Ibland så är man så inkörd i gamla spår att man missar att det finns mycket bättre alternativ idag. Det är alltid bra att bli upplyst om saker man missat, så jag tänkte vi kör en tråd på det.

Mina tips:

* Spik. Ja, det finns fortfarande anledningar till att använda dem, men i de allra fleasta sammanhang så skruvar man idag.

* Nubb. Har fortfarande vissa användingsområden (mest att göra ont i fötterna och punktera bildäck...), i de flästa fall är häftpistol ett bättre och smidigare alternativ.

* Skruv. Ja, skruv är bra, men släng ut gamla spårskruvar, varianterna på stjärnskruv och insexskruv, kom in i 2000-talet och kör Torx.

* Eltejp. Ja, den har fortfarande en del områden, men i de flesta sammanhang, speciellt när det gäller just el, så är vulktejp så mycket bättre. Jag tror att det enda jag använde eltejp till idag är att jag använder vit eltejp för att märka sladdar genom att tejpa en liten "flagga" och skriva på den med svart penna.

* Lim. Många gamla sorter är inte värda besväret längre. Idag så är epoxi och CA kungen på det mesta när det gäller "fin-limmande". Har man de två, kontaktlim (lämpligen på sprejburk) och vitlim eller polyuretanlim hemma klarar man i stort sett allt. Släng ut gammalt Karlssons klister och sånt skit.

Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören och 7 till
  • Laddar…
N
Torx är bra men när man ska få loss en rostig gammal skruv så är det mycket lättare om det är en insexskruv. Själv tycker jag insexskruvarna är betydligt bättre än torx

• Gilla
Broken arrow och 1 till
  • Laddar…
Nja, min erfarenhet är att man lättare drar en insex rund, och då är den en pest att dra ur.

Men, oavsett om det är torx eller insex så är lösningen ganska enkel om man ska ha ur en dålig skruv: borra ur skiten.

Det går också, beroende på hur den sitter, att med försiktigt användande av en Dremel omvandla den till en spårskruv, och sedan skruva ur den försiktigt.

Egentligen så är jag förvånad över att, med tanke på allt annat man kan matematiskt bevisa vad som är den optimala lösningen på, inte kunnat göra den optimala skruvskallen.

• Gilla
leffe-e och 4 till
  • Laddar…
Ett av de bästa sätten att förstöra känslan på ett fint mässingsgångjärn är väl att använda en stjärn- eller ännu värre torxskruvar för att fästa dem. Men visst håller jag med om att det rent funktionsmässigt (alltså fäste i skruven) finns bättre alternativ än spårskruv...

• Gilla
Razmataz och 17 till
  • Laddar…
Inom båtbyggeri idag använder man nästan enbart insexskruv av den enkla anledningen att risken för att skada spåret är mindre men mest av allt för att slippa lägga tid på att linjera spåren som ser trista ut om dom sitter "huller om buller". Mest med tanke på "badtastex" inlägg.

Vilket som är finast är en annan sak :)

Jag hatar spår och phillipsskruvar så mkt... Jag renoverar en gammal hyvelbänk just nu och det blir torxskruvar som åker i. Dom syns förvisso inte. Om det är något synligt och gammalt blir det dock spårskruvar.

Tur den var ihoplimmad med gammalt "hide glue" annars, fick isär fogarna då dom blivit glappiga och dåliga med åren. Det hade inte gått att få isär med PVA lim... Men jag tror inte det hade släppt lika enkelt heller...

Mja..... jag tror du målade med för bred pensel Troberg

Spik
Fortfarande bättre än skruv till de flesta vanliga byggnadsändamål. De är snabbare att få in och snabbare att få ut och galvanspik har bättre hållbarhet än elförsinkad skruv. Dessutom alldeles tillräckligt stark.
Jämfört med skruv är spikens främsta fördel att den är demonterbar. Jag som har hållit på med renoveringar vet att en skruv som har suttit i trä i något årtionde och rostat fast tar allt mellan 5 minuter och en halvtimme att få loss om det lyckas överhuvudtaget. Tänk dig att byta brädslåning på ett större hus och sätta i medeltal 10 minuter per skruv på att få loss de gamla bräderna.
Med nutidens härdade skruvar kan man inte borra bort huvudet på skruven. Att väcka en fastrostad spik med hammaren och dra ut den med kofot eller spikutdragare går oftast på under en minut.
Det går inte heller att ta isär skruvade konstruktioner i fel ordning. Om man inte kommer år huvudet är man i pisset.

