Byggahus.se

Bosch Reaxx bordsåg!

1. P
    Verktygstokig Nivå 12
    Bosch kommer med en ny bordsåg som har en helt ny tekonologi!
    Sågen har en så kallad Flesh detecting technology.. är precis vad det låter som... en funktion som tydligen ska känna av om det kommer hud mot klingan så ska någon sorts airbag funktion lösas ut...

märket sawstop har detta koncept redan men i deras fall så måste man byta ut klingan och möljigt mer saker innan man kan såga igen,, på boschen byter man ut en patron sen är det bara att köra!

The folks at Bosch Tools told us their technology is based off their airbag technology (which they’ve put in millions of cars) with the big advantage here in that the blade is not ruined (as it is on SawStop) when the airbag is deployed. Each airbag cartridge will have 2 deployments before you need to replace and apparently the saw can go off 25 times before requiring factory service. That seems like an excessive amount of times to touch your finger to a spinning table saw blade.

The Bosch ReaXX saw is also equipped with technology to connect to an app you can download on your smart phone which will allow users to track how often the safety feature is triggered as well as how often the safety feature is disengaged (in certain cases like cutting wet wood you may need to turn it off). This monitoring allows companies to better track the safety of its employees and perhaps improve maintenance of this investment.

Finns ännu inga bilder på sågen men det kommer nog inom en snar framtid! så vad tror ni? kommer dom implementera detta i kap/ger sågarna med tro?

• Laddar…
  2. bygga_bo
    Medlem · Nivå 12
  3. P
    Verktygstokig Nivå 12
    Har sett den sidan men har faktiskt lite svårt att tro att den ser ut som gamla GTS 10 men okej :) enligt de amerikanska siterna så skulle de komma bilder på den i eftermiddag (usa tid)

4. jac
    Medlem · Nivå 14
    I länken ovan så länkade någon nyss till en väldigt amerikansk reklamfilm på YouTube:
    https://www.youtube.com/watch?v=d5_GSGKrLfw

I mina ögon ser sågen väldigt mycket ut att vara riktad till den Amerikanska marknaden med tanke på utformningen av klingskydd med kick-back pawls. Frågan är om denna alls kommer till EU och då i samma utförande?

5. P
    Verktygstokig Nivå 12
    som ja trodde så ser den inte exakt lika ut som gts10 utan fått en liten kontrollpanel för säkerhets systemet!.(kommer den hit så har dom säkrt XC modellen som modell). ganska dyr dock i staterna 1500 dollars(99 dollar för varje säkerhetspatron), vad kan då denna kosta här i sverige? 17000?

nåväl ska bli intressant o se vad de kan göra med detta system i framtiden:)

6. pär h
    Medlem Nivå 12
    En sådan såg är värd varenda peng även om den skulle kosta hela skjortan. Vad kostar inte 5 veckors sjukskrivning för man kapat av fingrarna.

Pär

• Laddar…
  7. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
    Tror inte man ska hoppas förmycket på att fingrar kan växa ut igen på 5 veckor!

8. 1337
    Medlem Nivå 7
    Tekniken är minst 10 år gammal. Verkar märkligt att killen som utvecklade den första sågen inte har patent. Eller så har han kanske sålt det till Bosch?

http://www.sawstop.com/

9. teed
    Medlem Nivå 8
    Jag gissar att bosch har gått runt patentet genom att inte stoppa sågklingan

10. B
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Har själv en GTS 10XC och skulle absolut kunna tänka mig att byta till en sådan här såg om den lanseras i Sverige.

Har för mig att jag läst någon bra förklaring på varför inte Sawstop kommit till Europa men jag hittar inte denna information någonstans.

11. 1337
    Medlem Nivå 7
    Tar på mig dumstruten och erkänner att jag borde läst den engelska texten och kollat länken.

Det borde isf vara en uppenbar anledning. Det går knappast att ta patent på ATT stoppa en klinga, men HUR går säkert.

12. M
    Medlem Nivå 4
    Än finns ingen bestämd datum för när bosch sågen kommer vad jag vet, hösten 2015? Den går iaf att förboka på vissa amerikanska sidor till ett pleli7pris av 1499$.

Sawstop som har en liknande funktion bortsett från att reagera inte förstör klingan och kan återställas av användaren. Uppfinnaren av sawstop har nu stämt bosch för patenterat, inte helt oväntat

http://www.streetinsider.com/dr/news.php?id=10730496

Mest troligt är att bosch redan innan hittat ett sätt att kringgå patentet.

13. norrbottenssnickaren
    Hobbyelektriker · Nivå 16
    Undrar när detta med sawstop ger sig... Så man får köpa en säkrare bordssåg. För det kommer bli en sådan oavsett pris.

14. D
    Anonym
  15. D
    Medlem Nivå 12
    Själv får jag nog hålla mig till att vara försiktig, använda glidbordet och köra med dubbla "stickor".