Jag har två stycken 14V hitachi batterier liggandes hemma. Men bara 18V maskiner. Kan man använda dem i 18V maskinerna, eller tar maskinerna eller batterierna skada då?

Det går sannolikt inte. Jag tror ingenting tar skada, det blir som att använda ett urladdat batteri.

Jag testade och det funkade utmärkt. Men jag testkörde den bara i några sekunder, eftersom jag inte visste om något tog skada.

Ingen som vet?

Anna1984 skrev:
Ingen som vet?
Eftersom det är en induktiv last ökar strömmen när spänningen sjunker vilket kan ge oönskade effektförluster och värmeutveckling på "oväntade" ställen. Men i detta fallet har jag svårt att tro att det skulle orsaka skada. Du noterar antagligen att maskinen är lite svagare än med 18v eller att batterierna tar slut mycket fortare, eller en kombination av bägge. Var uppmärksam på om maskinen blir varmare än normalt eller börjar lukta lite.

Anna1984 skrev:
Jag har två stycken 14V hitachi batterier liggandes hemma. Men bara 18V maskiner. Kan man använda dem i 18V maskinerna, eller tar maskinerna eller batterierna skada då?
Maskiner med kolborst motorer går att köra men du kommer inte att få någon prestanda som liknar något då effekten motorn kommer att ge är proportionellt mot spänningen då resistansen i motorn inte ändras med batteriet. Borstlösa maskiner är det samma med då motorerna ger ett visst rpm/volt.

Du kommer inte att förstöra något men det är inte speciellt användbart.

Mitt råd är att sälja dem och köpa ett 18v för pengarna du får för dem.

Tack för era svar. Låter som ett bra alternativ att sälja dem och köpa 18V batterier istället.

Någon som vill byta två Hitachi 14,4V 3,0Ah Li-ion batteri mot 18V? :)

thomasx skrev:
Eftersom det är en induktiv last ökar strömmen när spänningen sjunker vilket kan ge oönskade effektförluster och värmeutveckling på "oväntade" ställen.
Den formuleringen är jag inte med på. Det normala sättet att reglera varvtalet på en likströmsmotor är att sänka spänningen. Då minskar både strömmen och effekten. Om batterispänningen minskar med 20% så minskar effekten, maxvarvet och maxströmmen med 20%. Om återstående ork räcker för ens behov är det bara att köra.

Har kört Makita 18 voltare med 14 volts batterier ingen jätte skillnad på prestanda i alla fall.

Det största problemet är väl att alla maskiner med litiumbatteri har cutoff som ser till att cellerna inte går under viss spänning (runt 3v) för då går de sönder. Så om maskinen är en 18v så borde den ju tro att acken är slut och stänga ner rätt omgående? Eller mäts cellerna individuellt? För hårt utdragna litiumceller är ju tom brandfarliga. Jag kanske är helt ute och cyklar men Li-Po har jag mycket erfarenhet av och de ska man passa sig för. Har man ett batteripack som börjat svälla, skrota omgående.

Alla minns vi ju när det blev förbjudet att använda laptops på flyg ett tag när Sanyo hade problem med kvaliteten på sina batteri. Mest drabbade har jag för mig Sony och HP var.

Göran.W
Jag har kört Dewalt 18 volts maskiner med 15,6 volt i 2-3 år utan problem.

tompathepilot skrev:
Det största problemet är väl att alla maskiner med litiumbatteri har cutoff som ser till att cellerna inte går under viss spänning (runt 3v) för då går de sönder. Så om maskinen är en 18v så borde den ju tro att acken är slut och stänga ner rätt omgående? Eller mäts cellerna individuellt? För hårt utdragna litiumceller är ju tom brandfarliga. Jag kanske är helt ute och cyklar men Li-Po har jag mycket erfarenhet av och de ska man passa sig för. Har man ett batteripack som börjat svälla, skrota omgående.

Alla minns vi ju när det blev förbjudet att använda laptops på flyg ett tag när Sanyo hade problem med kvaliteten på sina batteri. Mest drabbade har jag för mig Sony och HP var.
Detta gäller Hitachi batterier men bör vara samma på andra märken.
Djupurrladdnings skyddet sitter i batteriet och inte i maskinen. Varje cell mäts individuellt. Samma sak med effektspärren (slår av om du plockar för mycket effekt ur batteriet).
Det är bara att köra men du kommer att ha sämre effekt i maskinen - långsammare & svagare.

tompathepilot skrev:

På Makita är det bara de med en stjärna ingjuten vid batterikontakten som har övervakning och som har chip som talar om för maskinen batteristatus mm. Har två sådana batterier och måste erkänna att jag inte märkt någon skillnad när jag kör med dessa eller de utan stjärnan.

Göran.W
Brukar inte batteri övervakningen sitta på ett kretskort i batteriet och då borde det inte vara något problem.

Nä sitter det på batteriet är det ju lugnt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.