Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Jag har en Arboga U2508 kombinerad pelarborr och fräs. Jag är på jakt efter en spännhylsechuck MK3 som har ett svarvat spår likt den nedre på bilden. Men alla jag hittat är helt raka som den övre.
Den behöver ha ett spår för jag har ingen dragstång utan chucken hålls på plats av en slitsad bricka och en mutter som på den andra bilden.
Någon som vet var jag får tag på denna typen chuck för tex ER25 hylsor.
Hade en tanke på att svarva spåret men jag antar att den är härdad och att det blir svårt att få till.
Den behöver ha ett spår för jag har ingen dragstång utan chucken hålls på plats av en slitsad bricka och en mutter som på den andra bilden.
Någon som vet var jag får tag på denna typen chuck för tex ER25 hylsor.
Hade en tanke på att svarva spåret men jag antar att den är härdad och att det blir svårt att få till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Jag har en chuck med MK2 som jag satt i en MK 2-3 förstoringshylsa.
Brickan och muttern hindrar hylsan att glida ur spindeln men chucken kan glida ur hylsan. Så jag tänkte att jag sätter fast chucken i hylsan genom att borra tvärs igenom både hylsan och chuckkonan och slå i en sprint som jag slipar flush med utsidan an förstoringshylsan. Men det blev knappt ett märke i hylsan när jag försökte borra. Och när jag fösökte svarva ett spår i MK2-chucken nedanför hylsan blev det knappt ett märke där heller. Så tror nog den är härdad.
Brickan och muttern hindrar hylsan att glida ur spindeln men chucken kan glida ur hylsan. Så jag tänkte att jag sätter fast chucken i hylsan genom att borra tvärs igenom både hylsan och chuckkonan och slå i en sprint som jag slipar flush med utsidan an förstoringshylsan. Men det blev knappt ett märke i hylsan när jag försökte borra. Och när jag fösökte svarva ett spår i MK2-chucken nedanför hylsan blev det knappt ett märke där heller. Så tror nog den är härdad.
Spåret kan slipas fram. Googla bilder tool post grinder https://www.google.se/search?q=tool...s=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a och du hittar en del bilder. Du kommer även hitta en del varningar om vad slipspån kan ställe till med i en svarv.
Det finns även några filmer på Youtube.
/m
Det finns även några filmer på Youtube.
/m
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Ok, ser ut som man fått sig ett projekt till 
Såg nån som monterat en tryckluftsslip på tvärsliten, såg intressant och inte så avancerat ut. Behövs det nån speciell slipskiva eller går med den typen som är till vinkelslip? Ser också att de täcker svarven väl, antar att gnisterna inte är snälla mot bäddens ytor.
Såg nån som monterat en tryckluftsslip på tvärsliten, såg intressant och inte så avancerat ut. Behövs det nån speciell slipskiva eller går med den typen som är till vinkelslip? Ser också att de täcker svarven väl, antar att gnisterna inte är snälla mot bäddens ytor.
Med rätt skär är det inga problem att svarva i härdat material. Man brukar få otroligt fina ytor. De stora tillverkarna av skärverktyg brukar ha bra information om val av skär på sina hemsidor. Annars kan du ta hylsan till en mekanisk verkstad för svarvning.
Klicka här för att svara