Hej!
Har en Makita BTD146 Slagskruvdragare, undrar helt enkelt om man kan byta däck med den?
Den har ett vridmoment på 160Nm, hjulbultarna ska väll dras med 120Nm.
Den har en 1/4" bitsfäste men har köpt till en adapter som går från bitsfäste till 1/2" hylsfäste.
Har sedan en Makita krafthylsesats jag tänkt använda.
Nu till några av mina funderingar:
•Står att maskinen klarar M5-M14, vad menas med det?
•Skadas, överhettas eller på andra sätt förstörs maskinen genom att man drar större bultar? Hjulbultarna jag vill dra är M12.
•Eller ska man helt enkelt köpa en mutterdragare med 1/2" fäste istället?
Tacksam för alla svar jag får.
Skulle gärna höra från nån/några som kanske har testat, eller nån som kan just slagskuvdragare och dess begränsningar.
Tack på förhand.
Har en Makita BTD146 Slagskruvdragare, undrar helt enkelt om man kan byta däck med den?
Den har ett vridmoment på 160Nm, hjulbultarna ska väll dras med 120Nm.
Den har en 1/4" bitsfäste men har köpt till en adapter som går från bitsfäste till 1/2" hylsfäste.
Har sedan en Makita krafthylsesats jag tänkt använda.
Nu till några av mina funderingar:
•Står att maskinen klarar M5-M14, vad menas med det?
•Skadas, överhettas eller på andra sätt förstörs maskinen genom att man drar större bultar? Hjulbultarna jag vill dra är M12.
•Eller ska man helt enkelt köpa en mutterdragare med 1/2" fäste istället?
Tacksam för alla svar jag får.
Skulle gärna höra från nån/några som kanske har testat, eller nån som kan just slagskuvdragare och dess begränsningar.
Tack på förhand.
Redigerat:
Jag har bytt däck med min Bosch gdr 18 v-li och det funkar men den är lite klen och klarar inte alltid att få loss bultar som sitter hårt. Då får jag dra manuellt med fälgkorset. Jag ser också till att efterdra manuellt med fälgkorset så att det känns bra.
För att veva upp donkraften använder jag en GSB 18 V-Li. Funkar bra på lågväxeln, men man får hålla emot ordentligt.
För att veva upp donkraften använder jag en GSB 18 V-Li. Funkar bra på lågväxeln, men man får hålla emot ordentligt.
Skulle inte försöka. Du kan inte kontrollera momentet och riskerar att skada maskinen (minimal risk iof). Det finns billiga momentnycklar på Biltema som duger till att dra hjulmuttrar.
OBS1, använd aldrig slående maskiner (slag-delen inkopplad på den där skruvdragaren) eftersom momentet kan vida överskrida vad som ska vara.
OBS2, använd rena skruvar, men ingen olja på gängan. Oljan gör att momentet lätt dubblas med samma kraft vid åtdragningen, vilket innebär att även om du använde momentnyckel, så kommer skruvförbandet dras åt alldeles för hårt.
TIPS, håll alltid längst ut på momentnyckeln, annars blir faktiskt moment högre än vad som är inställt.
OBS1, använd aldrig slående maskiner (slag-delen inkopplad på den där skruvdragaren) eftersom momentet kan vida överskrida vad som ska vara.
OBS2, använd rena skruvar, men ingen olja på gängan. Oljan gör att momentet lätt dubblas med samma kraft vid åtdragningen, vilket innebär att även om du använde momentnyckel, så kommer skruvförbandet dras åt alldeles för hårt.
TIPS, håll alltid längst ut på momentnyckeln, annars blir faktiskt moment högre än vad som är inställt.
Redigerat av moderator:
Funkar utmärkt som hjälpmedel, men du måste förmodligen lossa och efterdra med fälgkors eller liknande dock skyndar det på hjulbytet avsevärt.
Låter högst otroligt att hjulbultarna är M17 ,troligen är dom M12 , men däremot kamske hylsstorleken är 17 mm vilket är vanligt på hjulbult
Låter högst otroligt att hjulbultarna är M17 ,troligen är dom M12 , men däremot kamske hylsstorleken är 17 mm vilket är vanligt på hjulbult
Jag använder min Makita slagskruvdragare varje gång jag byter hjul. Men aldrig för att lossa eller dra åt muttrarna. det är den alldeles för klen för. Lossa och dra åt med fast nyckel, transportera muttrarna ut/in med dragaren.
