Hej
Var i helgen och köpte en snöslunga från -99 och en sop från -09,har en stiga park 2000E som jag trodde dessa skulle passa på,sopen har jag fått fart på lite hjälpligt
Men på snöslungen sitter ju remskivorna lodrätt,är det lodräta drivskivor på nyare maskiner eller ska jag som har vågräta kunna köra med denna snöslunga?
Mvh
Var i helgen och köpte en snöslunga från -99 och en sop från -09,har en stiga park 2000E som jag trodde dessa skulle passa på,sopen har jag fått fart på lite hjälpligt
Mvh
Här fanns en bild på den modell du söker antar jag:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/96925-snoslunga-till-stiga-park.html
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/96925-snoslunga-till-stiga-park.html
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Jag har en likadan slunga som den på bilden ovan, om jag fattat det rätt är de med "vertikalt" hjul (sån som vi båda har) lite äldre och gjorda för 2wd park, de för 4wd ser ut som i tråden MathiasS länkar till. (Detta kan jag dock ha fått om bakfoten så ta det med en nypa salt).
Dock förstår jag det som att båda typer av maskiner har horisontella drivhjul, tanken är att det där extra stödhjulet ska se till att räta upp remmen till vertikal position.
Vi har en 4wd (minsta varianten, kan den heta Park Compact 16 4wd) så om jag har rätt enl. ovan borde jag ha den med horisontellt hjul. Vi kör dock med framgång med en likadan som din. Vi fick trixa lite med remlängden och det verkar bli lite extra slitage så någon rem har gått (vi har ju en 4wd så kanske hade det inte skett med en 2wd).
Så jag föreslår att du skruvar fast och testar, känns som att ett par remmar är det mesta du har att förlora.
/U
PS: det är ju inte den bästa slungan iom att det bara är en enstegs, men för lite mindre mängder är det ju väldigt effektivt med den röjbredden...
Dock förstår jag det som att båda typer av maskiner har horisontella drivhjul, tanken är att det där extra stödhjulet ska se till att räta upp remmen till vertikal position.
Vi har en 4wd (minsta varianten, kan den heta Park Compact 16 4wd) så om jag har rätt enl. ovan borde jag ha den med horisontellt hjul. Vi kör dock med framgång med en likadan som din. Vi fick trixa lite med remlängden och det verkar bli lite extra slitage så någon rem har gått (vi har ju en 4wd så kanske hade det inte skett med en 2wd).
Så jag föreslår att du skruvar fast och testar, känns som att ett par remmar är det mesta du har att förlora.
/U
PS: det är ju inte den bästa slungan iom att det bara är en enstegs, men för lite mindre mängder är det ju väldigt effektivt med den röjbredden...
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Här är en manual till en slunga med vertikalt hjul, på bilderna tycker jag det är ganska tydligt att maskinerna har horisontellt (att det sker en vridning):
http://manuals.stiga.com/1319-1745-02_SE.pdf
/U
http://manuals.stiga.com/1319-1745-02_SE.pdf
/U
Hej å tack för svaret!
Ja det är precis som du säger,jag tyckte bara att de va konstigt att remmen skulle vridas till horisontell position,tycker kanske att remskivorna skulle sitta som på den slungan som MathiasS länkade till. Men ska prova så får jag se annars får jag väl hitta en maskin som den passar till
Ja det är precis som du säger,jag tyckte bara att de va konstigt att remmen skulle vridas till horisontell position,tycker kanske att remskivorna skulle sitta som på den slungan som MathiasS länkade till. Men ska prova så får jag se annars får jag väl hitta en maskin som den passar till
Det är bara att köra har haft en likadan slunga och den var ju kanon.
Bara vid tö slutade den att funka.
Lite småsten och skräp var inga bekymmer.
Annars var den ju mycket robustare än tvåstegs slungan som jag har nu till parken.
Den är så vek i fläkthjulet så små stenar i den och det blir knöl med fläkt hjulet direkt.
Som ovan nämnde så var det dock lite mer slitage på remmen det gäller att ställa in hjälphjulet rätt.
Bara vid tö slutade den att funka.
Lite småsten och skräp var inga bekymmer.
Annars var den ju mycket robustare än tvåstegs slungan som jag har nu till parken.
Den är så vek i fläkthjulet så små stenar i den och det blir knöl med fläkt hjulet direkt.
Som ovan nämnde så var det dock lite mer slitage på remmen det gäller att ställa in hjälphjulet rätt.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
