14 503 läst ·
7 svar
15k läst
7 svar
Laga en frostspricka på ett gjutjärnsmotorblock.
Det går att svetsa om man är van och har rätt utrustning och om det är bra material i blocket. Annars kan du borra hål i varje ände på sprickan och prova att täta med kemisk metall, helst av den typen man knådar.
Borra i varje ände...slipa rent....sen Mig svetsa med ganska mycket ström....förvärma/eftervärma kvittar i dom flesta fall.....
Jaha nu känner man sig så där gammal igen.
Ingen som hört talas om gassvetning av gjutjärn? Jag har provat nymodigheter som elektråd med varierat resultat värmen blir för koncentrerad till svetsen och spänningar uppstår i godset runt om. Det bästa är enligt min mening gassvets. Man slipar upp en v-fog, strör lite flushmedel och svetsar med gjutjärnstråd. Det är ungefär som att svetsa aluminium med TIG, det faller lätt igenom om man värmer för mycket så ska man svetsa ensidigt rekomenderas ett stöd på undersidan, ex en tegelsten. Det går åt en hel del gas så det gäller att vara välförsedd. Om det finns gjutjärnstrådar och flushmedel i handeln vet jag inte, har inte haft anledning att kolla då jag har på hyllan fortfarande. Det är synd att gamla bra metoder försvinner. Hittar du någon gammal smedja bör de ha möjligheten, annars är det ingen riktig smedja.
Ja det är ett alternativ om det inte är en detalj som har stora temperaturväxlingar eller höga temperaturer.GK100 skrev:
Slaglödning, som jag kallar det, biter på det mesta och kräver inga högre temp. Sägs fungera till rostfritt också men där föredrar jag silverlod.
Klicka här för att svara