Däremot så anser jag att runda spikar inte har någonting på 2000-talet att göra. Spikar skall vara fyrkantiga för att hålla någonting och för att inte spräcka virket. Jag tycker att det vore dags för pistolspikstillverkarna att tänka om på den punkten i stället för att med våld försöka släpa oss tillbaka till 1920-talet.

Skruv
Spårskruv är bra i vissa sammanhang. Mässing och brons är så mjuka material att om man skall ha en realistisk chans att få ut dem igen då skall det vara spårskruv.

Däremot så tycker jag att alla sorters stjärnskruvar borde avskaffas omedelbart. Det finns ju Torx som är mycket bättre!

Sedan har du glömt en sak
Tumstocken!
Det finns rullmåttband numera och de är effektivare för vanligt arbete. Jag brukar ha en tumstock i verktygsbacken men jag använder den i princip enbart för höjdmarkering i sådana sammanhang där det skulle bli för klumpigt med avvägningslattan.

Mja..... jag tror du målade med för bred pensel Troberg
Naturligtvis finns det alltid undantag, det jag ville lyfta fram var hur folk slentrianmässigt gör som de alltid gjort, trots att det finns bättre alternativ i de flesta fallen.

Sedan så är det ju så att man ibland så måste man lägga på lite bränsle för att få igång en bra brasa, så även med diskussioner. ;)

Tumstocken!
Den har jag ett hat/kärleks-förhållande till. Måttband kan vara lite svåra när andra änden är en bit bort och man inte har stöd på mitten, och inte har lust att gå dit bort för att haka fast dem. Jag använder också ofta tumstocken när jag ska göra sånt som "borra 20 hål 100 mm från kanten", eftersom jag tycker den är lite smidigare då. Bara greppa den på rätt ställe, lägga an mot kanten och markera.

Däremot, ska man använda en tumstock, släng de gamla trästockarna och köp i plast/glasfiber, med tight passning. Mycket bättre.

Själv mäter jag oftast med en stållinjal, där en sådan är kort nog (har oftast en 1 m och en 600 mm inom räckhåll när jag pysslar). Räcker inte det så beror det lite på vad jag bygger, vad jag har inom räckhåll och hur långt jag orkar gå vad jag använder.

Jag har dock funderingar på att modda en tumstock med en hake i ena änden, som ett måttband. Det skulle göra den betydligt användbarare.

Något jag dock skulle vilja ha är en linjal i mjukt, böjbart gummi (eller gummiliknande material), armerad så att den inte är töjbar. Bra för såväl att mäta radier som att mäta på trånga platser.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Spik är bra när man ska lägga panel eller nått liknande där det ska gå snabbt och räcker att brädan håller uppe sin egen vikt.
Att det skulle gå snabbare att riva när det är spikat än när det är skruvat håller jag inte med om. Gamla stjärn och spårskruvar går förstås inte att få loss, men det beror på att de är totalt värdelösa. Många gånger som man önskat olycka över den där s-t-ns Philips. Hur det kunde bli standard kan jag inte begripa. 10år gamla torxskruvar brukar däremot gå lika lätt att lossa som när de var nya. Svårt att veta hur det blir när dom suttit i 30år eftersom de är så pass nya ännu.

• Gilla
Razmataz och 1 till
  • Laddar…
Jag använder spik/nubb när jag kan för att jag ärvt flera tiotals kilo i alla(?) storlekar.

Eltejp är jättebra till att binda upp häckplantor mot bambupinnar. Den stryper inte plantan eftersom den töjer sig och den lossnar av sig själv efter några år om man glömmer ta bort den. (Tänk om den dessutom bröts ner i jorden. Då hade man sluppit städa bort den efteråt.)

Till reparation av antika möbler är det ben- eller hudlim som gäller. Och gamla prylar kräver spårskruv.

Troberg skrev:
* Eltejp. Ja, den har fortfarande en del områden, men i de flesta sammanhang, speciellt när det gäller just el, så är vulktejp så mycket bättre. Jag tror att det enda jag använde eltejp till idag är att jag använder vit eltejp för att märka sladdar genom att tejpa en liten "flagga" och skriva på den med svart penna.
Skitsnack, eltejp är kanonbra för improviserat fixande i allehanda situationer som den inte är avsedd för. Någon säger "men gaffa då, det är ju svaret på allt!", men jag tycker eltejpen är mer följsam och harmonisk att jobba med. Dessutom gillar jag egenskapen att den, precis som gladpack, fäster ganska dåligt i allt utom sig själv och därför inte lämnar så mycket spår efter sig. Har en rulle i varje fordon, väska, ett flertal möbler osv.

