Håller med om att den är nog snarare ganska värdelös. Det är mer bits och låda än det är borr.
Sen beror det på vilken slagborr man har, men fler och fler har ju sds till sina betongborr och då är detta set ganska värdelöst.

Köp en lämplig låda att förvara de borr du behöver. Bra grundsats beskrevs i tidigare inlägg.
Jag skulle personligen hellre köpa fler borr än en fin låda med ett Makita märke på fylld med bits.

pelpet skrev:
Hur slipar man borr? Jag köpte 4 satser skitborr när Jula hade vrakpris men resultatet hittils är att alla smala borrar gått av.
Här kan du se principen.
https://www.youtube.com/watch?v=72syhJoOsHM&list=PL_MD_oorfJwGDeBpj94R_YVr0XWF8vyO-

Kom ihåg också att du får aldrig slipa varmare än att du enkelt kan hålla i borren.
Blir den för varm släpper härdningen och borren blir i princip värdelös för stål.
Doppa borren mellanåt i en vattenskål.
Med lite övning så kan du göra detta utan jiggen.
mvh

Jag förstår inte riktigt syftet med att köpa ett helt kitt för att ersätta enstaka borrar som gått av. Du har väl knappast användning för alla dimensioner i kittet? Ersätt det som gått sönder istället, och då med bra grejer.

• Gilla
Solari
  • Laddar…
Tänkte bara smyga in i tråden och tipsa om en borr vi använde mycket på jobbet för ett specifikt projekt. Vi körde ungefär 50-60(hade gått att köra mer)8.5mm hål med varje borr i 8mm stål och vi hade rätt smalt med tid så vi hängde på borrarna hela tiden och tog varje hål på runt 5 sec.
http://www.dewalt.se/accessories/productoverview/hierarchy/3467/
Dewalt Extreme 2. Har något sorts 2-stegsskär som är helt suveränt, sen är borrarna tillsynes helt jävla odödliga också :).

• Gilla
jac och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Magnus Larsson skrev:
Tänkte bara smyga in i tråden och tipsa om en borr vi använde mycket på jobbet för ett specifikt projekt. Vi körde ungefär 50-60(hade gått att köra mer)8.5mm hål med varje borr i 8mm stål och vi hade rätt smalt med tid så vi hängde på borrarna hela tiden och tog varje hål på runt 5 sec.
[länk]
Dewalt Extreme 2. Har något sorts 2-stegsskär som är helt suveränt, sen är borrarna tillsynes helt jävla odödliga också :).
Jag har en kassett med dessa borrar, tycker de funkar strålande som du säger, för metall. Men om man borrar i trä, jag vet att de inte är ämnade för detta, men då är de väldigt aggressiva och matar på lite väl fort kan jag tycka.

Magnus Larsson skrev:
[länk]
Dewalt har lösningen på de mesta 👍 ska kollas upp, tack

• Gilla
Battur
  • Laddar…
Såna där kombisatser är gjorda för lätt hobbybruk och de håller därefter. Förresten finns det inga borrar som håller för evigt så det enda vettiga man kan göra är att köpa nya borrar styckevis.

Jag håller mig med två borrsatser metallborrar med 0,5 mm steg. En bättre 0,5-13mm som ursprungligen var från Dormer men där närmare hälften av borrarna är utbytta och en sämre 1-10 mm som man inte längre kan läsa namnet på. Den bättre använder jag enbart till att borra i järn med och den sämre får vara med på byggen och i snickarverkstaden och överallt annars.

Dessutom finns det en sats Dormer gängborrar som passar till metriska gängtappar upp till M16 och en sats träborrar av blandade fabrikat köpta efter behov och en låda betongborrar av blandade fabrikat med SDS+ fäste och en sats blandade metallborrar med morsekona 13-32 mm med 0,5 mm steg inköpta begagnade på olika loppmarknader en och en. Den sista storleken som fattas är 21,5 mm annars är också den stora borrsatsen komplett.

Varefter metallborrarna blir ovassa vässer jag dem på frihand på smärgel. Då borrar går av eller blir uppnötta köper jag en ny och fyller på i satsen så att borrsatserna alltid är kompletta.

buspojken skrev:
Samma problem har jag, därför ja ville ha en kit med hyfsad kvalitet isf.
Va tror ni om en sån här? Bra eller anus
Makitas borrar är tyvärr riktigt dåliga, åtminstone såna där borrkitt. Jag gillar annars Makitas maskiner och större delen av verktygsparken står det Makita på men de där ska du akta dig för. Köpte en slagborrmaskin en gång där det följde med en makita borrsats. Efter första användningen var det bara att kassera dom.

När vi ändå är inne på borrar. En träborr likt den i sista länken fast på 30cm. Den jag har äter sig bra igenom trä men det blir ju inte direkt spikrakt. Är det också en kvalitetsfråga eller är det skit bakom spakarna?

richardtenggren
Matning är nog en faktor, jag skrev först en lång text, men den blev lite rörigt då jag är trött.
Men matar du för mycket kommer du nog alltid få problem med hålavvikelse, men den dyrare borren klarar troligen mer matning än den billiga, pga bättre avverkning.

Redigerat:
Du efterfrågade humana priser i trådstarten så därför avstod jag från mitt tips men nu har ju DeWalt Extrerme 2 borren ändå kommit upp. Jag har en stor sats av dessa som kostade en förmögenhet men de är som sagt vädigt bra till metall.

Till trä kan jag varmt rekommendera dessa: http://www.fine-tools.com/holzspiralbohrer.html
Jag har satsen med nummer: 304826 men inte heller den kan anses ha ett humant pris.

Betongborr har jag inte mycket erfarenhet (trähus) av men jag har några stycken av okänt fabrikat och ett styck 12 mm Hilti borr och jag kan säga att det går klart lättare att borra med 12 mm Hilti än med det okända 8 mm borr jag provade senast. Så jag tror på tipset tidiagre i tråden om att köpa Hilti borr till betong.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.