Tycker personligen att det borde vara belagt med någon form av straff att sätta upp lister med skruv, så jä?la fult. Men om du vill använda skruv så går det nog bra med nästan vilken skuv som helst. Beror på vad väggen består av, om du har gips med något bakom så måste den ju vara tillräckligt lång för att gå igenom gipsen
 
BTO skrev:
Tycker personligen att det borde vara belagt med någon form av straff att sätta upp lister med skruv, så jä?la fult. Men om du vill använda skruv så går det nog bra med nästan vilken skuv som helst. Beror på vad väggen består av, om du har gips med något bakom så måste den ju vara tillräckligt lång för att gå igenom gipsen
Jo det kanske inte är det snyggaste.
Men köpte spik med vit skalle eftersom det är vita lister som ska upp.
När man spikar i försvinner all färg vilket resulterar i svarta spikskallar på vita lister...inte snyggt.
Alla andra lister är skruvade och det ser inte så illa ut så länge skruven är vit.
 
Därför använder jag inte färdigmålade lister. Det lilla jobb man tjänar på att inte behöva måla listerna innan tycker jag man förlorar på resultatet. Eftersom mitt hus är gammalt och snett är det nästan omöjligt att såga till listerna perfekt. Lite latexfog i hörnen och sen lite färg över skarvarna och spikarna så blir resultatet väldigt fint.
 
  • Gilla
LoJo och 1 till
  • Laddar…
BTO skrev:
Därför använder jag inte färdigmålade lister. Det lilla jobb man tjänar på att inte behöva måla listerna innan tycker jag man förlorar på resultatet. Eftersom mitt hus är gammalt och snett är det nästan omöjligt att såga till listerna perfekt. Lite latexfog i hörnen och sen lite färg över skarvarna och spikarna så blir resultatet väldigt fint.
Japp tror jag har lärt mig min läxa till nästa gång kanske ;)
 
Manuell gersåg funkar väl ok men jag tycker det är svårt att finlira med den. Med elektriska kap o geren kan man såga listen typ 1mm för lång och sen såga några tiondelar åt gången tills den passar perfekt. På en manuell såg har man ett försök eftersom det inte går så bra att såga ex 0.5mm från befintligt snitt. Vill till att man mäter noggrant...
 
Du kan få låna min GCM 8S gratis mot deposition motsvarande återanskaffningsvärdet. Stativ finns också. Eventuella skador regleras med avdrag på depositionen. Jag finns i Västerås. Skicka PM om det är intressant.
 
Dom vitlackade listskruvarna med PH-skalle brukar bitsen passa väldigt dåligt i tycker jag pga färgen.
Köpte såna till halva huset men resten blev vanliga olackade istället.
 
Golvskruv med fyrkantsbit om det promt ska skruvas? Jag kör T50 med dyckertpicka och det fungerar (oftast) även i putsade väggar.
 
Struntade i manuella geringsågen.
Körde med sticksågen och när det inte passade slipade jag ner med multiverktyget.
Gjorde inte 45 graderskapningar i hörnen utan bara la listerna mot varandra så att säga.
Blev riktigt bra och är nöjd med hur det ser ut.
Valde att spika och inte använda dom vitskallade skruvarna så dom lämnas nog tillbaka.
Tack för ditt erbjudande mattiasp men det löste sig ändå:)
 
Om du spikat för hand så är det inte så dumt med ett don att försänka dem med, det minskar risken för att skallen kryper ut och syns och när du målar över dem så blir de mindre synliga.
 
badtastex skrev:
Om du spikat för hand så är det inte så dumt med ett don att försänka dem med, det minskar risken för att skallen kryper ut och syns och när du målar över dem så blir de mindre synliga.
Gjorde det.
Köpte ett par i olika storlek när jag spikade panelen i trappen och det var en riktigt bra investering!
När man väl får in snittsen så låter man spiken sticka ut lagom för att inte få märken i panelen och sen några snabba slag så är spiken borttrollad :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.