Hej !

Jag ska ordna med fyra rejäla grindposter i cement ute i sommarstället. Det handlar inledningsvis om att ordna gjutgropar på cirka 50*50 gånger 80-100 cm djupt. Underlaget är knallhård skånsk lera - berikad med mycket småsten och skit.

Kan det funka att "bryta" upp/ur gropen med en bredbladig bilningsmaskin - för att därefter skopa upp jorden med en långspade eller händer ? Normalt används väl dessa maskiner för att riva tegel eller splittra asfalt/cement - men jag tänkte vara lite smidig och kreativ här......

Har någon erfarenhet från liknande lägen och säga do or don´t ?!?!

Särskilt glad blir jag för kostnadseffektiva och tidsbesparande tips.

Tacksam på förhand/ Jörgen

Du är helt rätt ute. Bilmaskin med mejsel! Sedan en jordyxa/fyllhammare till hjälp att skotta upp massorna. Det är lättare att dra bakåt än att trycka en spade framåt och lyfta.

• Gilla
kinshasa
  • Laddar…
Jag har aldrig testat att bila lera, men jag har haft framgång med ett jordborr i min lera. (Ett hederligt manuellt sådant)

• Gilla
fgo och 1 till
  • Laddar…
Sedan en jordyxa/fyllhammare till hjälp att skotta upp massorna. Det är lättare att dra bakåt än att trycka en spade framåt och lyfta
Tackar ! Det låter mycket trevligare än att försöka krångla med spade och lyfta framåt. Inskaffar en fyllhammare inom det närmaste.

Ha det bra/ Jörgen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.