11 862 läst ·
18 svar
12k läst
18 svar
Är det en bordscirkelsåg jag ska köpa?
Allt man kan göra med en kapsåg kan man absolut göra på en bordssåg utan problem.
Innan kapsåg kom fick man kapa listerna på bordssågen så var är då problemet.
Att släpa runt på en bordssåg när man sätter lister är väldigt jobbigt. Så då är ju en kapsåg utmärkt bra att ha.
Dessutom är det lättare och snabbare att jobba med en sådan än att kapa lister i olika vinklar på bords sågen.
Dessa kombimaskiner typ makitan funkar helt ok för allt som är byggrelaterat men om man vill klyva något bredare så blir det svårt då klyv bredden inte är så mycket.
Pär
Innan kapsåg kom fick man kapa listerna på bordssågen så var är då problemet.
Att släpa runt på en bordssåg när man sätter lister är väldigt jobbigt. Så då är ju en kapsåg utmärkt bra att ha.
Dessutom är det lättare och snabbare att jobba med en sådan än att kapa lister i olika vinklar på bords sågen.
Dessa kombimaskiner typ makitan funkar helt ok för allt som är byggrelaterat men om man vill klyva något bredare så blir det svårt då klyv bredden inte är så mycket.
Pär
Har en DW743 kombisåg från Dewalt (kombisågarnas moder) och har byggt ett halvt hus med den. Rejäl byggsåg. Går snabbt att växla mellan såglägen. Snitten blir helt ok. Enda gången bredden inte räcker till är vid parkettläggning och då har jag inte upplevt det som något större problem att vända på materialet. Men den är väldigt tung och otymplig. Inte rolig att släpa omkring på.
Mest för att komplettera listan på möjliga sågar, vill jag påpeka att det finns bordssågar med dragfunktion, som fungerar utmärkt som allt-i-allo-sågar. De som är något att ha är tyvärr ganska kostsamma.
Kan till och med gå steget längre. Kapsågen är väldigt bra till att kapa byggrelaterat. Men när det gäller att kapa lite finare saker tycker jag bordssågen är pålitligare.pär h skrev:
--- Mats ---
Klicka här för att svara