8 015 läst ·
27 svar
8k läst
27 svar
Förslag på bromsat gallersläp?
Sida 1 av 2
Har tuggat igenom en massa släpvagnstrådar men de verkar mest handla om obromsade släp eller olika funktioner. Jag skulle vilja ha lite tips på vilka tillverkare och modeller som ni är nöjda med och som uppfyller följande krav:
- Ny
- Bromsat
- Lasta 1000 kg
- Max totalvikt 1600 kg
- Flak som är minst 130x250
- Gå att köra med gallergrindar
Anledningen till att jag börjar se mig om efter egen vagn är att jag tröttnat på att boka släp. Även om det går att få obromsat gallersläp för 160 spänn dygnet så är dessa i så dåligt skick att man knappt vågar köra med dem till tippen.
När jag hämtar pellets hos den lokala bygghandlaren går det att låna ett 1000 kg släp om man kommer i ottan på lördagmorgonen då de bara har ett släp som får lasta en pall pellets (860 kg).
Den huvudsakliga användningen är att köra saker till tippen, hämta byggmaterial och lass med jord, grus, pellets och annat som väger en del.
Tips på bra släp som klarar ovanstående tas tacksamt emot.
- Ny
- Bromsat
- Lasta 1000 kg
- Max totalvikt 1600 kg
- Flak som är minst 130x250
- Gå att köra med gallergrindar
Anledningen till att jag börjar se mig om efter egen vagn är att jag tröttnat på att boka släp. Även om det går att få obromsat gallersläp för 160 spänn dygnet så är dessa i så dåligt skick att man knappt vågar köra med dem till tippen.
När jag hämtar pellets hos den lokala bygghandlaren går det att låna ett 1000 kg släp om man kommer i ottan på lördagmorgonen då de bara har ett släp som får lasta en pall pellets (860 kg).
Den huvudsakliga användningen är att köra saker till tippen, hämta byggmaterial och lass med jord, grus, pellets och annat som väger en del.
Tips på bra släp som klarar ovanstående tas tacksamt emot.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Jag är också lite småsugen på ett släp med ung. samma spec som du skriver.
Själv är jag bra sugen på ett Ifor Williams, jag tror att GD-serien har en variant med totalvikt på 1500, och jag tror det väger under 500 så det borde fylla dina krav. Jag tycker deras släp känns rejäla, men ekonomin har inte tillåtit ett inköp ännu (speciellt då jag har en gammal 750 vagn som egentligen är tillräcklig för mitt behov...)
/U
Själv är jag bra sugen på ett Ifor Williams, jag tror att GD-serien har en variant med totalvikt på 1500, och jag tror det väger under 500 så det borde fylla dina krav. Jag tycker deras släp känns rejäla, men ekonomin har inte tillåtit ett inköp ännu (speciellt då jag har en gammal 750 vagn som egentligen är tillräcklig för mitt behov...)
/U
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Åk till Tyskland och hämta ett!
http://ppanhaengercenter.com/Tieflader/bis-1400kg-offen/Anssems-BSX-1400-251::1514.html
Anssems gör stadiga vagnar med Alko chassie. Många här som tagit in sådana och är mycket nöjda vad jag förstår. Har själv ett stort som jag tagit hem och är mycket nöjd med.
Kan tänka mig att det blir ungefär samma pengar som att köpa ett 750 på byggvaruhusen + någon dag semester.
http://ppanhaengercenter.com/Tieflader/bis-1400kg-offen/Anssems-BSX-1400-251::1514.html
Anssems gör stadiga vagnar med Alko chassie. Många här som tagit in sådana och är mycket nöjda vad jag förstår. Har själv ett stort som jag tagit hem och är mycket nöjd med.
Kan tänka mig att det blir ungefär samma pengar som att köpa ett 750 på byggvaruhusen + någon dag semester.
Har du behållit tysk reg-skylt? Annars tillkommer väl en avgift för det (en tusing?)Robert-san01 skrev:Åk till Tyskland och hämta ett!
[länk]
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Jag har typat och reggat in mitt i Sverige. Inte så farligt dyrt eller jobbigt. Kommer inte ihåg exakt vad det kostade men det finns en tråd här i forumet som avhandlar det.
Ett större 750 brukar väl ligga på ca 12000kr och detta kostar 11500 inkl moms. Har inte kollat priser men ett nytt 1400kg lär väl kosta ca 20-25 här hemma? Mitt 3000kg kostar runt 50-70+moms och jag gav 23+moms med ramper mm.
Gör ni ett gruppköp och hämtar tillsammans behöver ni bara regga in en vagn i Tyskland, den som kommer att nudda hjulen mot Tysk asfalt.
Ett större 750 brukar väl ligga på ca 12000kr och detta kostar 11500 inkl moms. Har inte kollat priser men ett nytt 1400kg lär väl kosta ca 20-25 här hemma? Mitt 3000kg kostar runt 50-70+moms och jag gav 23+moms med ramper mm.
