Måste sätta lister i ett rum på 2 kvadrat. Har köpt för mycket maskiner på sistonde så det är inte läge att föreslå att jag behöver en gcm 8 just nu
Hur dåliga är dom billiga geringssågarna?
Typ den på biltema för 199kr?
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Sag-och-Fil/Geringssag-16706/
Vet att man får det man betalar för men går det att använda sågen och få det snyggt om man har lite tålamod och svordommar på lager?
Handsåga eller sticksågen känns som om det blir svårt att få raka snitt.
Någon som testat dessa budget grejer.
Hur dåliga är dom billiga geringssågarna?
Typ den på biltema för 199kr?
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Sag-och-Fil/Geringssag-16706/
Vet att man får det man betalar för men går det att använda sågen och få det snyggt om man har lite tålamod och svordommar på lager?
Handsåga eller sticksågen känns som om det blir svårt att få raka snitt.
Någon som testat dessa budget grejer.
Har en liknande den från Biltema och den är då inte att lita på, glappet är omkring 1-2grader så det är svårt att få en gerning riktigt snygg. När jag gjorde en tavelram så spände jag fast germekanismen i exakt 45 grader men det kräver ju att man har något att mäta upp det med också... 
Ett alternativ om du skall sätta taklister är ju att figursåga ena sidan och lämna den andra rak in mot väggen. I den här tråden finns lite diskussion om detta:
http://www.byggahus.se/forum/golv/2...l-det-sa-fruktanskvart-med-lister-i-horn.html
Ett alternativ om du skall sätta taklister är ju att figursåga ena sidan och lämna den andra rak in mot väggen. I den här tråden finns lite diskussion om detta:
http://www.byggahus.se/forum/golv/2...l-det-sa-fruktanskvart-med-lister-i-horn.html
Jag har en likadan enligt bild ...men ej köpt på biltema , har haft min i ca 15år och den fungerar bra.
Har inte upplevt något glapp , tycker dock att bakre stödet kan vara lite lågt då man girar hålkärlslist.
Skulle man missa kan man för det mesta fylla i springor med latex om man målar efteråt.
Det skulle vara bra med ett stöd ca 1-2 meter ut om man har den på golvet och sågar längre lister.
Har inte upplevt något glapp , tycker dock att bakre stödet kan vara lite lågt då man girar hålkärlslist.
Skulle man missa kan man för det mesta fylla i springor med latex om man målar efteråt.
Det skulle vara bra med ett stöd ca 1-2 meter ut om man har den på golvet och sågar längre lister.
Tack för svar. Förstår att vinklarna kanske inte är exakta och får köpa något att mäta ut dom med. Men mitt hus har inte heller direkt några raka vinklar
Eller raka vinklar finns inte men det är inte exakt 90 graders vinklar 
Är golvlister som ska sågas och några i trappen. Mycket småbitar och längsta är strax över en meter.
Är golvlister som ska sågas och några i trappen. Mycket småbitar och längsta är strax över en meter.
Det där är bättre än gcm 8 när det gäller snittet.
Ibland har jag haft tillgång till både gcm 8 en våning ner utomhus eller liknande såg på platsen och då har jag valt den manuella. Dock fungerar det inte om du vill gera i två vinklar(sidled och höjdled).
Se bara till att mäta in vinklarna samt att spänna fast listen ordentligt så lär det inte bli några svordommar, utan tvärtom.
Ibland har jag haft tillgång till både gcm 8 en våning ner utomhus eller liknande såg på platsen och då har jag valt den manuella. Dock fungerar det inte om du vill gera i två vinklar(sidled och höjdled).
Se bara till att mäta in vinklarna samt att spänna fast listen ordentligt så lär det inte bli några svordommar, utan tvärtom.
Du spikar ihop en geringslåda i trä på 20 minuter av tre brädor. Kostar 10 kronor och den klarar du garanterat lister till ditt 2kvm rum.
Sådana har använts sen hedenhös och det blir lika bra snitt som med en från Biltema.
Sådana har använts sen hedenhös och det blir lika bra snitt som med en från Biltema.
