Hej!

Jag har hamnar i ett litet dilemma gällande vilken kapsåg jag skall köpa. Det som det gäller är följande:

Metabo KGS216 inkl sågbord KSU400 för 2675 kr.

Bosch PCM8S för 2300 kr.

Budgeten medger inte ett köp av sågbord till Boschen i nuläget.

Vad skulle ni valt?

Mikael_L
Röstar jag på.

Mikael_L skrev:
Röstar jag på.
Bara nyfiken, baserar du det på att det är ett sågbord med eller att det är en bättre såg?
(Sitter nämligen i liknande sits att investera i en bra kap- och gersåg)

Mikael_L
Jag tycker det är ett bra erbjudande helt enkelt (Det är boolist-erbjudandet vad jag förstår).

Jag funderar själv på att låta min gamla slitna Makita + Niko sågbord gå i pension för att köpa detta kit.
Men det är ju en budgetförhandlingsfråga här hemma också ... ;)
(Den gamla funkar ju och gör sitt jobb, så jag har ju inga jättebra argument. Att bara skrika som barnen "Jag vill haaaaa!" räcker inte. :))

Nåväl. Jag har egentligen ingen egen erfarenhet av någon av de där två sågarna, men medlemmar här har vittnat om vissa smärre problem med vinkelinställningen på den gröna Boschen samt andra har visat sig vara rätt nöjd med Metabo-sågen.

Om båda sågarna - utan bord - hade legat på samma pris så vettetusan vad jag skulle rådit (eller köpt själv), men när ett synbarligen rätt kompetent bord ingår så tycker jag det väger över.

En nackdel med Metabon är att den bara klarar 47°-47° i vinkelinställning.
Jag tror Boschen klarar mer.
Det är kanske inte så ofta man behöver mer, men jag har för mig att jag själv kört på 60° någon gång i alla fall.

Redigerat:
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Boschen klarar 47 resp 53 grader.

Mikael_L
Ja det var ju inte så stor skillnad. Det skulle inte få avgöra för mig iaf.

Alltså, jag sågar ju rätt ofta 45°
Men sen då ... inte vet jag att jag sågat annat än möjligen 60° då.
Men visst beror det på vad man grejar med. Jag har 30° taklutning, så det blev ju lite snitt i både 30° och 60° vill jag minnas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.