Hej,

Jag köpte en 18V AEG skruvdragare med dubbla batterier för något år sedan hos numera insomnade Bromma Järn. Använde maskinen ett tiotal gånger (den ser ut som ny) och sen flyttade jag till ett hus som var sex år gammalt så då var inte behovet så stort längre.

När jag skulle använda maskinen för första gången efter flytten så konstaterar jag till min förvåning att det ena batteriet är stendött och inte tar laddning och det andra orkar dra i en skruv max.
Eftersom Bromma inte fanns kvar så kontaktade jag AEG direkt och deras svar var "det är bara ett års garanti på batterier" -surt när de gör reklam för 3 års garanti. :confused:

Min tusenkronors 12V Ryobi som användts flitigt (den är liten och smidig) är två år äldre men funkar som om den var ny. Och jag står här med ett tretusenkronors bojsänke. :mad:

Att jag känner mig r#vkn#llad av AEG är kanske inte så konstigt. Men jag funderar allvarligt på att knäppa upp byxorna för en andra omgång... :o De säljer ju någon nyare variant av AEG's 18V batteri på Bauhaus för ca tusenlappen. Frågan är om de batterierna funkar bättre. Fick inget svar från AEG när jag frågade dem.

Eller om man skall köpa en billig 18V "Ferm" eller liknande för de få gånger man behöver en sån? Vad hade ni gjort?

hitachi the one and only

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
En tanke kan ju vara att hyra en större maskin de ggr det behövs, så slipper du irritera dig på tomma batterier.

Det har, mig veterligen, aldrig hänt förut att AEG gjort så mot någon kund. Deras skruvdragare brukar normalt användas för att borra och skruva med. De tillverkar fler typer av maskiner också, men jag tror inte någon produkt är ämnad för det ända(!)mål som du säger dig ha blivit utsatt för. Jag råder dig att gå till polisen för det är ett allvarligt brott om det var mot din vilja.

Så att "knäppa upp byxorna en andra gång" kan vara förenat med vissa risker....

Med det sagt så hade jag personligen satsat en tusenlapp på ett nytt batteri och haft en kvalitetsmaskin än en Ferm eller liknande. Ryobi ska tydligen annars vara mycket maskin för pengarna, men jag har inte testat någon själv eftersom min bosch vägrar ge upp.

Redigerat:
Hyra känns föga aktuellt. Har förvisso inte långt till K-järn och Beijjer men det skall finnas i garaget.

Vi pratar alltså om Lithiumbatterier med intelligent snabbladdare, där tomt batteri alltid laddats... De skall inte göra så här.

Peterrr skrev:
hitachi the one and only
Nog för att Hitachi är min favorit, men det där inlägget var väl ganska meningslöst?
Dom flesta märken har någon bra produkt och Aeg är inte dåliga.

On topic:
Jag har haft en del Aeg och batterierna har funkat bra.
Var batterierna laddade när maskinen blev oanvänd ett tag?
Jag syftar på om dom var urladdade och sedan självurladdade för mycket, Li-ion självurladdar mindre än andra men dom gör det ju dock....

Billiga batterier brukar finnas på ebay, sök på Ridgid 18v.
Ridgid och Aeg är samma maskiner i grunden så batterierna passar.

Redigerat:
Jag har mycket dåliga erfarenheter av AEG:s NiMH-batterier. Därför tittar jag aldrig mer åt det fabrikatet. Makitas NiMH-maskiner har jag bättre erfarenheter av. Ett batteri är 9 år gammalt i år, och fungerar än. I övrigt kan rekommendera Panasonics Li-jon maskiner. Orimligt dyra i SE och DE, men rimligare i UK. Med min Panasonic battericirkelsåg, 3,1 Ah, 14,4V kapade jag över 100 st. 45x70-reglar på en laddning. Det imponerade i alla fall på mig. Panasonics batterier är erkänt bra.

