Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Jag har letat efter en kapsåg som man kan vända bladet 90° på, men det verkar omöjligt att hitta.
Alltså, så att man kan såga längs med en längre bräda, inte bara såga av den på tvären så att säga.
Förstår att en bordscirkelsåg klarar av att såga på detta sättet. Ersätter en sådan en vanlig kapsåg helt och hållet? Jag vill kunna gera lister också.
Vore tacksam för upplysning i detta ämne!
Alltså, så att man kan såga längs med en längre bräda, inte bara såga av den på tvären så att säga.
Förstår att en bordscirkelsåg klarar av att såga på detta sättet. Ersätter en sådan en vanlig kapsåg helt och hållet? Jag vill kunna gera lister också.
Vore tacksam för upplysning i detta ämne!
Kort svar nej. De kompletterar varandra. Har "överlappande" användningsområden, med olika svagheter och styrkor.. Dock kan man absolut inte säga att "en sådan ersätter en vanlig kapsåg helt och hållet".
Någon annan kommer säkert snart att fylla på tråden med kloka åsikter.
Någon annan kommer säkert snart att fylla på tråden med kloka åsikter.
Tyvärr är det så att en bordssåg kan inte riktigt ersätta en kap/ger precis likadant tvärtom.
Ev så kan en vanlig cirkelsåg med lite stök kombinera båda, det finns enkla sätt att bygga små stöd och sågskenor mm.
Annars finns det just en sådan sorts såg som du letat tror jag. Kombisåg eller kombinerad kap och klyvsåg brukar de heta.
Billiga kinavarianter finns väl från 1500-2000kr och kvalitetsmaskiner från 4-5000kr
Men är det inte av utrymmesskäl så tror jag du för samma pengat får du två separata maskiner för samma pengar med bättre resultat
Ev så kan en vanlig cirkelsåg med lite stök kombinera båda, det finns enkla sätt att bygga små stöd och sågskenor mm.
Annars finns det just en sådan sorts såg som du letat tror jag. Kombisåg eller kombinerad kap och klyvsåg brukar de heta.
Billiga kinavarianter finns väl från 1500-2000kr och kvalitetsmaskiner från 4-5000kr
Men är det inte av utrymmesskäl så tror jag du för samma pengat får du två separata maskiner för samma pengar med bättre resultat
Det finns en del modeller på marknaden och jag har i vart fall jobbat en del med denna;
Bosch GTM12 - och det är väl delade meningar - Den är inte optimal att klyva en större längre regel på, smått går prima, lister likaså, anhållet är kort och lite flimsigt. För att gira lister så upplever jag att man inte ser då klyvbordet är i vägen för vad man vill kika på.. kortfattat.
Vet även att Makita har liknande varianter.
Själv har jag valt två individuella maskiner till ändamålet då jag sällan ser att jag måste klyva OCH gira på samma dag. Skulle nu så vara fallet så har jag två maskiner som verkligen är byggda till ändamålet och levererar precis det jag vill ha.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bosch GTM12 - och det är väl delade meningar - Den är inte optimal att klyva en större längre regel på, smått går prima, lister likaså, anhållet är kort och lite flimsigt. För att gira lister så upplever jag att man inte ser då klyvbordet är i vägen för vad man vill kika på.. kortfattat.
Vet även att Makita har liknande varianter.
Själv har jag valt två individuella maskiner till ändamålet då jag sällan ser att jag måste klyva OCH gira på samma dag. Skulle nu så vara fallet så har jag två maskiner som verkligen är byggda till ändamålet och levererar precis det jag vill ha.
