Verktyg & Maskiner
gasto: Min såg skita ner mycket även med dammsugare. Missa en hel del.. Hoppas man kan lösa den biten på något vis
jac: Du efterfrågade humana priser i trådstarten så därför avstod jag från mitt tips men nu har ju DeWalt Extrerme 2 borren ändå kommit upp. Jag har en stor sats av dessa som kostade en förmögenhet men de är som sagt vädigt bra till metall. Till trä kan jag varmt rekommendera dessa: http://www.fine-tools.com/holzspiralbohrer.html Jag har satsen med nummer: 304826 men inte heller den kan
erikssonandreas: Jag har en Hammer C3 och är väldigt nöjd med den. Jag har dock ingen erfarenhet från övriga maskiner nämnda i tråden så jag kan inte jämföra. Jag hobbysnickrar en del så C3 passar mig perfekt, omställningen mellan de olika funktionerna har jag inga problem med, det mest "störande" nu är att flytta slangen till spånsugen mellan varje moment. Det går ju dock att fixa genom att bygga
Alltgår: Lämmarna är rätt låga på det. Säkert bra släp. Svärfar har den bromsade varianten, men hans grindar hade konstig infästning. Har själv fogelstas L750U med lite justering. Grymt nöjd. 15 k inkl grindar.
Avemo: Jag är inte säker på att de inte var handsmidda, men boden är byggd tidigt 1900-tal. Det hade jag föreställt mig var på gränsen mellan klippspik och trådspik medan handsmidda spikar var uråldrigt. De var mjuka och böjde sig lätt. Böjde man dem fram och tillbaka ett par gånger så gick de av. Tack och lov skulle jag inte slå i några utan bara få ur dem. Till det nya användes
gasto: Nä säkert är det så brädan ej är rak.. men fick aldrig några sånna mönster med dewalten.. men skit samma det spelar mindre roll..håller man den med handen så bli de mindre märken än med tvingen. Tvinga spänner bara på en punkt, Medans handen tycker både in och neråt.. gilla som sagt bara dewalt i kapsåg allt annat är Bosch bättre tycker jag, kanske även kapsåg återstå att
123abc: [citat] Det är ungefär som en ryobi 400nm och 2kg (vikt inklusive batteri). http://se.ryobitools.eu/elverktyg/borr-och-fastverktyg/r18iw3/r18iw3-0/ Jag förstår inte vad detta har i denna tråden att göra.
1337: Står det inte på svetsen? Skulle rekommendera att du ställer in den på 5-5,5. Dvs ca 500 grader. [bild]
gasto: Hej behöver en bänk gärna hyffsat stor yta Funderar på Bosch pwb 600 Eller b&d workmate 825 Finns det några andra bra stabila med bra spänn kraft för ett par hundra kg minst
SBH: för att göra det extra enkelt https://www.youtube.com/watch?v=luiH17kh_ow
devizion: Nyligen införskaffat en större 3-fas bandsåg. Stor del för att kunna klyva ek 15-20cm breda. Vad för finish kan man eftersträva? Bladen från Lenko(duabhuset) ger en finish jag inte redigt är nöjd med, men vet inte om det är bladen, maskinen eller om jag bara är petig. Svetsen på bladen är inte helt rak, utan vobblar 2mm. Visst går de köra ett par vändor på hyveln men givetvis
fiskbuggaren: Här är för övrigt ett exempel på när krv är praktiskt: [bild] Skåpet är precis för brett för en tving, men skarvat sticker det ut runt en meter. Bättre då att balansera utsticken.
Microkatten: [citat] ppffff....buhahahHAHAHA! /en som numera är betydligt fattigare än för några månader sedan när ett liknande uttalande gjordes
magnlar: Tack för svar.. Klämde på en 774 och kändes inte så övertygande. Fick bli en annan
Mr Lemonoue: https://www.facebook.com/BoschGlobal/posts/821677991259212
DennisCA: Ja lika mkt som fräsen blev det då jag provade. Dyrare frakt till finland kanske.
