/211212-1-april-skamt.html
2 svar · 1,1k läst
A
Atom: [citat] Verkar verkligen ok!
43 svar · 19,1k läst
·
A
43 svar · 19,1k läst
·
C
corre: korrekt. enbart rotation
20 svar · 7,6k läst
phl
phl: [citat] Det finns speciella tänger men jag använde en medelmåttigt stor Knipex hovtång. Gissningsvis går det att ta något större öronklämmor med samma hovtång sedan tar det nog stopp. Kan tänka mig att din elaka kraftändavbitare skulle fungera utmärkt om man är försiktig så att metallen inte deformeras för mycket.
6 svar · 3,8k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] Kan till och med gå steget längre. Kapsågen är väldigt bra till att kapa byggrelaterat. Men när det gäller att kapa lite finare saker tycker jag bordssågen är pålitligare. --- Mats ---
18 svar · 11,9k läst
·
mattiasp
mattiasp: Med rätt skär är det inga problem att svarva i härdat material. Man brukar få otroligt fina ytor. De stora tillverkarna av skärverktyg brukar ha bra information om val av skär på sina hemsidor. Annars kan du ta hylsan till en mekanisk verkstad för svarvning.
7 svar · 6,2k läst
·
Herr Hysteres
Herr Hysteres: phl, tack för kommentaren. Tror att det av storleksmässiga och ekonomiska skäl får bli en Midi trots allt och så får jag se till att jag lär mig tricket med slanggaraget.
6 svar · 9,1k läst
oleg
oleg: Hyr en klyvsåg! Då får du den bästa sågen du kan klyva lister med och det kostar bara några hundringar. exempel:http://www.perssonhyrmaskiner.com/site/searches?q=klyvs%C3%A5g&commit=S%C3%B6k+hyrmaskin
24 svar · 21,2k läst
F
frav: Nix, har tyvärr inte ens packat upp ännu. För mycket annat har kommit i vägen.
4 svar · 3,2k läst
Daniel_N
Daniel_N: Ekamant har sådana papper, inte farligt dyra heller.
6 svar · 9,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.