Inte ens en intelligent laddare klarar väll av att ladda upp ett helt urladdat lithiumbatteri. Det är ju det som är lithiumbatteriernas stora svaghet, att de inte klarar djupurladdning. Även om självurladdningen är liten så finns den där, och till slut är cellspänningen för låg för att batteriet ska kunna laddas igen. Jag har sumpat både dator och kamerabatterier just genom att de legat oladdade för länge.

För övrigt när det gäller batterier så är jag helt säker på att ingen av maskintillverkarna tillverkar sådana. Oavsett vilket batteripack man skruvar isär så står det förmodligen Sanyo eller någon annan stor batteritillverkares namn på cellerna.

PNO skrev:
För övrigt när det gäller batterier så är jag helt säker på att ingen av maskintillverkarna tillverkar sådana. Oavsett vilket batteripack man skruvar isär så står det förmodligen Sanyo eller någon annan stor batteritillverkares namn på cellerna.
Skulle vara Panasonic då.

Bubblaren skrev:
Skulle vara Panasonic då.
Jo, möjligen dom och kanske någon annan asiat...

Även jag är besviken på Aeg,s 18v batteri! ena mitt batteri höll lite över ett år, nu efter 1.5-2 år så börjar det andra tröttna...batterierna har aldrig lämnats oladdade och är regelbundet använda!
Tråkigt att dom ska sälja en så enormt bra dragare som ja tycker att den är med sådana jä....ski...batterier!%!!!
Jag har två st aeg Bs12 oxå, batterierna på dom verkar vara av betydligt bättre kvallite, dock så är jag inte så imponerad av kvaliten då växellådan totalhavererade på den ena.. fick en ny på garantin som tur var..
Blir nog ingen mer aeg för mig..
Ps på harald nyborg så säljer dom en aeg 18v med 2 batterier för 1300kr, är 99.99% säker på att dessa batterier passar.

Om ni är ute efter garanti på både maskin, batteri & laddare så har Metabo 3år på allt. Precis som det skrevs om Panasonic ovan, så verkar man handla Metabo billigast i UK.

Vad är det för batterier (Litium, NiMh)?
Framförallt NiMh självurladdas så fort de en gång börjat användas (detta oavsett märke). Skulle det gå så illa att batteriet blir helt tomt kan du ha otur och råka ut för en polvändning. Efter det finns ingen räddning. Detta är något som alla NiMh batterier kan drabbas av. Ett sådant batteri behöver laddas med jämna mellanrum för att hålla liv i det och dessutom tömmas (men inte till 100%) ibland.
Jag skulle inte lasta AEG för det. Försök undvika NiMh vid nästa köp.

Litiumbatterier är inte lika känsliga för just detta och sålänge du skall använda din maskin inomhus skulle jag satsa på det. Tyvärr är Litiumbatterier känsliga för kyla och tappar snabbt när de bli kalla. NiMh klarar kyla bättre men inte lika bra som NiCd.

Tyvärr finns inget optimalt batteri :(

// Tobbe

Det skiljer mycket mellan olika märken när det gäller funktion i kyla har jag märkt.

Bäst har Hitachi, Aeg och Hilti funkat.
Sämst har Festool och Bosch varit.

jtl skrev:
Vad är det för batterier (Litium, NiMh)?
Framförallt NiMh självurladdas så fort de en gång börjat användas (detta oavsett märke). Skulle det gå så illa att batteriet blir helt tomt kan du ha otur och råka ut för en polvändning. Efter det finns ingen räddning. Detta är något som alla NiMh batterier kan drabbas av. Ett sådant batteri behöver laddas med jämna mellanrum för att hålla liv i det och dessutom tömmas (men inte till 100%) ibland.
Jag skulle inte lasta AEG för det. Försök undvika NiMh vid nästa köp.

Litiumbatterier är inte lika känsliga för just detta och sålänge du skall använda din maskin inomhus skulle jag satsa på det. Tyvärr är Litiumbatterier känsliga för kyla och tappar snabbt när de bli kalla. NiMh klarar kyla bättre men inte lika bra som NiCd.

Tyvärr finns inget optimalt batteri :(

// Tobbe
Det är AEG,s lithium batterier som är skötta "by the book" och som endast förvarats inomhus!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.