Radialarmsåg kan också användas på det sättet du beskriver, dvs vända klingan och klyva. Dyker ibland upp på billigt på blocket:
http://www.blocket.se/uppsala/Radialarmsag_45800885.htm?ca=23_2&w=3
http://www.blocket.se/dalarna/Radialarmsag_45396530.htm?ca=23_2&w=3
Dewalt tillverkar fortfarande sågen men den är ganska dyr ny:
http://www.dewalt.se/powertools/productdetails/catno/DW729K/
http://www.blocket.se/uppsala/Radialarmsag_45800885.htm?ca=23_2&w=3
http://www.blocket.se/dalarna/Radialarmsag_45396530.htm?ca=23_2&w=3
Dewalt tillverkar fortfarande sågen men den är ganska dyr ny:
http://www.dewalt.se/powertools/productdetails/catno/DW729K/
Ja kombinationsmaskinen du eftersöker är sällsynt, - omöjlig?
En kap/ger-såg kan klyva en väldigt kort bräda, med relativt stor olycksrisk och kraftigt blodvite, ev förlust av mindre kroppsdelar.
Jag har någon gång ibland klyvt på det viset, än så länge klarat mig kroppsligen men någon träbit har ju flugit iväg och påmint mig om det dumma.
En klyvsåg kan klyva långa stycken, och med en slidtillsats kapa ganska korta bräder (ofta i vinkel).
Här ser du hur man kapar med en grön bosch klysåg:
Sen finns det kombinationssågar av typerna som slacker la upp en bilder på. Finns av flera fabrikat.
Där vänder man ibland på hela paketet så det blir antingen en kap/ger eller en klyvsåg.
Dom är ju lite sämre än sina renodlade syskon på vardera uppgiften men får väl ändå ses som en ganska bra kompromiss om man måste ha båda typerna nästan lika mycket, men bara kan ha en (med sig) osv.
Om jag vore en ambulerande snickare som tog på mig många små uppdrag och därför inte orkade packa upp hela verktygsarsenalen överallt skulle en sådan där nog vara ett gjutet köp.
Men det är ju kvalitetsmässigt inte lika bra som två separata maskiner.
Och slutligen finns ju gjerde-sågen. Ser ut ungefär så här, (men denna är ingen riktig!)
En gjerde-såg (en riktig) är en riktigt rejäl och stabil byggmaskin som tål tuffa tag, hårt slit, dåligt väder och allt annat som gäller på en riktig byggarbetsplats.
Men precisionsmässigt är det ju ingen finlirare.
En kap/ger-såg kan klyva en väldigt kort bräda, med relativt stor olycksrisk och kraftigt blodvite, ev förlust av mindre kroppsdelar.
Jag har någon gång ibland klyvt på det viset, än så länge klarat mig kroppsligen men någon träbit har ju flugit iväg och påmint mig om det dumma.
En klyvsåg kan klyva långa stycken, och med en slidtillsats kapa ganska korta bräder (ofta i vinkel).
Här ser du hur man kapar med en grön bosch klysåg:
Logga in
Skapa konto
Sen finns det kombinationssågar av typerna som slacker la upp en bilder på. Finns av flera fabrikat.
Där vänder man ibland på hela paketet så det blir antingen en kap/ger eller en klyvsåg.
Dom är ju lite sämre än sina renodlade syskon på vardera uppgiften men får väl ändå ses som en ganska bra kompromiss om man måste ha båda typerna nästan lika mycket, men bara kan ha en (med sig) osv.
Om jag vore en ambulerande snickare som tog på mig många små uppdrag och därför inte orkade packa upp hela verktygsarsenalen överallt skulle en sådan där nog vara ett gjutet köp.
Men det är ju kvalitetsmässigt inte lika bra som två separata maskiner.
Och slutligen finns ju gjerde-sågen. Ser ut ungefär så här, (men denna är ingen riktig!)
Logga in
Skapa konto
En gjerde-såg (en riktig) är en riktigt rejäl och stabil byggmaskin som tål tuffa tag, hårt slit, dåligt väder och allt annat som gäller på en riktig byggarbetsplats.
Men precisionsmässigt är det ju ingen finlirare.
Redigerat:
andreascarlsson skrev:Jag har letat efter en kapsåg som man kan vända bladet 90° på, men det verkar omöjligt att hitta.
