6 483 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Vilken Bosch cirkelsåg?
Fyller snart jämnt och hade tänkt önska mig en cirkelsåg. Jag har kolla på blå Bosch då jag har lite andra blå Bosch-maskiner som jag är nöjd med. Men frågan är vilken cirkelsåg som är lämplig.
Användningsområdet är vanligt hobbysnickeri och inget märkvärdigt
GKS 55
GKS 190
GKS 160
Maxpris ca 2000:-
Och hur är det med klyvkniv? Blir inte klok om det är det på någon GKS? Hur viktigt är det?
Användningsområdet är vanligt hobbysnickeri och inget märkvärdigt
GKS 55
GKS 190
GKS 160
Maxpris ca 2000:-
Och hur är det med klyvkniv? Blir inte klok om det är det på någon GKS? Hur viktigt är det?
Har ingen egentlig erfarenhet av någon av sågarna du nämner. Klart är dock att Bosch verkar valt att helt avstå från att montera klyvkniv på sina sågar. Själv sågar jag det mesta med en sänksåg utan klyvkniv och har hittills inte haft några problem med det. Ofta är det dock skivmaterial som sågas med den och då är för det mesta spänningarna i materialet lite mindre än i massiva material. Jag tror även att risken för kast minskas lite av att den löper på en styrskena. Risken att man får ett kast genom att man råkar vrida sågen i snittet minskas iaf.
Jag har hört att anledningen till att vissa tillverkare avstår från klyvkniv är att man bedömmer att sågarna gar så kraftiga motorer att de klarar att snurra vidare och äta sig igenom materialet även om klingan skulle klämmas. Även om detta skulle vara korrekt så innebär det att man sliter på materialet på ett ej önskvärt sätt om klingan skulle klämmas. Dessutom tycker jag det känns som en onödig chansning.
Jag skulle helt enkelt rekommendera att du skaffade en såg med klyvkniv. Det är mycket möjligt att du aldrig behöver den, men skulle det visa sig att du någon gång gör det, kan det bli ett mycket dyrt pris att betala om du valt en såg utan.
Jag kan tillägga att jag har planer på att byta ut min såg utan klyvkniv, bla därför. Jag hade egentligen bestämt mig för att inte köpa en såg utan klyvkniv, men sen fick jag ett så bra pris på den jag har nu att jag inte riktigt kunde motivera den extra kostnaden för klyvkniven.
Det är fantastiska krafter inblandade i ifall man får ett kast. Finns ett gäng filmer på nätet som visar ganska bra vad det handlar om.
Hitachis C6BU2 (tror jag den heter) brukar vara den cirkelsåg som prisas mest här på forumet. Den kanske skulle passa. Den har klyvlniv också.
Jag har hört att anledningen till att vissa tillverkare avstår från klyvkniv är att man bedömmer att sågarna gar så kraftiga motorer att de klarar att snurra vidare och äta sig igenom materialet även om klingan skulle klämmas. Även om detta skulle vara korrekt så innebär det att man sliter på materialet på ett ej önskvärt sätt om klingan skulle klämmas. Dessutom tycker jag det känns som en onödig chansning.
Jag skulle helt enkelt rekommendera att du skaffade en såg med klyvkniv. Det är mycket möjligt att du aldrig behöver den, men skulle det visa sig att du någon gång gör det, kan det bli ett mycket dyrt pris att betala om du valt en såg utan.
Jag kan tillägga att jag har planer på att byta ut min såg utan klyvkniv, bla därför. Jag hade egentligen bestämt mig för att inte köpa en såg utan klyvkniv, men sen fick jag ett så bra pris på den jag har nu att jag inte riktigt kunde motivera den extra kostnaden för klyvkniven.
Det är fantastiska krafter inblandade i ifall man får ett kast. Finns ett gäng filmer på nätet som visar ganska bra vad det handlar om.
Hitachis C6BU2 (tror jag den heter) brukar vara den cirkelsåg som prisas mest här på forumet. Den kanske skulle passa. Den har klyvlniv också.
Fyller också år snart och har tänkt att ge mig själv en cirkelsåg. Har också ett flertal boschverktyg sen tidigare men tänkte nog testa något annat nu. Hade maxpriset varit ca 2000 hade jag nog köpt en Hitachi C6BU2 (baserat på tidigare trådar i ämnet). Ska försöka komma undan lite billigare och tänkte därför köpa en Makita 5604R (1050 kr för billigaste på prisjakt) som verkar vara mycket prisvärd. Räknar nog med att lägga några hundralappar på en extra klinga med lite fler tänder när man vill få finare snitt.
http://www.ffx.co.uk/tools/product/...rcular Saw and Case 66mm Cut 190mm Blade 240v
Den där kändes hemskt prisvärd även om det vore roligare med en blå låda i hyllan.
Jag sökte någonting med 190mm klinga för att kunna köra 45mm i 45 grader.
Den där kändes hemskt prisvärd även om det vore roligare med en blå låda i hyllan.
Jag sökte någonting med 190mm klinga för att kunna köra 45mm i 45 grader.
Klyvkniven kan nog ses som en fördel.Glenno83 skrev:
Tänker man sig för, tror jag man klarar sig utan sådan, men man ska inte underskatta skaderisken med cirkelsågar och andra roterande/vassa elverktyg.
Om du väljer att handla en Bosch, så tänk på att de modeller som slutar på GCE (tex GKS65GCE) passar på de sågskenor som Bosch har i sortiment.
Smidigt hjälpmedel.
Klicka här för att svara