Samma för mig, hela tiden laddade. Dock kallförvarade i 4 mån utan användning.

Skall ta och slakta det som är heldött och se vad jag hittar däri...

Tja alla.
Sitter med min 18V AEG o har samma problem som flera här, batterierna är slut efter bara dryga året o det suger stort kan man säga då min gamla AEG har funkat U.A. i över 6 år med original batterier.
Maskinen i sig har jag inget o klaga på stark som bara den.

Nu sitter man här o tänkte köpa 3Ah batterier ist. o hittar en modell som heter L1830RP istf den vanliga L1830R.
P = Pro modellen tydligen o skall vara "bättre".
Ingen aning själv men jag tänkte gå på reklamen o köpa ett par så får man se, men inte i sverige då ingen ÅF verkar veta vad jag snackar om utan det får bli via ebay. Halva priset också.

Mvh
Peter

INGEN tillverkare tillverkar egna batterier. Det sitter troligtvis 18650-celler i "högströmutförande" i batteriet, typ kinesiska LR1865BE. Dessa har halva kapaciteten av vad vanlig 18650 cell har men i gengäld tål snabbladdning/urladdning. Men som med alla Li-batterier: laddas den ur under "tröskeln" kan man slänga batteriet. Så det gäller att ladda batteriet och förvara urkopplat (alltså inte på verktyget eller på urkopplad laddare). Vet inte vad självurladdningsström på dessa är men jag tvivlar att något Li "högströmscell" klarar av att förvaras i tre år utan underhållsladdning. Så tyvärr är det inte AEG's misstag, förutom att de inte varnar att batterierna måste förvaras laddade och periodiskt "toppas upp". (liknande hände Tesla-elbilen...en kund har förvarat den länge i ett garage, utan inkoppling. Hela batteripacket gick under minvärdet och fick bytas :( P.S. Om du skruvar upp batteriet kommer du att se elektronikblock och fyra celler under den. Skriv av numret på cellerna ;)

Redigerat:
Zakalwe skrev:
INGEN tillverkare tillverkar egna batterier...
Köper tex Panasonic in sina verktygsbatterier från tredje part? De har ju egen batteritillverkning...

• Gilla
Bubblaren
  • Laddar…
Zalalwe du har nog fel ang att ingen tillverkare gör sina egna celler.
Panasonic (som mig veterligen gör celler till Tesla dessutom) gör sina egna celler.
En säljare på Hitachi hävdade att dom kunde lämna 3års garanti även på batterierna då allt tillverkades "inhouse" sen dom köpt en celltillverkare. Tidigare har det bl.a suttit Panasonic celler i deras batterier.
Men att hävda att ingen tillverkar sina egna celler är helt enkelt fel!
Sen om AEG gör det har jag ingen aning om.

Just ja, sorry. Panasonic gör definitivt celler (men jag visste inte att de gjorde verktyg). Det gör säkert Hitachi också när jag tänker bättre. Jag tänkte snarare på traditionella verktygstillverkare som AEG, Bosch, Makita osv. Men ja, jag glömde totalt att dessa stora Japanska företag tillverkar allt från nål till lok, inkl. batterier...my bad ;)

Redigerat:
Vad jag försöker säga är att den som är lite elkunnig skulle kunna byta bara cellerna...oftast tillverkas dessa i Kina och kostar en bråkdel av vad batteripacket kostar ;) LR1865BE görs av Kinesiska Lishen. Dessa är lite special då de pallar urladdning med upp till 25A: http://www.master-instruments.com.au/cgi/ajax/get_file/60601/1 Jag är ganska säker att det sitter sådana i AEG-batterier.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.