9 872 läst ·
33 svar
10k läst
33 svar
Bli av med vassa spikspetsar
Sida 1 av 3
Har ett litet trädgårdsmaskinsförråd som är ganska lågt i taket.
Nu är det så att takpappen är spikad med 2mm för långa pappspikar så att dom är synliga och läskigt vassa nära skallen.
Vad är bästa sättet för att undvika en spik i skallen?
Själv varit inne på:
1. Frontavbitare: Skannat igenom bla knipex sortiment men samtliga verkar lämna kanske 1mm.
2. GOPen med BIM blad.... med kanske 80 spikspetsar så går det säkert åt 10 blad :O
3. Vinkelslipen: kanske... förslag på skiva?:wow:
4. Täcka innertaket med en simpel hardboard skiva.
Behöver lite coaching här......
Nu är det så att takpappen är spikad med 2mm för långa pappspikar så att dom är synliga och läskigt vassa nära skallen.
Vad är bästa sättet för att undvika en spik i skallen?
Själv varit inne på:
1. Frontavbitare: Skannat igenom bla knipex sortiment men samtliga verkar lämna kanske 1mm.
2. GOPen med BIM blad.... med kanske 80 spikspetsar så går det säkert åt 10 blad :O
3. Vinkelslipen: kanske... förslag på skiva?:wow:
4. Täcka innertaket med en simpel hardboard skiva.
Behöver lite coaching här......
Produkter som diskuteras: "pappspikar"
Pappspik
Pappspikar är specialiserade spikar som används i samband med installation av takpapp, ofta vid takläggning. De har ofta en stor, platt huvud som fungerar för att hålla pappen på plats utan att skada eller riva den.
Läs mer
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Skulle nog satsa på att sätta in 3mm masonit, det låter enklast.
Kapa så många spikar låter jobbigt, om du inte har en tigersåg med metallblad iofs, då går det ju undan och bladet kommer inte att slitas ut av det heller.
Kapa så många spikar låter jobbigt, om du inte har en tigersåg med metallblad iofs, då går det ju undan och bladet kommer inte att slitas ut av det heller.
http://www.biltema.se/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Flapdisc/
och en vinkelslip måste vara enklast och effektivast.
Har använt det själv på "4tumspikspetsar" med bra resultat.
Om det nu går för brandrisken, då det gnistrar lite.
och en vinkelslip måste vara enklast och effektivast.
Har använt det själv på "4tumspikspetsar" med bra resultat.
Om det nu går för brandrisken, då det gnistrar lite.
Jag hade nog valt vinkelslipen med en kapskiva. http://www.biltema.se/Verktyg/Slip-och-Kap/Kapklinga/Kapskiva/ Är tveksam om det är så lyckat att sätta upp en masonitskiva i taket. Den måste i så fall skruvas upp och jag befarar att man då kanske trycker upp spikskallen på ovansidan eftersom masoniten kan vara ganska hård. Kan man vara säker på att spiken kryper in i skivan?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Vinkelslip, det ÄR provat. Men tänk på brandrisken, gör det tidigt och finns kvar i flera timmar
Protte
Protte
Som du skriver så är ändavbitare kört.
GOPen kommer att funka, och det är ingen risk at det går 10 blad, snarare 1 eller 2. Dock är det stor risk för märken runt om och det kommer dessutom att ta tid.
Vinkelslip kommer att gå väldigt fort. Speciellt om du kör en vanlig slipskiva för metall. Dock kommer du att få märken bredvid spikspetsen, trä blir lätt lite bränt. Och framförallt så kommer det att spruta gnistor, vilket kan vara störigt i fel lokal. Med lamellslipskiva så kommer det att bli mindre märken, mindre bränt trä men det kommer också att gå mycket långsammare och ta minst en slipskiva - de är tuffa, men just mot spetsiga saker så slits de fort. På en vanlig slipskiva så kommer du knappt att kunna se att den är använd efter 80 spikspetsar. Kapskiva hade jag absolut inte satt på vinkelslipen när saker ska slipas ner jämns med en yta, det kommer att bli sidobelastningar, och det är en kapskiva inte gjord för. Slipskiva kommer dessutom inte att gå långsammare på detta jobb.
