46 003 läst ·
115 svar
46k läst
115 svar
Men sluta använda den där gamla skiten!
Fast så har man offrat en del av vridmomentet för att göra maskinen tystare, och dessvärre till högre inköpspris.devizion skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Heimlaga kör bara med dymlingar.........
Protte
Protte
Bara då jag timrar......prototypen skrev:
Nog händer det att jag använder skruvar på sådana ställen där det finns orsak till det och naturligtvis använder jag skruvar till finsnickeri och att montera gångjärn med och även att montera gipsskivor med..... men jag vill inte använda skruvar på sådana ställen där det finns andra alternativ som är bättre. Stommar och fasader och allt sådant skall spikas.
Är du säker på att det inte var handsmidd spik?
Spiksmederna fick betalt per spik och då gällde det att smida spiken på en värmning om det skulle bli någon dagslön. Det ledde till att spikarna ofta blev litet kallsmidda och gammaldags välljärn blir hårt och skört när man kallsmider. Järnet vill spricka längs med mitten.
Då bondgubbarna sedan hade rätat ut och återanvänt spikarna några gånger så får man mitt favorithatobjekt nummer två efter byggskruv...... kallskör spik..... skör som glas och går av då man tittar på dem.
Spiksmederna fick betalt per spik och då gällde det att smida spiken på en värmning om det skulle bli någon dagslön. Det ledde till att spikarna ofta blev litet kallsmidda och gammaldags välljärn blir hårt och skört när man kallsmider. Järnet vill spricka längs med mitten.
Då bondgubbarna sedan hade rätat ut och återanvänt spikarna några gånger så får man mitt favorithatobjekt nummer två efter byggskruv...... kallskör spik..... skör som glas och går av då man tittar på dem.
Jag är inte säker på att de inte var handsmidda, men boden är byggd tidigt 1900-tal. Det hade jag föreställt mig var på gränsen mellan klippspik och trådspik medan handsmidda spikar var uråldrigt. De var mjuka och böjde sig lätt. Böjde man dem fram och tillbaka ett par gånger så gick de av. Tack och lov skulle jag inte slå i några utan bara få ur dem.
Till det nya användes skruv i stället.
Till det nya användes skruv i stället.
Klicka här för att svara