Medlem
· Östergötland
· 450 inlägg
Ännu en tråd om sticksågar som om de inte vore nog utav dom! härligt va 
Ska köpa en ny sticksåg och är ute efter en limpmodell för runt 1500:-
Alternativ 1 är en Bosch GST 90
Alternativ 2 är AEG ST800XE
Alternativ 3 Makita 4351 FCTK (eller någon av dom andra bokstavskombinationerna va de nu skiljer dom åt?)
Alternativ 4 hitachi CJ100MVA
Vet också att bosch gst 140 är väldigt omtyckt här men den är för dyr!
Så vilken är bäst av dom? finns det någon mer som borde kvala in som alternativ? Dewalt DW 343K?
Vilka funktioner har dom eller har dom inte?
jag är ute efter en såg som ska gå att såga rakt och kurvigt ganska lätt. Har nu en äldre grön bosch typ 20år som såger snett, bladet lossnar, bladet vrider sig osv osv. inte alls roligt!!
Vad innebär 4 stegspendling?
O ja, jag vet att man kan läsa runt om dom både i andra trådar och på hemsidor men vill höra personliga åsikter och betyg samt vad folket tycker man ska ha för något
Ska köpa en ny sticksåg och är ute efter en limpmodell för runt 1500:-
Alternativ 1 är en Bosch GST 90
Alternativ 2 är AEG ST800XE
Alternativ 3 Makita 4351 FCTK (eller någon av dom andra bokstavskombinationerna va de nu skiljer dom åt?)
Alternativ 4 hitachi CJ100MVA
Vet också att bosch gst 140 är väldigt omtyckt här men den är för dyr!
Så vilken är bäst av dom? finns det någon mer som borde kvala in som alternativ? Dewalt DW 343K?
Vilka funktioner har dom eller har dom inte?
jag är ute efter en såg som ska gå att såga rakt och kurvigt ganska lätt. Har nu en äldre grön bosch typ 20år som såger snett, bladet lossnar, bladet vrider sig osv osv. inte alls roligt!!
Vad innebär 4 stegspendling?
O ja, jag vet att man kan läsa runt om dom både i andra trådar och på hemsidor men vill höra personliga åsikter och betyg samt vad folket tycker man ska ha för något
Jag tycker du ska välja GST 90.
Annars väljer du GST 90.
Eller så GST 90.
Och går inget av detta så får du sträcka budgeten till en GST 140.

4-stegspendling betyder att pendlingen kan ställas i 4 steg - ingen pendling -> max.
Och pendling i sig betyder att bladet gör en vickande/gungande rörelse under sågningen = ökar avverkningshastigheten rejält.
Pendling ska minskas eller slås av helt vid sågning i snävare runda former och i vissa material, t.ex. plåt, metall ...
Annars väljer du GST 90.
Eller så GST 90.
Och går inget av detta så får du sträcka budgeten till en GST 140.
4-stegspendling betyder att pendlingen kan ställas i 4 steg - ingen pendling -> max.
Och pendling i sig betyder att bladet gör en vickande/gungande rörelse under sågningen = ökar avverkningshastigheten rejält.
Pendling ska minskas eller slås av helt vid sågning i snävare runda former och i vissa material, t.ex. plåt, metall ...
Redigerat:
Medlem
· Östergötland
· 450 inlägg
Hehe ja den kanske är överlägsen för det priset om man jämför me de andra?=)
Ne 140 får gå bort tyvärr! Men vad skiljer dom egentligen?? starkare motor men mer då?
Ne 140 får gå bort tyvärr! Men vad skiljer dom egentligen?? starkare motor men mer då?
Medlem
· Östergötland
· 450 inlägg
Metabo glömde ja av med...
dom har ju sina ste 90 och ste 100 i liknande prisklasser!!
Något om dom?
dom har ju sina ste 90 och ste 100 i liknande prisklasser!!
Något om dom?
Redigerat:
Gst90 är en fin fin stickis ! Köp köp !
Rätta mig gärna nu, är gst90E limp modellen och BE är med bygel? Är man vänsterhänt som jag, blir man bara irriterad på limpmodellen, för startknappen sitter på "fel" sida för oss,
Limpmodellen ligger dock bäst i handen och lättast att såga rakt med
Rätta mig gärna nu, är gst90E limp modellen och BE är med bygel? Är man vänsterhänt som jag, blir man bara irriterad på limpmodellen, för startknappen sitter på "fel" sida för oss,
Limpmodellen ligger dock bäst i handen och lättast att såga rakt med
Kan rekomendera Makitan.
Köpte den i systainer låda när jag skulle sätta 120 bräder träpanel i trappen som alla kontursågades efter vagnstyckets konvexa och konkava böjning.
Utifrån mina erfarenheter en underbar såg att arbeta med!
Kollade bosch men hittade Makitan till ett bra pris på toolab så det blev som det blev och det ångrar jag inte.
Köpte den i systainer låda när jag skulle sätta 120 bräder träpanel i trappen som alla kontursågades efter vagnstyckets konvexa och konkava böjning.
