Tänk på att 1/4" är anglosaxisk standard. I Sverige (och resten av europa?) är 8 mm skaft vanligt. Så om du vill köpa fräsar (frässtål) i Sverige, så bör du lägga det i åtanke. Jag fick både 1/4" och 8 mm spännhysla till min Metabo köpt i England.

Jag fullkomligt älskar min lilla DeWalt. Använder den till alla småjobb, väldigt mångsidig tack vare alla tillbehör.

Härligt! Den ligger bra till prismässigt också.

Och jag är nöjd med min Makita RT0700CX3.

Vad kan man inte göra med en 1/4" fräs som man behöver en 1/2" till? Och tvärt om?

Vad är fördelen med fixed base förutom att man kan spänna fast den fasta delen permanent i ett bord?

bobas skrev:
Vad kan man inte göra med en 1/4" fräs som man behöver en 1/2" till? Och tvärt om?

Vad är fördelen med fixed base förutom att man kan spänna fast den fasta delen permanent i ett bord?
1/2" är betydligt mer mångsidig. Du kan köra med störra frässtål (större diameter och/eller skärlängd), du kan köra med förlängare för att få mer fräshöjd i ex fräsbordet etc. Fördelen med 1/4" är möjligtvis att själva fräsmaskinen väger mindre och är mer lätthanterlig vid småjobb men det överväger inte nackdelarna. Skulle aldrig köpt 1/4" om jag skulle köpt ny fräs idag (förutsatt att jag haft pengar till en bra 1/2" fräs)

Fixed basen har bättre balans vid kantfräsning och andra småjobb, den är inte lika topptung som en plunge fräs, och i fräsbordet känns den som ett bra val. Man kan nog sammanfatta det som att du kan göra ALLT med en plunge fräs men du kan INTE göra allt med en fixed base (ex tapphål). Fixed basen vinner i de flesta fall om det ska fräsas utan att ändra djup under fräsoperationen, annars är plunge fräsen mer mångsidig. Lite samma svar som ovan, hade jag bara råd med en fräs skulle jag köpt en plunge variant, de med dubbla basar ser jag dock som väldigt attraktiva. Fixed base hade jag gärna köpt nu, eftersom jag redan har en plunge variant, men inte som första fräs.

Skulle vilja slå ett slag för festools 1400, kan köra större fräsar och bättre bottenplatta (mer tillbehör till den också)
Smidigare inställningar. men tyvärr kostar den aningens mer

bobas skrev:

1/2 tum klarar större stål, men är en tyngre fräs. Som nämnts innan, 1/4 tum är klent, europeisk standard är 8 mm. Mellan 8 mm och 1/2 tum, är valet svårt (stor fräs eller mindre stål). Mellan 1/4 tum och vad som helst tycker jag valet är enkelt. Undvik 1/4 tum. Enda undantaget är för riktigt små frässtål (kantfräsning).

-- -Mats ---

12mm fräsen sitter i bordet och 8mm i handen.
En combo som funkar utmärkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.