För en oinvigd, vad bör jag skaffa för verktyg för detta?
Det ska bli bra snitt men ska inte heller kostar 3000kr

Skulle föreslå en bordscirkelsåg. Då du nämner lister antar jag tunnare material (säg under 25mm) fungerar det med nog med vilket skit som helst. Åtminstone i Skåne läggs det ut ett par billiga kinamaskiner i veckan.

Efter sågning behöver du troligtvis slipa eller på annat sätt snygga till snittytan.

Jag har använt en handhållen cirkelsåg med anhåll. Har fungerat utmärkt men kräver att du är försiktig, vänsterhandens fingrar har fått sitt...

jtl skrev:
Har fungerat utmärkt men kräver att du är försiktig, vänsterhandens fingrar har fått sitt...
Är det bara jag som tycker att "utmärkt" och "fingrar har fått sitt" rimmar dåligt med varandra? :)

• Gilla
  • Haha
JPL70 och 5 till
  • Laddar…
phl skrev:
Är det bara jag som tycker att "utmärkt" och "fingrar har fått sitt" rimmar dåligt med varandra? :)
Nej, det är inte bara du.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
[h=1]Bordcirkelsåg 800 W Ø200 mm[/h]
Bärbar cirkelsåg med geringsbar sågklinga 0-45°, klyvanhåll, klingskydd och förzinkat sågbord. Dess mobila utformning och tysta, vibrationsfria motor gör den lätt att ta med och behaglig att arbeta med. Klinga: 200xx16 mm, 24 T. Sågdjup 90°/45°: 90°/45°: 40/25 mm. Varvtal: 295... [ Visa hela texten ]
Bärbar cirkelsåg med geringsbar sågklinga 0-45°, klyvanhåll, klingskydd och förzinkat sågbord. Dess mobila utformning och tysta, vibrationsfria motor gör den lätt att ta med och behaglig att arbeta med. Klinga: 200xx16 mm, 24 T. Sågdjup 90°/45°: 90°/45°: 40/25 mm. Varvtal: 2950 rpm. Effekt: 800 W. 230 V. Vikt: 10 kg. [ Dölj del av texten ]
Art.nr: 244022

Inkl moms
599:-

Jula...
Detta är nog det billigaste och bästa alternativet du kan finna. Handhållen cirkelsåg låter klumpigt och farligt ;)

Hej!
Jag vet inte hur mycket du ska klyva men jag frågade på den lokala brädgården och de fixade till det för en liten peng bara (plus lite grymatnde från tjurige mannen som gjorde arbetet). Åandra sidan skulle jag bara klyva två lister :).

Ja ett litet tips i alla fall från min sida.

Bästa verktyget för detta jobbet anser jag vara en sänksåg på skena.

Bordsåg definitivt.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
phl skrev:
Förvisso ;) Slarv men jag tror inte en bordssåg är helt riskfri för mig heller ;)

Gruvberget skrev:
Bordcirkelsåg 800 W Ø200 mm

Bärbar cirkelsåg med geringsbar sågklinga 0-45°, klyvanhåll, klingskydd och förzinkat sågbord. Dess mobila utformning och tysta, vibrationsfria motor gör den lätt att ta med och behaglig att arbeta med. Klinga: 200xx16 mm, 24 T. Sågdjup 90°/45°: 90°/45°: 40/25 mm. Varvtal: 295... [ Visa hela texten ]
Bärbar cirkelsåg med geringsbar sågklinga 0-45°, klyvanhåll, klingskydd och förzinkat sågbord. Dess mobila utformning och tysta, vibrationsfria motor gör den lätt att ta med och behaglig att arbeta med. Klinga: 200xx16 mm, 24 T. Sågdjup 90°/45°: 90°/45°: 40/25 mm. Varvtal: 2950 rpm. Effekt: 800 W. 230 V. Vikt: 10 kg. [ Dölj del av texten ]
Art.nr: 244022

Inkl moms
599:-
24tänder och 200mm rimmar inte bra snitt för min del , men kanske går och byta klinga.

Under 1500kr vore ju inte dumt , jula alternativ var ju iaf billigt:D

Beror på hur mycket det gäller. Med en bra japansåg kan man fixa en hel del även manuellt.
Fina snitt och för en kostnad av 300-400:-. Och vissa sågar och klyver snyggt, själv använder jag mest en som har en såg resp klyvsida. Men till lister skulle jag inte använda klysidan utan den vanliga sågsidan.
Många gånger använder jag den då det tar minst lika lång tid att fixera bitarna för en maskin och den skitar ned minimalt. Och ändå har jag många maskiner, även bordsåg.

youask skrev:
24tänder och 200mm rimmar inte bra snitt för min del , men kanske går och byta klinga.
Bordssåg på något sätt är bäst. 24 tänder är inte så mycket för många för klyvning, det går nog bra.

Bandsåg är säkrare, men ojämnare snitt, troligen dyrare. Det finns rätt gott om bordssågslönsingar.

Cirkelsåg/sänksåg/.. är inte bra för repetitiv klyvning. Kan lösas med en mall. Som man typiskt gör bäst med en bordssåg. Rent allmänt är bordssåg en bra start.

--- Mats ---

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.