Felet är att den fortfarande heter eltejp. Den borde heta nödfixartejp.

• Gilla
Enolf
  • Laddar…
Gaffatejp använder man inte på något man är det minsta rädd om. Det är ju till skillnad från eltejpen hopplös att få bort. Det blir alltid en massa rester kvar.

• Gilla
Enolf
  • Laddar…
Att gamla skruvar inte går att få loss har väldigt litet med spåret att göra. Det är träskruvens natur som är sådan. Normalt lossar man ju rostiga spikar genom att slå ett slag på huvudet och "väcka spiken" så att rosten som binder järn till trä släpper. Eftersom skruvar har gänga så går de inte att väcka och är ofta omöjliga att få ut.
Skall det bli till någonting på ett bygge eller en renovering så skall det spikas.

Saker som jag tycker borde förpassas till historien men som tyvärr är vardagsverklighet än i dag:
-Traktorer utan störtbåge eller skyddshytt. Finns i trafik överallt än i dag men de är rena dödsfällorna om man välter.
-Fyrkantkuttrar i hyvelmaskiner och fräsmaskiner. De finns i användning litet överallt i småindustrier men eftersom skärkraften tar upp av dragbelastade bultar så är det stor risk för utmattningsbrott och så flyger de tunga betten runt verkstaden. I synnerhet nu när varenda kutter och bult är minst 40 år gammal för de förbjöds någon gång på 70-talet efter vad jag har hört.
-Att bära sand eller fyllnadsmassor i ämbar på ett bygge. Det är minst 500 år sedan skottkärran uppfanns men det finns fortfarande vissa företag som anser att det är för dyrt att skaffa sådana moderniteter och då måste allting bäras...... Det där har jag faktiskt själv varit med om då 20 kubikmeter grus skulle flyttas...... Förresten så borde det finnas minidumprar och bobcatar för sånt där på 2000-talet......och traktorer med frontlastare......
-Handcirkelsågar utan klyvkniv. Jag är av den bestämda åsikten att det är för farligt att klyva bräder utan klyvkniv på det viset som man normalt gör på byggen. under tiotals år hade alla handcirkelsågar klyvkniv men nu försöker tillverkarna kasta oss tillbaka till 1960-talet igen.
-Bordscirkelsågar utan klyvkniv. Finns överallt och används överallt trots riskerna. min klyvsåg tillverkad 1885 var förberedd för klyvkniv...... måste det ta 130 år att ta till sig en sådan förbättring......
-Byggen utan en enda kapcirkelsåg. Jag har två gånger hamnat i firmor där de har förklarat för mig att det är olönsamt att köpa sådana dyra maskiner..... så där fick man stå och såga för hand dagarna i ända. Inte konstigt att de inte hade råd att betala ut hela lönen.
-Bordscirkelsågar med klingskyddet monterat på klyvkniven. Ursprungligen var det en billighetslösning som inte var godkänd för yrkesbruk....... men nu öser tillverkarna på med sin propaganda så folk börjar tro att det är helt rätt att man måste montera bort skydd och klyvkniv halva tiden för att kunna såga. Riktiga klingskydd på arm har funnits åtminstone sedan 1920-talet...... men motståndet är stort mot framsteg......
-Vertikalfräsar utan varvtalsreglering. På remtransmissionernas tid och ännu strax efteråt var det bara ett varvtal på vertikalfräsarna men redan på 50-talet hade alla seriösa tillverkare minst 2 hastigheter på sina fräsar. Nu har allt fler nya fräsar trappremskivorna gömda bakom en lucka på baksidan helt oåtkomliga när maskinen har tagits i bruk för de flesta vetikalfräsarna står ju med ryggen mot en vägg. Plötsligt har utvecklingen hoppat tillbaka till 1920-talet.

• Gilla
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
Som fältarbetande elektriker på åttio och nittiotalet med vardagen fylld av handjagade skruvmejslar och spårskruv...

Vingel , slint, och h---te! Tack o bock för insex och torx undantaget estetiska installationer oavsett skrå.

Annars så är jag väldigt retro och håller inte med TS så värst.:rolleyes:

Synliga skruvar på möbler: spårskruv
Allt annat är smaklöst!

• Gilla
MagHam och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.