Drar man för hand sitter muttrarna aldrig för hårt när jag ska ha loss dem. Mycket bekvämt.
Drar man för hand sitter muttrarna aldrig för hårt när jag ska ha loss dem. Mycket bekvämt.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Behöver man byta hjul och saknar tillgång till skruvdragaren, t.ex. vid punktering, så är det inte säkert att man orkar få loss alla muttrar om de är maskindragna. Undvik alltså mutterdragare helt. Det är nog bara stressade bilmekar som (felaktigt) använder mutterdragare för att spara tid och lämnar problemet åt bilägaren.
Drar man åt med fälgkors kan man "känna" när det är lagom. Är man osäker, använd momentnyckel och dragmoment enligt bilens instruktionsbok.
Det här med var man håller på momentnyckeln stämmer inte. Momentet Nm (dragkraft i Newton gånger längden på skaftet i meter) blir detsamma om momentnyckel är korrekt. Bara att man slipper ta i lika mycket ju längre ut på skaftet man håller.
Exempel 1: skaftet är 1 m, du drar med 10 Newtons kraft i änden. Momentet blir 10 Nm. Exempel 2: skaftet är 0,5 m. Du måste dra med 20 Newton 20 Nx0,5 m för att få momentet 10 Nm.
Drar man åt med fälgkors kan man "känna" när det är lagom. Är man osäker, använd momentnyckel och dragmoment enligt bilens instruktionsbok.
Det här med var man håller på momentnyckeln stämmer inte. Momentet Nm (dragkraft i Newton gånger längden på skaftet i meter) blir detsamma om momentnyckel är korrekt. Bara att man slipper ta i lika mycket ju längre ut på skaftet man håller.
Exempel 1: skaftet är 1 m, du drar med 10 Newtons kraft i änden. Momentet blir 10 Nm. Exempel 2: skaftet är 0,5 m. Du måste dra med 20 Newton 20 Nx0,5 m för att få momentet 10 Nm.
Din förklaring till momentet är ju logiskt, tyvärr blir det inte så i praktiken, vilket jag själv provat och mätt upp. Gör det samma så vet duimported_Benno skrev:Behöver man byta hjul och saknar tillgång till skruvdragaren, t.ex. vid punktering, så är det inte säkert att man orkar få loss alla muttrar om de är maskindragna. Undvik alltså mutterdragare helt. Det är nog bara stressade bilmekar som (felaktigt) använder mutterdragare för att spara tid och lämnar problemet åt bilägaren.
ps, om du går en kurs i skruvförband får du mer detaljer om det fysikaliska som gör att det blir skillnad, även om det kanske inte tillräckligt stor skillnad för att påverka mycket för att klämma fast ett hjul
Redigerat av moderator:
Jag provade en Hitachi WR14DSL en gång, tyckte inte att den funkade så bra till hjulbultar.... den orkade varken lossa eller dra åt...kan enbart hålla med o citera thomasx ovan.... lossa samt dra åt det sista för hand...så man får lite känsla på det.... att "transportera" bultarna klarar min gamla B&D Firestorm oxå..... 
Tack för alla svar! Kommer att göra som ett antal av er har påpekat att lossa och dra åt förhand och köra med slagskruvdragarn därimmellan.
Lossar man alla 4 först, sen kör bort dom med Makitan så lär man ju ändå käna rätt mycket tid.
Kommer nog att skaffa mig en momentnyckel med!
Lossar man alla 4 först, sen kör bort dom med Makitan så lär man ju ändå käna rätt mycket tid.
Kommer nog att skaffa mig en momentnyckel med!
Det skulle vara kul att se en video på dina fynd.Micke64 skrev:Din förklaring till momentet är ju logiskt, tyvärr blir det inte så i praktiken, vilket jag själv provat och mätt upp. Gör det samma så vet duDu kan dra ditt exempel till sin spets genom att hålla precis nära muttern, vilka krafter får du då på skruven och muttern?
ps, om du går en kurs i skruvförband får du mer detaljer om det fysikaliska som gör att det blir skillnad, även om det kanske inte tillräckligt stor skillnad för att påverka mycket för att klämma fast ett hjul![]()