Vore tacksam för upplysning i detta ämne!![]()
Jag hade en Makita LF1000 som man flippar runt och växlar mellan kap/ger och bordsåg:
http://www.youtube.com/watch?v=VxwyKSGsmtQ
Funkade väl ok men klumpig att flytta och svårt att kapa stora skivor på.
Jag sälde den och köpte en Mafell KSP 55 F som jag är mkt nöjd med. Det vanliga problemet med dessa är att kapa reglar. Det löste jag genom att köpa till Maffel Angle Fence som jag visar här:
http://www.youtube.com/watch?v=TGNsNSGNwn0
Efter filmen är gjord har jag integrerat en sån här i arbetsbänken:
Logga in
Skapa konto
Funkar mkt bra om man inte ska kapa mkt på en gång. Då går det fortare med en vanlig kap/ger.
Har skenor till sågen för att kapa skivor.
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Grymma svar, tack så mycket!
Anledningen till att jag vill ha en kombimaskin är av bekvämlighetsskäl - skönt att slippa tänka på två maskiner. Makita LF1000 ser ju intressant ut, även om den var rätt dyr. Men ni menar att det är smartare att köpa två separata maskiner ändå?
Hellre att det får kosta lite mer om man vet att man får hög kvalité.
Anledningen till att jag vill ha en kombimaskin är av bekvämlighetsskäl - skönt att slippa tänka på två maskiner. Makita LF1000 ser ju intressant ut, även om den var rätt dyr. Men ni menar att det är smartare att köpa två separata maskiner ändå?
Hellre att det får kosta lite mer om man vet att man får hög kvalité.
Det beror ju på hur du tänker arbeta, hur mycket plats du har för uppställning och/eller förvaring, hur mycket du tänker transportera och plats där osv.andreascarlsson skrev:
I den ideala världen är nog två separata maskiner bättre, men i verkligheten kan ju andra krav och önskemål ställa till det.
Har själv vad jag anser vara en mycket bra kombo som inte alls ligger i toppskiktet av produkter men ändå levererar det jag behöver maskinerna till. Kör inte skivor på min bordssåg utan det klipper jag till med handklinga, sänksåg eller redan på brädgården med deras justersåg - Enklare och med bra resultat än att stå med klyvsågen och balansera en 1200x2440x18 plyfa!
Jag kör med GCM8S och GTS10, båda med tillhörande stativ. GTS på ihopfällbar rullvagn. Är supernöjd helt enkelt. Bordssågen köpte jag i England på kampanj. Gir kapen på kampanj här hemma i Sverige.
Jag kör med GCM8S och GTS10, båda med tillhörande stativ. GTS på ihopfällbar rullvagn. Är supernöjd helt enkelt. Bordssågen köpte jag i England på kampanj. Gir kapen på kampanj här hemma i Sverige.
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Jag bor i en tvåplansvilla utan permanent plats att ha verktygen på. Dom får bo i förrådsboden på tomten och tas fram vid behov. Således är faktiskt platsen en faktor, men ändå inte avgörande.Mikael_L skrev:
Framtida sågplaner inkluderar:
- Golvlister i hela huset.
- Taklister på utvalda ställen.
- Nytt innertak på nedervåningen (sänka med spottar och högtalare).
- Nytt golv på vinden.
- Nytt badrum (tveksamt hur mycket såg som behövs).
- Bygga ut förrådsboden på tomten (från befintliga 8 m² till tillåtna 15).
- Trall/Altan.
- Uterum.
Det här är ju en tioårsplan, typ, så det känns bra att investera rätt från början...
Med den planen så skulle jag gå på en handcirkelsåg/sänksåg och en bra kap/ger såg med prioritet på ger sågen. Ser inte såå mycket där att en klyvsåg är ett måste.
Absolut inte från start i alla fall.
Absolut inte från start i alla fall.