Utifrån mina erfarenheter en underbar såg att arbeta med!
Kollade bosch men hittade Makitan till ett bra pris på toolab så det blev som det blev och det ångrar jag inte.
Medlem
· Östergötland
· 450 inlägg
Gst90 och makitan ligger ju liknande i pris!
Vad skiljer dom åt mer förutom belysing?
Eller är de mest en smaksak vilken man tycker ligger bäst i handen?
Fördel med gst90 är ju att det ingår 25st sågblad med nu....
Blad styrning som det är i 140 måste ju vara bra tycker ja, men dit upp ville jag inte gå... antar att det funkar lika bra ändå eftersom många rekomenderar gst 90 ?
Vad skiljer dom åt mer förutom belysing?
Eller är de mest en smaksak vilken man tycker ligger bäst i handen?
Fördel med gst90 är ju att det ingår 25st sågblad med nu....
Blad styrning som det är i 140 måste ju vara bra tycker ja, men dit upp ville jag inte gå... antar att det funkar lika bra ändå eftersom många rekomenderar gst 90 ?
Makitan har väl bladstyrning, dvs rullen som stöttar bladet. Antar att det är den som är det?
Belysningen hade jag stor nytta av då jag sågade ute i skymningen och kunde lätt följa linjen. fast hade jag inte haft det hade jag hämtat en lampa
Sågblad är ju bra att få med men tyckte inte det var så dyrt när jag köpte DeWalt blad till ändamålet.
Det bästa är att du känner på dom och ser vilken du gillar bäst. Det gjorde jag.
Oavsett Bosch eller Makita så får du en bra maskin.
Är Boschen i L-boxx? Bara nyfiken
Belysningen hade jag stor nytta av då jag sågade ute i skymningen och kunde lätt följa linjen. fast hade jag inte haft det hade jag hämtat en lampa
Sågblad är ju bra att få med men tyckte inte det var så dyrt när jag köpte DeWalt blad till ändamålet.
Det bästa är att du känner på dom och ser vilken du gillar bäst. Det gjorde jag.
Oavsett Bosch eller Makita så får du en bra maskin.
Är Boschen i L-boxx? Bara nyfiken
Medlem
· Östergötland
· 450 inlägg
Men om inte boschen har bladstyrning så måste de ju vara till makitas fördel? o såklart belysningen ifall det är skuggigt/skymning.
Ifall det nu gör så mycket :S
L-boxx vet jag inte men en "hantverkarväska" som det står i annonsen!
Är det samma?
Ifall det nu gör så mycket :S
L-boxx vet jag inte men en "hantverkarväska" som det står i annonsen!
Är det samma?
Nej hantverkarväska är en hård plast portfölj så att säga som inte går att koppla ihop med något.
Har man inte fler maskiner i L-boxx eller bryr sig så kvittar det.
Makitan hade en fördel för mig för den kan jag koppla ihop med lackfräsväskan, inte för att jag gör det men jag kan
Fast hade jag köpt idag och inte för ett halvår sen hade L-boxx för mig varit ett argument då jag har utökat med 3 L-boxx maskiner...
Mest irriterad på min Bosch GEX 125-1 excenterslip som ligger i hantverkarväska och är "det svarta fåret" på hyllan
Tror att Boschen har en bättre damsugare anslutning än Makitan men kan ha fel. Har iaf inte använt den på Makitan än...
Som jag sa innan. Den som känns bäst kommer vara bäst för dig...
Har man inte fler maskiner i L-boxx eller bryr sig så kvittar det.
Makitan hade en fördel för mig för den kan jag koppla ihop med lackfräsväskan, inte för att jag gör det men jag kan
Fast hade jag köpt idag och inte för ett halvår sen hade L-boxx för mig varit ett argument då jag har utökat med 3 L-boxx maskiner...
Mest irriterad på min Bosch GEX 125-1 excenterslip som ligger i hantverkarväska och är "det svarta fåret" på hyllan
Tror att Boschen har en bättre damsugare anslutning än Makitan men kan ha fel. Har iaf inte använt den på Makitan än...
Som jag sa innan. Den som känns bäst kommer vara bäst för dig...
Kör till en handlare och känn på maskinerna. Tjockleken på motorlimpan skiljer lite och beroende på dina händer så har någon bättre passform.
Rent mekaniskt och funktonsmässigt så är det mer religion än "vem är bäst" i denna prisklassen, speciellt när du ändå redan ställt in dig på rätt modeller!
Rent mekaniskt och funktonsmässigt så är det mer religion än "vem är bäst" i denna prisklassen, speciellt när du ändå redan ställt in dig på rätt modeller!
Medlem
· Östergötland
· 450 inlägg
Japp de får väl bli det!
Har en bit till närmast makita återförsäljare bara men får ta de framåt helgen
Har stora händer så dom ska nog inte va för stora får vi hoppas
men dom kan ju ändå vara klumpiga att handskas med såklart....
Har en bit till närmast makita återförsäljare bara men får ta de framåt helgen
Har stora händer så dom ska nog inte va för stora får vi hoppas