Byggahus.se

Hammer C31 Kombimaskin

1. Masses
    Medlem · Nivå 13
    Hej!

Trodde det aldrig men har nu börjat snegla på denna maskin trots det skyhöga priset!! Jag saknar idag en plan/rikt samt fräsbord och ersätta GTS10´an med denna Hammer lär väl kännas som en uppgradering gissar jag?! Just mtp att jag har en relativt liten verkstad så har man här möjligheten att få såg, vertikalfräs, planhyvel, rikthyvel, långhålsborr och spindle sander i en maskin...

Är det någon här som har provat en sån här maskin?
    http://www.ukhammer.co.uk/video.php?region=gb-en&video_id=61

Vad är fördelen med en vertikalfräs?

2. Nimajneb
    Medlem · Nivå 18
    Tveksam till Tyskar i Peruk........

vad kostar multisen?

3. Masses
    Medlem · Nivå 13
    hehe njaaa österrikare för att vara mer exakt :-D

60.000 + moms (ooouuuch)

4. Nimajneb
    Medlem · Nivå 18
    Får man peruken på köpet är det ett klipp:D

Defenitivt en pensionärspresent (gäller även peruken).... tyvärr så har man några år kvar o sukta...

5. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Nivå 22
    Den verkar otroligt trevlig. Och otroligt dyr:) Jag har ingen erfarenhet alls av så stora kombimaskiner. Det enda som talar mot är väl egentligen omställningarna? Och har du inte plats till separata maskiner (du hade nog fått en hel del sådana för 60+moms) så är väl en kombi helt rätt väg att gå.

En vertikalfräs är väl en klassisk bordsfräs - dvs en pinnfräs monterad i fräsen står vertikalt/lodrätt. Antar att du menar vad poängen med en horisontalfräs är (om det nu inte är så att jag har A) missförstått dig B) missförstått vad en vertikalfräs är för något.

Angående horisontalfräs så är det trevligt när man vill bearbeta ändträ på en bräda, tex för en halvt-i-halvt fog eller för att fräsa en slits. Poängen är att man slipper balansera brädan med enbart ändträt mot bordet, utan man kan lägga brädan ner mot bordet i en horisontalfräs. Motsvarande gäller såklart om man vill fräsa spår i kanten på en skiva etc - man slipper balansera den på högkant.

6. bengtn
    Medlem Nivå 8
    I mitt garage står en C31a i delar, dvs en B3 såg + fräs och en A3-31 rikt- och planhyvel som jag är mycket nöjda med. Passar perfekt för en hobbysnickare som mig i ett litet garage.
    Jag valde separata maskiner för att jag inte har plats för en helkombi. För attt kunna komma åt ordentligt måste maskinen stå mitt på golvet med gott om plats runt om. Nu har jag sågen mot en vägg och hyveln mot garageporten.
    Fundera noga på hur långt justerbord du egentligen behöver. Ett långt bord tar väldigt mycket plats. Jag valde det längsta men skulle idag nog valt ett kortare. Det är sällan man behöver göra ett snitt på mer en en och en halv meter och då tycker jag det är enklare att använda handcirkelsåg med styrskena.
    /B

7. bax
    Medlem · Nivå 10
    Jag har samma uppsättning som bengtn, och håller väl med i stort.
    Dock gillar jag det långa bordet, skulle hellre minska på klyvbredden, har 1250mm nu, klarar mig galant med original 800mm.

Ett tips, köp denna: http://www.blocket.se/ostergotland/Kombimaskin_i_utmarkt_skick_22773961.htm?ca=3&w=3
    Sen har du en massa stålar över till att köpa en Domino, sänksåg och guvetallt sorts lull-lull du har på önskelistan :)

8. Masses
    Medlem · Nivå 13
    Jag har en hel del Festool, bla sänksåg, domino, rotex m.fl men tack för omtanken ;-)
    Min verkstad är ganska långsmal så det känns som om en snickderikombi maskin är rätt för mig i nuläget och man vill ju inte köpa grisen i säcken mtp at det är mkt pengar det handlar om.

9. bax
    Medlem · Nivå 10
    En MiniMax är inga dåliga grejor, jag skulle hålla den i Hammer-klass i kvalitet, kanske t.o.m. bättre.
    Vad du skall lägga en allvarlig fundering på är om du får plats med separata maskiner i stället för en helkombi. Iaf separat rikt/plan och såg/fräs.

Man kommer långt med en överhandsfräs monterad i bord, men har du väl skaffat dig en vertikalfräs så lär du vilja ha lite olika sorts fräsar, och dom kostar dyrt.
    Därav mitt tips om Minimaxen och pengar över.

10. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Ett annat trevligt alternativ är Luna 59'or som ofta säljs för rätt pengar.
    Den är med delbar till separat såg/fräs och rikt/plan.

Tänk på att du behöver plats runtom, de är trots hjul inte kul att flytta runt.

/Kent

11. bengtn
    Medlem Nivå 8
    För att förtydliga, jag gillar också det långa bordet men skulle uppskatta extra plats i garaget mer. Finns plats på längden så välj absolut det längsta.
    /B

12. Masses
    Medlem · Nivå 13
    Ibland hamnar trådar lite i skymundan, pga av andra trådar, men jag lyfter denna igen då intresset fortfarande är stort att införskaffa bättre maskiner.
    Har kollat på Logosols hemsida och det verkar som om man får mkt maskin för pengarna. Såg + rikt/plan för runt 40´ vilket är avsevärt mindre än Hammers C31 på 60´. Men så klart undrar man ju hur klvalitn är på logosols jmfrt med Hammer. Ngn med erfarehet av Logosols produkter?

Ha det

13. mattiasp
    Medlem · Nivå 18
    Det är Moretens som tillverkar Logosols maskiner. Det är bra grejor. Logosol är väl bättre på marknadsföring, men du hittar samma sortiment hos Moretens. Om någon är billigare än den andra vet jag inte

14. bax
    Medlem · Nivå 10
    Moretens är billigare än Logosol, iaf där jag kollat priser.
    Men du blir ju utan fräs med den uppsättningen.
    Fast...man klarar sig långt med en bordsmonterad överhandsfräs, i väntan på en MF30.

15. Masses
    Medlem · Nivå 13
    Man kan säkert pruta på priserna hos Logosol. Jag tror att jag klarar mig med en bordsmonterad överhandsfräs. Vill ju ha nytta av mina frässtål jag har nu och inte behöva investera i vertikalfräsar. Detta blir tillräckligt dyrt ändå!