Verktyg & Maskiner
thomasx: [citat] Då går det ju inte att stänga locket sen :|. Ledsen att vara en sådan idédödare, jag brukar vara tvärtom ;) [citat] Ja, det är kanske det bästa alternativet om man vill göra så, det får då bli på den löstagbara lådan. Och smältlim är ju perfekt om det fäster bra på plasten, då blir det ingen åverkan om man ångrar sig sen.
jonmo: [citat] Det ser ju Paulk-likt ut! Det är bara att fortsätta bygga, ser ju ut att finnas gott om yta och volym kvar att utnyttja!
Matti_75: Har ni kollat på Vaughan hammare? Dom har hammare från 10oz och uppåt.
Matti_75: Man behöver inte trycka på någon knapp, utan bara pressa den mot gips och den startar och drar i skruven för att stanna motorn när skruven är i skruvad. Skulle man sedan inte lyckas dra in skruv helt så tar man enkelt bort nosen och pressar bitsen mot skruven och den pulsar i skruven. Ju hårdare man trycker desto fortare drar den i den.
bonnier: Fick en ny av bosch på garantin, trots att det var jag som klantade mig. Tack för det Robban!
Mikael_L: Ja det var ju inte så stor skillnad. Det skulle inte få avgöra för mig iaf. Alltså, jag sågar ju rätt ofta 45° Men sen då ... inte vet jag att jag sågat annat än möjligen 60° då. Men visst beror det på vad man grejar med. Jag har 30° taklutning, så det blev ju lite snitt i både 30° och 60° vill jag minnas.
Bubblaren: Kolla Strandmöllan dom har depåer i malmö. Får man fråga vad du ska svetsa? MIGa aluminium eller du kör kanske TIG.
mexitegel: CG-Nord säljer till privatpersoner, och överlag tycker jag inte han har höga priser. Men om den grunkan finns hemma och är prisvärd har jag ingen aning om. Den lär i vart fall bli dyrare än prototypens plastdunk. I min lösning så bantade jag till och med bort en dyr plastdunk och lät frugan hålla dammsugarslangen direkt vid borren istället...
ullberg: Jag kastade också lite sten i glashus, om du nu åker till Norrtälje kan du ju fråga i kassan om det var länge sen de såg knäppgöken (uppenbart från Stockholmshållet) som gång på gång kommer in och säger "jag har tankat lite akrylat" för att sekunden efter rätta till alkylat... /U
antsiranean: Det blev en Bosch GSR 14,4 V-Li efter en stunds letande. 2500:-. Pengarna suger, men utan skruvdragare kan man inte leva.
Zakalwe: P.S. Ni som är ute efter 18V AEG Li-Ion batterier: dessa tillverkas i kina under brand "RIDGID", sök på ebay. Det finns under halva AEG-priset. http://www.ridgid.com/Tools/AC840083-Li-Ion-Battery/EN/index.htm
ion: [citat] Ja det är ett alternativ om det inte är en detalj som har stora temperaturväxlingar eller höga temperaturer. Slaglödning, som jag kallar det, biter på det mesta och kräver inga högre temp. Sägs fungera till rostfritt också men där föredrar jag silverlod.
Robert-san01: Lyfter en gammal tråd då det kom erbjudande från Axminster om bevelbox i veckan. Funderar på att beställa en sådan och vinkelmätare. Någon som har annat tips på bra sådana annat än Axminster eller någon i Sth området som vill vara med och beställa och dela på frakten?
LoJo: [citat] Gjorde det. Köpte ett par i olika storlek när jag spikade panelen i trappen och det var en riktigt bra investering! När man väl får in snittsen så låter man spiken sticka ut lagom för att inte få märken i panelen och sen några snabba slag så är spiken borttrollad :)
Maxikatten: Jodå. Men en del svar i tråden antyder att hantverkaren är en klant som slagit genom spiken. Att så kanske inte alltid är fallet ville jag belysa. Men visst var det OT. Jag ber om ursäkt.
MathiasS: [citat] Det är nog ok om man inte förskottsbetalar något........
Goteborg: Jobbar med plåt dagligen och det är väldigt få gånger jag använder nibbler faktiskt. Som sagts tidigare är rätt saxar den enklaste vägen att gå. Med en Höger och vänster sax kommer du långt och får fina klipp om du är noga.
Sir Anton: Hej! Är lite intresserad utav ett likadant fräsbord som du har, hur fungerar det? Var går gränsen för vad den inte klararav?
JerreEssberg: Lite feedback.ang den lilla Meec sänksågen, 145mm Scheppach skenor passade och de fanns på Bauhaus i både 800 och 1400 mm, medan Jula bara har 800mm. Det är inte samma skena till den stora och lilla sågen, 150mm resp 200 mm bredd. Sågen passar bra på skenan och vickar ingenting i sidled, så som en del fått den stora Scheppach/Meec att göra. För mig som inte känt på nån "riktig"
FredrikR: [citat] Klyvkniven kan nog ses som en fördel. Tänker man sig för, tror jag man klarar sig utan sådan, men man ska inte underskatta skaderisken med cirkelsågar och andra roterande/vassa elverktyg. Om du väljer att handla en Bosch, så tänk på att de modeller som slutar på GCE (tex GKS65GCE) passar på de sågskenor som Bosch har i sortiment. Smidigt hjälpmedel. :)
corre: Det är redan avhandlat i tråden Nya körkortsregler för släp 2013 http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/206720-nya-korkortsregler-slap-2013-a.html
Niq: Jag tror att den heter jspe90x men är inte helt säker. Den finns väl inte längre men verkar ha fått en uppföljare som heter js120x ser väldigt lik ut fast man ändrat lite på kroppen. Min har fungerat väldigt bra. sågade många kakelbitar med den när jag kaklade våra badrum och den fungerar lika bra fast den blev täkt med kakeldamm. För att vara ärlig så fick man nog bättre
Robert-san01: Ah, sorry. Trodde det var en LS12... 70t borde funka bra också.