Gör ni ett gruppköp och hämtar tillsammans behöver ni bara regga in en vagn i Tyskland, den som kommer att nudda hjulen mot Tysk asfalt.
Har själv ett Anssems PSX1300 som jag är mycket nöjd med. 1300kg och lastar 980 kg. 251*153 invändigt.
http://www.anssems.nl/en/psx_spec.html
http://www.anssems.nl/en/psx_spec.html
Jag har ett Sävsjösläp på 1300kg, mått 300x150. Får lasta några få kg över tonnet
Ramen till släpet känns väldigt rejäl och bra, men lämmarna är kanske lite tunna. Har böjt framlemmen lite när jag spännt upp en mc mot den. Och när jag senast körde virke (200m 2"4) upplagd på baklemmen fick den lite stryk också 
Även om jag gärna beställer prylar från utlandet så har jag inte riktigt tid att ta mig ner till Tyskland för att köpa ett släp.
Sävsjösläpet SSEL 1300 verkar robust, om än klart dyrare än tysklandsalternativet. Tror jag har en återförsäljare i närheten nu när jag tänker efter.
Inhemska alternativ till Sävsjösläpet?
Sävsjösläpet SSEL 1300 verkar robust, om än klart dyrare än tysklandsalternativet. Tror jag har en återförsäljare i närheten nu när jag tänker efter.
Inhemska alternativ till Sävsjösläpet?
TRAILERGRUPPEN L 1000 -99 har jag med galler/lövhäckar 1000kg- 760kg lastvikt.
Bästa fordon som jag ägt tveklöst!
Gammalt uthyrningssläp som jag bytte plyfa på o la alu-durk på- supernöjd! Upplever det som kvalitetssläp. Kapslade hjullager (dvs inget som man behöver fetta in själv utan som e "färdigt" i en klump) Enda jag skulle vilja ha/byta till e
C-däck. Andvänds ofta o sviker inte! Finns i större modell oxå (flakstorlek o last, kapell kan man köpa till)
Köpte för 7´ o ny plyfa o durk = runt 10´ =jättenöjd
Skulle inte köpa nytt lågprissläp, kolla så de e rejält!
mvh
Bästa fordon som jag ägt tveklöst!
Gammalt uthyrningssläp som jag bytte plyfa på o la alu-durk på- supernöjd! Upplever det som kvalitetssläp. Kapslade hjullager (dvs inget som man behöver fetta in själv utan som e "färdigt" i en klump) Enda jag skulle vilja ha/byta till e
C-däck. Andvänds ofta o sviker inte! Finns i större modell oxå (flakstorlek o last, kapell kan man köpa till)
Köpte för 7´ o ny plyfa o durk = runt 10´ =jättenöjd
Skulle inte köpa nytt lågprissläp, kolla så de e rejält!
mvh
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Anssems verkar ha fina släp. Men hur funkar det med behörighet om man med B-körkort får köra 1200kg tungt släp. Kan man köp t.ex. ett BSX 2000 (alltså 2000kg tillåten totalvikt) och köra lagligt med det lastat upp till 1200kg totalvikt?
Eller måste man ha utökad B-behörighet innan man ens kan köra en soffa på det? Känns som man vill ha ett släp som klarar t.ex. lite grus eller en pall betongplintar ifall det krisar.
Den tyska sidan har ganska kraftiga släp (upp till några ton)
Eller måste man ha utökad B-behörighet innan man ens kan köra en soffa på det? Känns som man vill ha ett släp som klarar t.ex. lite grus eller en pall betongplintar ifall det krisar.
Den tyska sidan har ganska kraftiga släp (upp till några ton)
Redigerat:
Bålstasläpet Mod2 http://shop.balstaslapet.se/flakslap/mod-2.html uppfyller specifikationerna sånär som på 2 cm. Bålstasläpet är kända för att göra bra släp. Själv har jag en båttrailer därifrån som jag är mycket nöjd med. Helsvetsat varmgalvat stålchassi, tippfunktion, möjlighet till gallergrindar och kåpor.
Sammanlag totalvikt under 3500kg är det som gäller för bkort nu, därefter ser du bara till att faktiskt vikt inte överstiger bilens dragvikt. Busenkelt.Robert-san01 skrev:
joflopp, ursäkta snedsteget, en moderator kanske kan splitta tråden.
i övrigt håller jag med tidigare talare, anssems gör trevliga släp med alco axlar etc. Har ett px3000.325.
Redigerat:
Gällande Anssems, är enda alternativet att privatimportera eller finns det någon som tar hem dessa här i Sverige? Hittar ingen svensk ÅF vid snabb googling.
Tyvärr finns inte tiden att dra ner till Tyskland.
Tyvärr finns inte tiden att dra ner till Tyskland.