Produkter som diskuteras: "geringslåda"
Geringslåda i trä Sjöbergs
Robust låda för gering
277 kr inkl moms
Läs mer
Och för att bygga en fin geringslåda som han kan visa oss.. måste han köpa sig ännu mer festool eller bosch maskiner och då står han ännu mer på minuskontot hos flickvän / fru .oceanis skrev:
Poblemet är att det inte är bara 45 lr 90 grader jag ska såga. I mitt 30- tals hus är det många vinklar även på 2 kvadratoceanis skrev:
och när tapeter kommer upp ska jag fortsätta med lite lister i trappen.
Kommer bli lite småduttande under en månad så därför känner jag inte för att hyra heller.
Finns det ingen "citera flera" i detta forumet?sblixten skrev:Det där är bättre än gcm 8 när det gäller snittet.
Nåväl. Tack för din input!
Kommer nog testa den från Biltema och se vad som händer. Får köpa någon vinkelmätare också.
Produkter som diskuteras: "vinkelmätare"
Vinkelmätare Starrett
Ger dig geringsvinkeln
1 424 kr inkl moms
Läs mer
Du behöver ingen vinkelmätare. Om du t.ex. sågar en bit 45 grader och sedan vänder upp och ner på den och det fortfarande stämmer så är det rätt.LoJo skrev:
Om du ej har en vinkelhake så är det kanske ändå dags att skaffa en. Ta en som även har 45 graders vinkel och ingen sådan som går att ställa om till 45 grader och som garanterat kommer att glappa.
Prova en Nobex, de håller betydligt bättre precision än no-name gersåg. Finns bl.a. på CO. Manuell gersåg har även fördelen att inte damma så förb...tLoJo skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Min manuella geringssåg (som inte är en Nobex) är svår att såga vinklar som nästan är 90° eller 45° eller 22,5° (och kanske någon mer) vilka har fasta lägen. Och ingenstans i mitt hus är vinkeln mellan väggarna exakt 90°
Jag vet inte om Nobexen funkar bättre på såna udda vinklar. Kap/geren gör det i alla fall.
Annars är ju badtastex tips i inlägg #2 om att figursåga istället för att gera inte så dumt.
Jag vet inte om Nobexen funkar bättre på såna udda vinklar. Kap/geren gör det i alla fall.
Annars är ju badtastex tips i inlägg #2 om att figursåga istället för att gera inte så dumt.
Redigerat:
Udda vinklar fungerar bra på min Nobex. Figursåga/"croppa" bör man absolut göra men det löser bara halva problemet då det bara fungerar på innerhörn.Stefan Bengtsson skrev:Min manuella geringssåg (som inte är en Nobex) är svår att såga vinklar som nästan är 90° eller 45° eller 22,5° (och kanske någon mer) vilka har fasta lägen. Och ingenstans i mitt hus är vinkeln mellan väggarna exakt 90°
Tackar för svar.
Ja tipset i inlägg 2 är mycket intressant.
Då det är vanliga 43 x 12 mm lister som är helt plana så testade jag nu bara och lägga lister mot varandra i hörnen utan vinkelsågning.
Såg ganska bra ut så kanske kör jag på det för nu.
Vill inte att det ska se ut som på de flesta ställen i mitt hus där föregående ägare var duktig på att såga snett
Se bilden för ett exempel.
Sen när det kommer till lister runt vagnstycke och panel i trappen kanske det bara är att mäta ordentligt och köra med sticksågen. Kan ju såga fel rätt många gånger innan jag kommer upp i priset på biltema sågen ändå
En annan liten fråga.
Vilka skruv rekommenderas till lister?
Såg att Essve har denna
Lite tjock skalle känns det som men är ju vitlackad...ska vara till lister.
Annars finns ju vanliga skruv
Ja tipset i inlägg 2 är mycket intressant.
Då det är vanliga 43 x 12 mm lister som är helt plana så testade jag nu bara och lägga lister mot varandra i hörnen utan vinkelsågning.
Såg ganska bra ut så kanske kör jag på det för nu.
Vill inte att det ska se ut som på de flesta ställen i mitt hus där föregående ägare var duktig på att såga snett
Se bilden för ett exempel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen när det kommer till lister runt vagnstycke och panel i trappen kanske det bara är att mäta ordentligt och köra med sticksågen. Kan ju såga fel rätt många gånger innan jag kommer upp i priset på biltema sågen ändå
En annan liten fråga.
Vilka skruv rekommenderas till lister?
Såg att Essve har denna
Lite tjock skalle känns det som men är ju vitlackad...ska vara till lister.
Annars finns ju vanliga skruv