Verktyg & Maskiner
magnlar: Jag fick möjlighet att köpa en DWS774 via mitt företag för 1995:- Känns som ett bra pris? Har en Metabo KGS216M idag och den är helt ok.. Är dom likvärdiga sågar eller är dewalten så mycket bättre när det handlar om ren precision?
Tosse: 6,8 m Skeppshultstegen fungerar alldeles utmärkt. Inga problem ens för mig som är höjdrädd att ha den fullt utdragen. Okej att manövrera. Stegbreddaren är självklar till. Enda kruxet är spärren för utdraget som är väldigt trög att trycka ut. Jag har nått allt på huset för målning utom en gavelspets där jag fick bygga en liten ställning.
Dea_34: Det fanns 10-20 st när jag var där och handlade igår, dom låg i den ordinarie maskinavdelningen
ceson: Farligt när skydden inte fungerar bra, lätt att göra en tavla när man skall försöka få undan skyddet. När jag hade Elu och DW brukade jag sätta upp skyddet med en liten träkil när jag gjorde den typen av sågningar. Inget jag rekommenderar men det funkade för mig.
Daniel_N: [citat] Du ska nog snarare jämföra en handöverfräs med just en överfräs eller en sinkmaskin. En handöverfräs i bord har å andra sidan mer likheter med en vertikalfräs.
Fluxor: [citat] GTA3800 sviktar. Tror du måste göra en ofantligt kraftig kontruktion om inte det ska svikta utan stödben... Men det duger, brädan ligger plant mot sågbordet på min GCM8S även om jag har en 54'a 45*225 på fullt utdrag.
arvid53: Tack för ditt svar, har kollat runt lite nu, och det får nog bli en enbart bandputs helst med vinklingsbart bord. Men det visar sig finnas en del att välja på trots allt. Slipar mestadels friform, så oscillerande kanske inte ens känns nödvändigt? Men förmodar att 3-fas är att föredra.
Yrrol: jag var ute och kollade på det jag hade klämt ut och strängen var rätt så härdad medan den tjocka hög jag pumpade ut vad mjukare, egentligen är det 24timmars härdning, så det verkar ju som att något händer iaf. än så länge.
Micke_vb: Jag köpte denna https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/hand--och-elverktyg/laseravst%C3%A5ndsm%C3%A4tare-bosch-dle-70-prof, super nöjd
Rolle85: jepp då var de också avklarat. Beläggen var fina. tack ceson
Joco_: Jag hade samma problem med vår "Emmelunga"-vagn, fixade det enligt denna video: https://www.youtube.com/watch?v=2jrYZJ2Xzw0 Kanske inte alls är samma princip på din vagn dock...
sblixten: Vad skulle ni rekommendera för fräsbord till gmf1600ce. Och jag har inte 20h över att bygga ett eget ;)
pär h: Håller med Daniel att festools huvudkontor eller rättare sagt deras verkstad är helt fenomenala. Ringer man dit och pratar med vem som helst. Så tar dom sig tid och lyssnar. Sedan ger dom nästan alltid små tips om hur man skruvar isär maskinen i fråga.
smilingcopycat: Händer det vid kall som varm motor? Ingen ställskruv för tomgången? Luftfilter ok?
Anders243: Ja, det kanske är bäst. Hursomhelst så tror jag tror att en elektriker kan ordna detta relativt snabbt och smidigt. Det finns mottagare för de vanligaste "fjärrkontrollerna" som man kan bygga in i en låda nära ditt trefasuttag.
norrbottenssnickaren: Haha just ja. Har varit i kontakt med shapertools och fått reda på lite tråkiga nyheter. Det kommer vara en fast monterad fräs i basen dvs inte en Dewalt el dyl som det är på prototypen. Och det vore ju inget problem om inte den bara var anpassad för 110v. så européer kommer inte kunna importera en rakt av. Hoppas att de är snabba med att ta den till Europa men kag tvekar :/
Micke_vb: Jag kör idag denna och det är inget som jag egentligen är imponerad över. Stor o klumpig och inget vidare resultat [bild]
FRS: Hej, Finns det någon här inne som säljer en stationäranordning till en Festool HL 850. Jag har tydligen slarvat bort mitt och Festool har tydligen slutat sälja dessa. Så om någon har en till salu, skicka ett PM, Alt om ni vet någon butik som möjligtvis skulle kunna ha detta hemma i lager (i Stockholm alt på nätet). Tack på förhand.
reez: Hej Saknar förläningsbygel (2 607 001 978) för sågbordet till min gamla Bosch sedan jag använt svärföräldrarnas nyinköpta Metabo KGS 216 M som har mycket bra sådan. Då maskinen utgått och de som säljer bygeln vill ha halva nypriset av ovan nämnda Metabo för bygeln undrar jag om bygon har förslag på alternativ? mvh A
nanowire: [citat] Gör det! Outspädd såpa fungerar bra att lösa upp harts/kåda/guck med.
norrbottenssnickaren: [citat] Hur fungerar dess nu efter ett tag? Köpte 14 murartvingar idag men man är lite skeptisk fastän de kändes ganska fina.
hafiack: Blev inte så mycket garage tid idag som man hoppats på men fått ihop topp och botten skivorna iaf. Resten får bli någon annan dag om jag lyckas få ihop lite tid efter målandet. [bild] [bild]
cjnilsson: Finns det något alternativ till Rotex 90 än, jag har lite sådant där småfix där den skulle passa galant men den är nog för dyr för mig
goldfish1977: [citat] Bra tänkt, så kan det definitivt vara och då lär den inte lysa på ett bra tag framöver eftersom allt är nytt. Jag vill bara veta så att den är hel från start :) Edit: Jag läste en extra gång i manualen och nu vet jag. Läste en gång tidigare, men missade det av någon anledning. Den andra lampan indikerar "temperature-controlled overload protector".
Betula_Pendula: Nu ska jag köpa en bandsåg och har tittat på Hammer N4400 och efterlyser lite erfarenhet. Kommer mest att använda den för att kapa kurvor och faner då jag har en Logosol SH410 som jag använder för att kapa ner plank mm snabbt och säkert. 1: Hur fungerar det att använda "slipfunktionen" på sågen (går att montera ett slippapper istället för sågblad enligt instruktionsfilmen) är det
pyro: Jag tror att anledningen till min fallerande fjäder var att jag precis som bygga_bo upplevde det som lite ostadigt i kombination med GLL:en. Därför tog jag nog i onödigt mycket när jag pressade det mot taket varpå fjädern utsattes för en onödigt stor påfrestning. Det enda jag egentligen ångrar var att jag inte betalade för det blåa från början. Tycker väldigt mycket om att arbeta
Snailman: [citat] Är ju lite roligare än att de gjort tre uttag för att de ska slitas ut lika fort som ett hade gjort?