Testarn: Svårt att säga något om tillverkare om de inte är märkta. Yxor tillverkades väl "överallt" i smedjor runt om i Sverige förr? Om det är bra kvalitet på yxorna är väl bara användning om kan visa, du får slipa upp dem och se om de håller en egg eller om härdningen är fel så de är svårhanterade. Å andra sidan ser de välanvända ut och då kan det vara en antydan till att de är
erik8308: [citat] Menar du att jag ska pressa klyvkniven rät? Ljudet ändrades markant när man kom till klyvkniven, iaf innan jag justerade den.
Pangkaka: Funderar på att köpa ett obromsat släp för transport av diverse såsom möbler, husrenovering, plankor till altanbygget (60m[SUP]2[/SUP]), mindre lass med grus/jord och andra projekt (kommer förmodligen betala byggmax för transport av bulken av materialet men det blir nog en del vändor efter det ändå). Kommer inte köra längre sträckor i de flesta fall. Har letat begagnat men inte
DennisCA: Ser på en sådan just nu, beggad för 5000kr, ingen gasflaska men annars redo för användning säger säljaren. Någon som har erfarenheter av denna maskin? Det är en 3-fas 200 amperes svets som även klarar MMA svetsning (har redan en sådan kemppi dock). Den verkar ha både HF och Lift tig tändning och jag vill gärna ha HF funktionen. Även slope funktioner, pulsbox kan köpas till fast
Tegell: [citat] Jag håller med! Speciellt med två bord blir det riktigt bra. Klarar lätt en 2400 x 600 bänkskiva för sågning eller fräsning. Och hålen som med "dogs" ger 90, 60 och 30 graders vinklar utan mätning. Snabbspännen som håller arbetsstycket på plats, eller en distanskloss för att såga exakt lika stycken. Spåret på sidan kan användas för att spänna fast stycken stående..
Daniel_N: [citat] Tänderna "lutar bakåt" så att de snarare skrapar än skär. Enklast är nog att googla en bild för jag inser att min beskrivning inte är så där klockren.
Anna1984: [citat] Jo jag använder ju bara maskinen hemma egentligen så det är väl ett mindre problem.
kinshasa: [citat] Tackar ! Det låter mycket trevligare än att försöka krångla med spade och lyfta framåt. Inskaffar en fyllhammare inom det närmaste. Ha det bra/ Jörgen
sulfobus: Ofta är det inte hållbarheten eller strykan som är dålig i billiga verktyg, men ett dyrt verktyg är nästan alltid lättare och skönare att jobba med. Jag rev ett badrum med en borrhammare för 400 kr och den lät och vibrerade, men jobbet blev gjort. Senare skaffade jag en mellannivå från Hitachi, och den är inte starkare men man kan nästan jobba utan hörselkåpor och den väger
pär h: Felder K7 har kulor i justerbordet inte som X-roll. Men K7 har mycket stadigare justerbord än hammer någonsin kommer att få. Vilket är hela vitsen med just justerbord.. Köper man en justersåg utan formatbord, skall man ha detta i åtanke. Det betyder att kapanhållets 90 graders stopp sitter monterat i justerbordet och det kan aldrig bli bra. Utan man måste alltid kalibrera in 90 grader om
Fluxor: Maskinen snurrar åter som sig bör. Rotor samt fett kostade cirka 650:-. Synd bara att jag inte kunde komma ihåg var alla skruvar bodde...
Chrissofsweden: Äh jag fortsätter älska min lampa. Perfekt att ha vid mysiga middagar: [bild] Den funkar även på kvällen som byggbelysning :) [bild] Den brukar även åka fram när vi kollar efter fästingar på barnen. Det gäller att kunna motivera sina köp för respektive ;)
magnlar: Jag fick möjlighet att köpa en DWS774 via mitt företag för 1995:- Känns som ett bra pris? Har en Metabo KGS216M idag och den är helt ok.. Är dom likvärdiga sågar eller är dewalten så mycket bättre när det handlar om ren precision?