Jag tror inte att tigersågen kommer att funka mer än halvbra. Dessutom kommer den att lämna märken. Det största problemet är dock att det kommer att bli mödosamt att bli helt "flush". Och med tanke på att spetsen är lite konformig så kommer tigersågsbladet att vilja "hoppa av" ett antal gånger per spets skulle jag tro. Hade det vara 5mm som gått igenom hade tigersågen funkat bättre.
Bandslip kommer att funka fint, och ge lite märke jämfört med de andra metoderna. Dock tung att jobba med ovanför huvudet, och du kommer att få gnistor med denna också, dock mycket mindre än med vinkelslipen. Precis som med lamellskivorna till vinkelslipen så gillar dock bandslipen inte spetsiga saker, och ditt slipband kommer att ta mycket stryk, och gå sönder (bandet alltså, inte maskinen) om du har otur.
Att bara sätta masonite tror jag inte alls på. Spetsen på pappspik är inte så vass att den tränger in i masonite särskilt lätt. Ska du få allt plant så får du slå rejält, och då tror jag snarare att spiken pressas ut, istället för att pressas in i masoniteskivan. Masonite är hårdare än man tror. Däremot kan någon skiva vara snyggt efter att du på ett mer eller mindre brutalt sätt har slipat av spikspetsarna.
Att lägga tunna ribbor som ett regelverk och sen masonite på det kan nautrligtvis också funka fint. Masonite gillar dock inte fukt, så det beror ju lite på hur du har det i förrådet.
GOPen kommer att funka, och det är ingen risk at det går 10 blad, snarare 1 eller 2. Dock är det stor risk för märken runt om och det kommer dessutom att ta tid.
Vinkelslip kommer att gå väldigt fort. Speciellt om du kör en vanlig slipskiva för metall. Dock kommer du att få märken bredvid spikspetsen, trä blir lätt lite bränt. Och framförallt så kommer det att spruta gnistor, vilket kan vara störigt i fel lokal. Med lamellslipskiva så kommer det att bli mindre märken, mindre bränt trä men det kommer också att gå mycket långsammare och ta minst en slipskiva - de är tuffa, men just mot spetsiga saker så slits de fort. På en vanlig slipskiva så kommer du knappt att kunna se att den är använd efter 80 spikspetsar. Kapskiva hade jag absolut inte satt på vinkelslipen när saker ska slipas ner jämns med en yta, det kommer att bli sidobelastningar, och det är en kapskiva inte gjord för. Slipskiva kommer dessutom inte att gå långsammare på detta jobb.
Jag tror inte att tigersågen kommer att funka mer än halvbra. Dessutom kommer den att lämna märken. Det största problemet är dock att det kommer att bli mödosamt att bli helt "flush". Och med tanke på att spetsen är lite konformig så kommer tigersågsbladet att vilja "hoppa av" ett antal gånger per spets skulle jag tro. Hade det vara 5mm som gått igenom hade tigersågen funkat bättre.
Bandslip kommer att funka fint, och ge lite märke jämfört med de andra metoderna. Dock tung att jobba med ovanför huvudet, och du kommer att få gnistor med denna också, dock mycket mindre än med vinkelslipen. Precis som med lamellskivorna till vinkelslipen så gillar dock bandslipen inte spetsiga saker, och ditt slipband kommer att ta mycket stryk, och gå sönder (bandet alltså, inte maskinen) om du har otur.
Att bara sätta masonite tror jag inte alls på. Spetsen på pappspik är inte så vass att den tränger in i masonite särskilt lätt. Ska du få allt plant så får du slå rejält, och då tror jag snarare att spiken pressas ut, istället för att pressas in i masoniteskivan. Masonite är hårdare än man tror. Däremot kan någon skiva vara snyggt efter att du på ett mer eller mindre brutalt sätt har slipat av spikspetsarna.
Att lägga tunna ribbor som ett regelverk och sen masonite på det kan nautrligtvis också funka fint. Masonite gillar dock inte fukt, så det beror ju lite på hur du har det i förrådet.
Produkter som diskuteras: "ändavbitare"
Ändavbitare
Ändavbitare, även kända som nappavbitare, är ett verktyg som är utformat för att klippa ledningar och trådar. Verktyget är oftast utformat med korta, skarpa käftar som kan komma åt trådar och ledningar på trånga platser.
Läs mer
