16 057 läst ·
66 svar
16k läst
66 svar
Ska iväg och handla gersåg
Skil F0153855MA
Det är denna såg jag provat, den verkar inte finnas längre..............
Sågen för 1200:- är inte samma!
Bosch GCM 8 SJL är den såg som fick bäst i test 2014-15 någon gång tror jag, av vi i villa.
Det går inte att jämföra en såg med en annan om man inte är i ungefär likvärdig prisklass.
Jag har 11 st kap/ger sågar, har arbetat professionellt med att utföra olika moment inom byggnad, jag har fått många sågar för att utvärdera dem, allt från rena skiten till otroligt bra sågar.
Om man vill ha en bra såg, även som snickare, ser jag inget hinder att ha en Bosch GCM 8 SJL.
Vill man gera lister...... Som en amatör, enligt mig, läs det som att det är jag som anser det, så spelar det ingen roll om man har en såg för 2 000:- eller 15 000:-.
Lister skall täljas!
Tälja lister är inte att sitta med en kniv och skära hela listen, bara en liten input.
9 stycken olika kap/gersågar, två dubbletter har jag!
Det är denna såg jag provat, den verkar inte finnas längre..............
Sågen för 1200:- är inte samma!
Bosch GCM 8 SJL är den såg som fick bäst i test 2014-15 någon gång tror jag, av vi i villa.
Det går inte att jämföra en såg med en annan om man inte är i ungefär likvärdig prisklass.
Jag har 11 st kap/ger sågar, har arbetat professionellt med att utföra olika moment inom byggnad, jag har fått många sågar för att utvärdera dem, allt från rena skiten till otroligt bra sågar.
Om man vill ha en bra såg, även som snickare, ser jag inget hinder att ha en Bosch GCM 8 SJL.
Vill man gera lister...... Som en amatör, enligt mig, läs det som att det är jag som anser det, så spelar det ingen roll om man har en såg för 2 000:- eller 15 000:-.
Lister skall täljas!
Tälja lister är inte att sitta med en kniv och skära hela listen, bara en liten input.
9 stycken olika kap/gersågar, två dubbletter har jag!
Makita 1013 L
Detta är en såg som är svårslagen enligt mig, lite gammal....... liksom jag, vet inte om den finns att få tag i numera, annars är detta en såg som jag riktigt är lite kär i.
Brukar inte rekommendera ett speciellt märke, men denna såg är riktigt bra, med rätt tandad klinga.
Kapex, bra sågar, mera än bra, lite för dyra bara, enligt mig eftersom jag fick betala del av den själv.
Detta är en såg som är svårslagen enligt mig, lite gammal....... liksom jag, vet inte om den finns att få tag i numera, annars är detta en såg som jag riktigt är lite kär i.
Brukar inte rekommendera ett speciellt märke, men denna såg är riktigt bra, med rätt tandad klinga.
Kapex, bra sågar, mera än bra, lite för dyra bara, enligt mig eftersom jag fick betala del av den själv.
Vill du ha en såg länge till flera projekt så är den blå jag skulle ta , ska du göra ett litet jobb och sen inte använda kapen något mer ta då metabon den är bättre än Bosch grönPecee skrev:
Om det bara är ett litet jobb så säger jag fogsvans.Polos skrev:
Enligt min mening är billiga kap-ger-sågar meningslösa. De gör inget som amatörsnickaren inte lika gärna kan göra med en fogsvans. Jag byggde just ett trädäck på 40 kvm med enbart fogsvans. Om man bara gör enstaka byggprojekt är den lilla extratiden det tar att handsåga inte värd kostnaden för en kapsåg, ens en billig, och precisionen hos en billig såg är inte bättre än när man handsågar.
Antag att det tar 20 sekunder mertid att handsåga en trallbräda jämfört med en kapsåg. Antag att du har 50 trallbrädor som ska kapas två gånger. Det innebär en halvtimmes extra arbete att göra med fogsvans. På plussidan slipper man dra fram och rigga kapsågen, ställa in den, dra fram el, och plocka bort den efter jobbet. Och man slipper ha hörselskydd och stör inte hela grannskapet med oljud en hel helg. Skit i kapsågen om du ska bygga trädäck eller friggebod som semesterprojekt säger jag.
Däremot om man ska gera lister är det svårt att få bra för hand, men då krävs en dyrare kap-ger-såg eftersom en billig inte heller håller måttet. Alternativt en hand-ger-såg, men sådana av bra kvalitet går väl knappast att köpa numera.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Jag fick möjlighet att köpa en DWS774 via mitt företag för 1995:-
Känns som ett bra pris?
Har en Metabo KGS216M idag och den är helt ok.. Är dom likvärdiga sågar eller är dewalten så mycket bättre när det handlar om ren precision?
Känns som ett bra pris?
Har en Metabo KGS216M idag och den är helt ok.. Är dom likvärdiga sågar eller är dewalten så mycket bättre när det handlar om ren precision?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden